Vad betyder sättra?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Vad betyder sättra?

Inlägg av Culpepper » 14 juni 2006, 13:48

Jag bor i en liten by med namnet Åsättra, och har märkt att det finns många -sättra alt. -sätra.
Vad kan denna ändelse tänkas komma ifrån??

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2006, 14:34

Samma ord som säter, enligt ordboka.
SAOB skrev:fsv. säter (med kort stamvokal), n., utmarksäng, skogsäng, äv. sv. dial. säter, f. l. m., ngn gg äv. n., utjord, äng ganska långt från byn
Låter just som den sortens ord som dyker upp i många ortsnamn.

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 14 juni 2006, 15:42

ha ha..ok...då stämmer det väl "äng ganska långt från byn" då måste det vara åkersberga som är byn och åsättra är ängen som ligger ganska långt därifrån! :lol:

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 14 juni 2006, 15:59

Är ordet säteri då också besläktat med detta...?

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2006, 16:09

Mäster Grå skrev:Är ordet säteri då också besläktat med detta...?
Jomen:
SAOB skrev:fsv. säteri, n.?; ombildning av SÄTE, sbst. 1, i bet. 4 a, l. SÄTESGÅRD, efter ett sådant ord som l. ord av samma slag som FÖGDERI ]
gård (se GÅRD, sbst. 1 6 , 6 b ) som beboddes av adelsman (o. vanl. utgjorde huvudgård i ett komplex av spridda frälsegårdar) o. för vilken ägaren åtnjöt frihet från skatter o. d., sätesgård; äv. (o. utom i skildring av ä. förh. numera bl.) om gård som varit säteri.
När det gäller vilken "by" som "sätern" ifråga tillhör så är gissningar nog inte att rekommendera - det kan ju ha hänt en del med storskifte o.dyl. sen namnet satte sig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 juni 2006, 16:11

Vet inte om det avslöjar sambandet med "-sätra", men namnet brukar normalt uttalas "Åsätra", även om det stavas med dubbel-t.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 14 juni 2006, 16:12

Aha! Tackar! :D

/Mäster Grå

Edit: alltså tack med hänvisning till Hexmasters svar på frågan om säteri :D

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 14 juni 2006, 16:18

Förresten, är sätra något som mest är vanligt norrut? Jag tyckér inte att jag har sett några sådana byar här i Skåne... Vi har mest torp och arp och rup... :? I Stockholmstrakten däremot finns det väl mig veterligt fler säter och sätra.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 14 juni 2006, 16:26

Dûrion Annûndil skrev:Vet inte om det avslöjar sambandet med "-sätra", men namnet brukar normalt uttalas "Åsätra", även om det stavas med dubbel-t.
inte för att jag hört någon här säga åsätra, men det stämmer nog!

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 14 juni 2006, 16:27

Mäster Grå skrev:Förresten, är sätra något som mest är vanligt norrut? Jag tyckér inte att jag har sett några sådana byar här i Skåne... Vi har mest torp och arp och rup... :? I Stockholmstrakten däremot finns det väl mig veterligt fler säter och sätra.

/Mäster Grå
Det finns en jäkla massa sätra och sättra i norra delarna av stockholm...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2006, 17:52

Skåne har -torp och -arp och -rup, Småland -måla, åtminstone här i väst finns otaliga -röd och lite längre bort -rud; se där några mönster att känna igen i ortsnamnen, plockade ur närminnet.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 14 juni 2006, 18:16

De skånska varianterna -i synnerhet -rup- är vanliga i Danmark också. Förresten det finns löv i Skåne också: Vinslöv, Svalöv, Burlöv, Arlöv... Och nedåt Malmö heter alla små hålor något som slutar på -ie: Hyllie, Flädie, Stävie, Grevie...
:D

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 juni 2006, 18:25

Culpepper skrev:Det finns en jäkla massa sätra och sättra i norra delarna av stockholm...
Och i Sydvästra förorterna finns det ett stort betongparadis från 70-talet. Med station för socialsnöret. Samt ett centrum där socialsnöret stoppar. Så finns det Pressbyrå, ett pizzasjapp och (i vart fall för några år sedan) en uppseendeväckande dålig bar. Plus invandrarbutik och vanlig butik. I detta paradis förvaras väl lika mycket folk som det bor i många Skånska städer. Men ända till 60-talet var det blomstrande natur härstädes. Och då kunde man nog finna utängar i Sätra. Fast den växande stadens invånare skulle bo någonstans så numera råder betongen. Bredäng - Sätra - Skärholmen - Vårberg - Vårby Gård. Allt sammans slog man upp på ett par år. Och där bor det väl lika mycket folk som i de Skånska storstäderna. Om inte fler.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 juni 2006, 23:03

Culpepper skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Vet inte om det avslöjar sambandet med "-sätra", men namnet brukar normalt uttalas "Åsätra", även om det stavas med dubbel-t.
inte för att jag hört någon här säga åsätra...
I alla fall i centrala Åkersberga. :)

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 15 juni 2006, 08:13

Dûrion Annûndil skrev:
Culpepper skrev:
inte för att jag hört någon här säga åsätra...
I alla fall i centrala Åkersberga. :)
Ja se stadsbor... :wink:

Skriv svar