Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 maj 2006, 18:55

Jag hoppas verkligen det är en pyramid för annars lär ju Osmanagic blir hatad
.

nej, abslout inte hatad

folket kommer alltid att tycka om honom även om han inte gräver ut pyramiden :?

Som det känns nu så kommer de att gräva ut hela berget/ kullen eller vad det nu är. Och jag tror inte att synen blir lika vacker som den grönskande kulle som det fortfarande är nu
den kommer bli vackrare utan grönska , tänk dig lite så här

om stenblocken är under jorden överallt ,som på bilderna ovan, det kommer vara mäktigaste byggnaden människligheten kommer att se i framtiden

tänk dig så här

220 meter lång sten pyramid , som liknar både mexikanska och egyptiska pyramider i mitten av europa

världens största sten pyramid i europa

och om de hittar rum inne i pyramiden kommer det vara super 8-)

nästa månad kommer vi definitvt veta om det finns en pyramid eller inte , när en grupp av egyptiska experter kommer för att se resultet och om de säger att det är en pyramid kommer ingen kunna säga emot dem , tänk också på att redan en egyptisk expert har redan bekräftat att det rör sig om en primitiv pyramid som vi inte kände till

Sphinx
Medlem

Inlägg av Sphinx » 28 maj 2006, 19:01

Självklart kommer det att bli mäktigare/vackrare om det nu är en pyramid. Jag menar givetvis om man inte hittar en.

Vilken sida får du alla dina bilder ifrån?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 maj 2006, 19:10

Självklart kommer det att bli mäktigare/vackrare om det nu är en pyramid. Jag menar givetvis om man inte hittar en.

Vilken sida får du alla dina bilder ifrån?

från olika forum oftast, folk som går dit och fotograferar och postar bilder på forum

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 28 maj 2006, 19:19

The Ghost skrev:fina bilder från idag , pyramid väggar mer och mer synliga ...
Dûrion Annûndil skrev: Två fina bevis på att det rör sig om ett vanligt berg. Som du kanske ser så har stenen böjd yta, och som du ser så är det uppenbart att det rör sig om ett stenstycke som har spruckit, inte att man tagit olika stenar och huggit till så här sprickliknande.
Nja, jag håller inte med Durion! :)

Jag misstänker nämligen att bilder är tagna från "platån", dvs. en slags processionsväg ca. 27 m bred och 420 m lång upp till upp till Visocicabergstoppen. Finns det någon bildtext eller beskrivning till bilderna?
Ghost skrev:Bild
Förvisso säger en bild mer än 1000 ord, men det vore intressant att veta hur den är tagen relativt berget. Är bergskanten rakt fram? Eller är bergssluttningen från vänster till höger? Jag misstänker nämligen bergstoppen är rakt fram och inte till vänster, eftersom de längst bort står högre upp än fotografen.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 28 maj 2006, 19:27

Den officiella webbsidan har en kvasipsykologisk rapport (visserligen av en riktig psykoterapeut) med titeln

PSYHOLOSKI ASPEKTI PROJEKA "BOSANSKA PIRAMIDA SUNCA" / (övers. PSYKOLOGISKA APEKTER AV PROJEKTET "DEN BOSNISKA SOLPYRAMIDEN")

Syftet är att förklara de olika psykologiska reaktionerna som upptäckten av pyramiderna åstadkommit. 1. skepticism 2. rädsla 3. skam
Den besvarar även frågan om varför deltagande i projektet skulle kunna vara bra för vår mentala hälsa.

Särskilt intressant tyckte jag var diagnosen hon ställer på de skeptiska:

"neukazivanjem povjerenja ljudi zadovoljavaju svoju potrebu za moći ,ali na neefikasan način."

= (min översättning) genom att inte visa förtroende/tilltro (till upptäckten) visar de sitt behov av makt, men på ett ineffektivt sätt

Psykoterapeuten utgår ifrån att den som verkligen har tänkt efter, kommer anturligtvis att inse att det enda rätta är att tro och stödja pojektet. Som en slutsats finns följande stycke:

"Dakle, ako bi željeli razumjeti projekat piramide što bolje, treba se prije svega biti otvoren primiti nove, nepoznate informacije i pokušati razmišljati o njima. Potom krenuti u proaktivno ponašanje, uključiti se i davati od sebe svoje kapacitete i drugima ponuditi drugačiju sliku od one koju imaju."

= (min övers) Alltså, om man vill förstå pyramidprojektet på bästa sätt, måste man vara öppen för ny, okänd information och försöka tänka igenom den. Därefter ta till proaktivt beteende, gå med och dela med sig av sin kapacitet och erbjuda andra en annorlunda bild än den de har.

Skyll inte på mig för de konstiga konstruktionerna, det låter tillgjort även på bosniska.

(Rapporten av psykoterapeuten Nermina Vehabovic-Rudez, finns under länken Izvestaji"=Rapporter på http://www.piramidasunca.ba)

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 maj 2006, 19:38

Jag misstänker nämligen att bilder är tagna från "platån", dvs. en slags processionsväg ca. 27 m bred och 420 m lång upp till upp till Visocicabergstoppen.

nej, den är från norra sidan

Finns det någon bildtext eller beskrivning till bilderna?

nej, det behövs inte fråga mig :lol:

Bild

poängen är att det gräver på flera sonder på kanten så att sonderna möts , så att man får uppfattningen hur pyramid kanten ser ut

närmaste veckorna hoppas jag att sonderna ska mötas på kanten då kommer man se pyramiden från långt håll

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 maj 2006, 19:44

durion
Två fina bevis på att det rör sig om ett vanligt berg. Som du kanske ser så har stenen böjd yta, och som du ser så är det uppenbart att det rör sig om ett stenstycke som har spruckit, inte att man tagit olika stenar och huggit till så här sprickliknande. Behövs det mer för att övertyga dig Ghost?
försöker du vara smartare än egyptiska geologen och experten på pyramider (aly barakat) :?

när han säger att det är rör sig om en pyramid , hur tror du att jag ska tro på dig som inte ens har sett platsen med egna ögon

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 28 maj 2006, 20:00

LOKALA LEGENDER

sibiriska tigern: du frågade efter lokal folklore. På den officiella sidan, under Press release, finns denna lokala legend återgiven:

(den syftar på den medeltida staden Visoki, byggd upp på en höjd, inte på den nutida staden Visoko, som är byggd nere i dalen)

Under turkarnas erövring, berättade en gumma som bodde vid foten av berget, att ingen får längre bo uppe på berget om han inte vaktar det som finns under staden. Under staden finns någonting hemlighetsfullt, klätt i två lager. Det ena är ditforslat och regnet sköljer bort det, (jord), medan det andra är 'äggskal', tunt och skört. Om någon skulle våga skada skalet någonstans, skalet kommer att förstöras och innehållet att sköljas bort med vatten, vilket kommer att förorsaka död och förstörelse. Legenden säger att turkarna blev mycket rädda och lämnade staden i fred. De fortsatte istället till andra bosniska städer och erövrade dem istället, medan de aldrig bosatte sig i Visoki.

På sidan gissas det att legenden är mycket gammal. Jag har ingen aning. Aldrig hört den förut, men det behöver inte betyda någonting.

Vad gäller gångarna som rapporterats, så har jag hört att ungar har gått in i några tunnlar någonstans och kommit ut någon annanstans. Jag såg det mest som urbana legender, eller möjligen som rester av gamla gruvgångar. Vi får se om Osmanagic visar något annat :)

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 maj 2006, 20:17

sabo skrev: Vad gäller gångarna som rapporterats, så har jag hört att ungar har gått in i några tunnlar någonstans och kommit ut någon annanstans. Jag såg det mest som urbana legender, eller möjligen som rester av gamla gruvgångar. Vi får se om Osmanagic visar något annat :)
Gruvgångar? Naturliga grottor? Gömställe för chetniks eller partisaner under kriget? vinkällare? förvaringskällare? Man måste bevisa bort varenda alternativ möjlighet innan man kan bevisa något.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 28 maj 2006, 20:55

Ghost, nu förstår jag inte. Du hävdar att bilden kommer från nordöstra hörnet. Men på sydsidan skulle det finnas en "monumental access platue" (eller "pyramid plateau, which measures 27m x 420m") som har lagda stenplattor ("is paved with stone slabs.") De bilder som du visat innehåller möjligen någon form av lagda stenplattor. Vart har du läst att det skulle finnas lagda stenplattor på sidorna? Hur kan du veta att det är nordöstra hörnet?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 maj 2006, 22:46

Men på sydsidan skulle det finnas en "monumental access platue" (eller "pyramid plateau, which measures 27m x 420m")

där pilen visar där har du "monumental access platue"

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 maj 2006, 00:24

The Ghost skrev:durion
Två fina bevis på att det rör sig om ett vanligt berg. Som du kanske ser så har stenen böjd yta, och som du ser så är det uppenbart att det rör sig om ett stenstycke som har spruckit, inte att man tagit olika stenar och huggit till så här sprickliknande. Behövs det mer för att övertyga dig Ghost?
försöker du vara smartare än egyptiska geologen och experten på pyramider (aly barakat) :?

när han säger att det är rör sig om en pyramid , hur tror du att jag ska tro på dig som inte ens har sett platsen med egna ögon
Aly Barakat är ju ingen expert på pyramider, han verkar ju jobba på någonting motsvarande "Sveriges geologiska undersökning". Det skulle inte förvåna mig om jag har studerat mer om pyramider än han har. Han kan däremot säkert mer om stenarter än jag. Men av döma av alla fina bilder du postat här så kan jag direkt säga att det där berget inte är någon människobyggd pyramid. Det får du lita på hur mycket du vill. :)

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 maj 2006, 12:12

Aly Barakat är ju ingen expert på pyramider, han verkar ju jobba på någonting motsvarande "Sveriges geologiska undersökning".

han är både geolog och expert på pyramider, alltså material som har använts för att bygga i pyramider

och han är skickat på bägaran av Zahi Hawas att komma till bosnien undersöka pyramider

Det skulle inte förvåna mig om jag har studerat mer om pyramider än han har.

struntprat
Men av döma av alla fina bilder du postat här så kan jag direkt säga att det där berget inte är någon människobyggd pyramid.
alla som jobbar där säger tvärtom

1. berget har 4 sidor , som en pyramid
2. flat top
3. har terass
4. under berget hittas stenblock som formar pyramid väggar
5. om rådet har ett nät av tunlar
6. satelit bilder visar att berget kyls fortare än området vilket är karakteristisk fr byggnader, som har hål i den här fallet , rum och tunlar
7. de har hittat koppling material som håller ihop stenblocken , liknande i egyptiska pyramider
8. berget är vänd nord-syd öst-väst, vilket är karateristisk pyramider
9. igår har jag pratat med geofyiskern smailbegovic som jobbade för NASA, han sade att det fanns ingen glaciation i området som gjorde att stenblocken är flata

allt tyder att det rör sig om en riktig sten pyramid, men det är lungt, ju mer tiden går och stenväggarna blir synliga kommer alla acceptera att det rör sig om en pyramid och om egyptiska experter bekräftar i juli att det rör sig om en pyramid :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 maj 2006, 13:40

Det är (för mig) just nationalismaspekten som gör detta rätt tveksamt. Men om det verkligen är en sådan fantastiskt upptäckt som en del vill få det till så märks väl det snart bland världens arkeologiska tidsskrifter.

Hittils verkar det inte vara så mycket som pekar på att det är en pyramid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2006, 14:45

tryggve skrev:Det är (för mig) just nationalismaspekten som gör detta rätt tveksamt. Men om det verkligen är en sådan fantastiskt upptäckt som en del vill få det till så märks väl det snart bland världens arkeologiska tidsskrifter.

Hittils verkar det inte vara så mycket som pekar på att det är en pyramid.
Enligt ett svar från den arkeologiska institutionen på Uppsala universitet så är det som händer i Bosnien intressant, men jag har också mina tvivler faktiskt. OBS: Det där ett litet sidospår, utanför Rimbo i Roslagen så finns det en kulle som påminner om detta, men det är en avfallshög från olika komposteringar. Kom att tänka på det när jag åkte förbi där i helgen.

Nu påstår jag inte att pyramiden i Bosnien är en avfallshög, men jag kan inte låta bli att dra denna koppling. Men utgångspunkten är att arkeologiska institutioner följer utvecklingen på pyramiden med stort intresse.

Stefan

Skriv svar