Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 22 maj 2006, 11:15

The ghost:
Det finns inget annat på dessa bilder än naturliga spricksystem i berggrunden på några pyramidformade kullar.
Kan du visa något som tillför något nytt är jag tacksam.
/OldCode

old code vad är det här då

moon pyramid

Bild

Bild

Bild

Bild

kan det här vara naturlig formation, hahahaha, om det här är naturlig då hoppar jag direkt från 4 våningar hus genom fönstret :?

Sent in i diskussionen men så som jag förstått det så finns det en hel del lämningar i området från t ex medeltid. Hur ser man till att inte förstöra dessa lämningar? Om de frivilliga inte har någon arkeologisk utbildning är risken stor att de förstörs en hel del intressant material när de hackar sig ner i jorden.

/Johan
från
medeltiden finns på toppen av pyramiden, inte på sidorna

från medel tiden på toppen av pyramiden, som alla är rädda att den ska förstöras men som ni ser så finns det inget nästan :?

Bild

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 maj 2006, 11:21

The Ghost skrev:kan det här vara naturlig formation, hahahaha, om det här är naturlig då hoppar jag direkt från 4 våningar hus genom fönstret :?
Ja, OldCode har på ett pedagogiskt vis förklarat att naturen kan forma sten så att den ser människogjord ut. Så det är dags att hoppa med andra ord.

Du har ombetts hur många gånger som helst att inte posta en massa bilder med litet eller inget värde. Det gör dels tråden svårläst, dels svarar det inte på de berättigade frågor du har fått. Hur vore det om du besvarade OldCodes invändningar som exempel? Utan bilder eller text som du inte skrivit själv.

Mvh Petter

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 22 maj 2006, 12:25

Du har ombetts hur många gånger som helst att inte posta en massa bilder med litet eller inget värde. Det gör dels tråden svårläst, dels svarar det inte på de berättigade frågor du har fått. Hur vore det om du besvarade OldCodes invändningar som exempel? Utan bilder eller text som du inte skrivit själv.

Mvh Petter
:? hallå människa

den här utgrävningen pågår varje dag , varje dag kommer nya bilder , och stenblock på varandra tycker jag är en av de starkaste bevis att det rör sig om en människor byggnad och du säger
att inte posta en massa bilder med litet eller inget värde.

om de där bilderna har inget värde, då behöver jag inte posta mer bilder och informera er

:?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2006, 14:45

Hexmaster som användare: Bilderna föreställer uppenbarligen fullständigt naturliga lagerföljder. I denna tråd har andra postat lagerföljder från andra håll som ser mer konstruerade ut, men där ingen (ännu) fått för sig något dylikt.

Hexmaster som moderator: Ett inlägg som bröt mot forumets regler har tagits bort.

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 22 maj 2006, 15:53

Hej och hå, hoppa från något hus behöver du inte göra, men naturlig bankning och sprickplan i sandsten, konglomerat och ev. kalksten är förmodligen var det är.

Jag är inte på min hemmabas, då jag är i en annan del av Sverige och jobbar (får av sekretessskäl inte avslöja var).
Om jag varit hemma och dessutom velat hade jag kunnat ta 1000 tals bilder av formationer av sten som ligger på sten som ligger på sten... Helt naturliga, eller vill du kanske också påstå att Västgötabergen, öland och gotland, delar av siljansringen, delar av Skåne etc skulle vara människoskapade? - Just med hänvisningen att där ligger sten på sten på sten i skikt och lager? Dessutom med väldigt fina, men dock fullständigt naturligt bildade sprickplan.
Precis likadana som bilder du visar från "pyramiderna"?

Besvara kritiken du får, med vetenskaplig bakgrund och hållbara teorier, visa bevisföringen. Så kanske det hela kan tas med mera vetenskapligt synsätt och därtill både vara intressantare som studieobjekt samt diskussionsunderlag. Att du visar de bilder som publiceras på någon annan hemsida ger väldigt lite.

Säger det igen, att komma med vetenskapliga invändningar är tydligen som att hälla vatten på en gås - i det här fallet.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 22 maj 2006, 22:32

Mina akademiska meriter, 80p KY-Datanät på ingenjörshögskolan i Jönköping, är kanske inte så mycket att skryta med i det här sammanhanget, men har ni strul mer er dator eller ert nätverk så kan jag kanske fixa det. :D Jag har en i all välmening uppmaning till The Ghost. Har du ett lånekort så tycker jag du skall bege dig till närmsta bibliotek och långa några böcker om geologi och om jorden i allmänhet. Du kommer förvånas över vilka fantastiska stenformationer det finns. Många ser ut som de är skapade av människor eller utomjordingar, men är helt naturliga. Läs lite om "Bimini road" också. Detta är ett lysande exempel på vad många trodde var en av människor byggd mur/väg när man upptäckte den, och genast var atlantisfreaken där och gottade sig. Senare forskning har visat att denna väg/mur är en naturens nyck. Så skaffa några schysta böcker. Läs, begrunda och läs igen. Försök att ta åt dig av det som står i böckerna och visas på bilderna. Då kanske det går upp ett eller annat ljus för dig. Som sagt, detta är ett tips i all välmening och inget försök att verka dryg. :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 maj 2006, 23:01

The Ghost skrev:och stenblock på varandra tycker jag är en av de starkaste bevis att det rör sig om en människor byggnad
Nej, det är inte bevis alls. Har du ens läst OldCodes inlägg noggrannt? Sten som ligger på sten är fullt naturligt.
The Ghost skrev:om de där bilderna har inget värde, då behöver jag inte posta mer bilder och informera er :?
Bilder på stenar som inte är markant olika de bilder du redan postat i stor mängd klarar vi oss utan. Eftersom du redan gett länken till en engelskspråkig hemsida behöver du ju inte upprepa det som står där heller. Varför inte bemöta den vetenskapliga kritik som riktats mot projektet istället?

Mvh Petter

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 23 maj 2006, 07:52

Aly Abdel Barakat, of the Egyptian Mineral Resources Authority, believes that large stone blocks found near Sarajevo were man-made and polished in the same way as the Pyramids of Giza, said the Bosnian Pyramid Foundation's Mario Gerussi. "Barakat has also found the presence of a special material linking the stone blocks, which is identical to that used for pyramids in Giza," he added. Barakat has extensive knowledge of the Pyramids in Giza and had been recommended for the Bosnian mission by Zahi Hawass, one of the world's foremost Egyptologists.
http://www.metimes.com/articles/normal. ... 4604-7441r
The archeology gives evidences for the existence of people with Egyptian origin in Balkan. There are preserved a lot of temples of Isis and other Egyptians gods around the Balkan, but the most famous are the temples of Isis in Lihnidos (Ohrid) and Heraclea (Bitola). Also, on the ornaments of Balkan's people could be observed the scarab (holly insect in Egyptian mythology) etc.
http://www.balkanaegypter.de/Raport_Rubin.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 maj 2006, 08:41

Dr. Barakat är alltså inte arkeolog, utan geolog från Egyptian Mineral Resource Authority - bra att få det klarlagt. En rekommendation från världens väl mest kände egyptolog väger blytungt.
"My opinion is that this is a type of pyramid, probably a primitive pyramid," said Dr. Aly Abd Alla Barakata, a geologist from the Egyptian Mineral Resource Authority.
Är de uttalanden som tillskrivs honom själv aningen mer dämpade än de som gått via andra? Ord som "probably" och "primitive" har jag inte sett tidigare.
A petition signed by 22 Bosnian experts pointed out that Osmanagic is an amateur and claimed that the stone blocks he unearthed are part of a medieval graveyard.
Medeltida lämningar har ideligen nämnts såsom tänkbara förklaringar på ev. huggna stenblock.
Har vi hört något om denna kyrkogård tidigare?

http://www.dailystaregypt.com/article.a ... cleID=1558

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 23 maj 2006, 10:10

Jag för min del väntar fortfarande på vilka grunder som Dr Barakat bygger sina slutsatser på, jag väntar också på att han själv rapporterar och redogör för sina fynd. Allting verkar hittils ha förmedlats av Bosnian Pyramid Foundation's Mario Gerussi.

Varför lägga till detta mellanled kan man undra?

Egyptian Mineral Resource Authority - nu vet jag inte exakt hur den Egyptiska geologiska högskoleväsendet är uppbyggt, men när det pratas om The Swedish Mineral Resource Authority - så är det bergmästaren man menar.
Den svenska bergmästaren och hans administration brukar inte ha någon högre geologisk utbildning, utan hanterar mer tillstånd, kontakter mellan gruvföretag och markägare, länsstyrelser etc. Ganska mycket miljöfrågor.
Det svenska bergmästeriet är inte heller knutet till någon högskola eller universitet.

Men det kan naturligtvis vara annorlunda i Egypten. Om Dr Barakat är doktor i just berggrundsgeologi/sedimentologi så borde hans akademiska meriter vara ställda utan tvivel. Men vilket del av geologin/gruvverksamhet har han doktorerat inom, finns det någon som vet här på forumet? Jag googlade, men hittade inget.

Hur som helst, som geolog, så skulle jag vilja veta på vilken bevisning som Dr Barakat bygger sina slutsatser på.

Övertygad om att det är en pyramid är han tydligen hur som helst, även om han inte vet vilken typ av pyramid det handlar om.
The archeology gives evidences for the existence of people with Egyptian origin in Balkan. There are preserved a lot of temples of Isis and other Egyptians gods around the Balkan, but the most famous are the temples of Isis in Lihnidos (Ohrid) and Heraclea (Bitola). Also, on the ornaments of Balkan's people could be observed the scarab (holly insect in Egyptian mythology) etc.
Jag kan egentligen inte kommentera innehållet i det här påståendet, geolog som jag är. Men finns det något vetenskaplig rapport publicerad och godkänd som tar upp det här förhållandet?
En websida är, som vanligt, en ganska dåligt källa då det inte sker någon form av vetenskaplig kontroll av innehållet.

MVH

/OldCode

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 23 maj 2006, 10:17

Enligt sidan http://www.soros.org.mk/konkurs/076/ang ... tml#teatar

som redogör för den bebyggelse som finns på platsen
The Hellenistic town, erected on the location of Samuel's Fortress, spreaded southwardly all the way down to the shore, and during the Roman period it will expand towards the east to cover the adjoining hill of Deboj. It is known (partially from the inscriptions) that, in addition to the theatre, the town comprised other public buildings, such as: agora, gymnasium, bulefterion, civic basilica, temples.
Där står absolut inget om ett tempel helgat Isis, däremot har man hittat en liten staty...
Ohrid's Isis 3-2 century B.C.
--------------------------------------------------------------------------------
Isis is an Egyptian goddess whose sculpture was found on a site in the town Ohrid during a building construction.
Bilden visar en kvinnogestalt utan huvud...

Kanske lite svag bevisning för ett Isis-tempel?

MVH

/OldCode

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 23 maj 2006, 10:21

från samma sida kommer http://www.soros.org.mk/konkurs/076/ang ... kleja.html

Där står heller ingenting om ett tempel helgat Isis, båda städerna visar romerska byggnader och stadsplanering...

/OldCode

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 maj 2006, 11:17

Ett ovidkommande inlägg har tagits bort. Inlägg med enbart bilder eller länkar, utan kommentarer eller förklaringar till vad de gäller, undanbedes starkt.

Mvh Petter

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 23 maj 2006, 12:40

Hej.

Jag har tidigare ställt frågan om vilken utbildning Ms Nukic hade som inriktning inom geologin.
Efter att ha letat kan jag nu själv avslöja svaret...

Bachelor of Science, Degree in geological engineering, Sarajevo.

Dvs, Ms Nukic är inte ens geolog, hon är geotekniker!

Det här tillför debatten naturligtvis väldigt lite, men jag svarade iallafall på en fråga som jag ställde i forumet.

Att hon sen kallas "geolog" av utgrävningsteamet - är som att kalla en arkitekt för arkeolog.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 maj 2006, 15:01

Tack för klargörandet, OldCode. Det vore intressant att se hur Haiwass rekommendation av Dr Barakat såg ut.

Not, här har jag tre hemsidor:
http://www.piramidasunca.ba/
http://www.bosnianpyramid.com/
http://www.bosnian-pyramid.com/

Det står på nr 1 att den är "official", vilket också nämns på nr 2. Då blir väl nr 3 ett frifräsarprojekt - gissningsvis finns det fler, och om Osmanagic har ett avslappnat förhållande till saker och ting så kan man tänka sig att det inte är bättre hos övriga.

Skriv svar