Polen!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
schill
Ny medlem

Polen!

Inlägg av schill » 15 maj 2006, 22:25

Jag ska göra ett skolarbete i historia om varför England inte förklarade krig mot Soviet när dom gick in i polen men dom förklarade krig mot Tyskland.

Jag har sökt lite men har inte hittat någon vettig sida.

Det skulle vara nice om jag kunde få både ren fakta och speculationer från er och andra sidor.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 15 maj 2006, 23:01

England kunde inte föra krig mot både Tyskland och Sovjetunionen. Tyskland attackerade ju först så därför blev det dom. Det är min teori :)

Stanczyk
Medlem

Inlägg av Stanczyk » 15 maj 2006, 23:24

Egoistiskt självintresse, anser jag.
Engelsmännen kände väl inte att Sovjet kunde hota deras globala intressen på samma sätt som Tyskland/Italien/Japan.
Det var ju knappast som demokratins bålverk som England garanterade Polens självständighet -39, utan utsikten att Tyskland skulle bli alltför starkt och dynamiskt. England behövde en "legitim" ursäkt att gå i krig mot Tyskland innan de blev för starka.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 maj 2006, 23:35

En "legitim" ursäkt hade England redan vid annekteringen av Tjeckoslovakien, så den skulle inte jag köpa... Däremot sågs nog Tyskland som hotet och inte Sovjet, vilka jag tror man underskattade en hel del, precis som i Tyskland. Den bilden späddes ju på under Vinterkriget.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 maj 2006, 02:36

Kan man inte säga att de allierade underskattade Sovjets maktanspråk i Öst?
Hitler hade ju redan levt rövare och erövrat i centraleuropa.. Han var på gång med
att bara ockupera land efter land och bete sig fruktansvärt.
Medans Ryssarna inte visat klorna riktigt innan..

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 16 maj 2006, 09:01

Att Storbritannien inte förklarade krig mot Sovjetunionen kan också förklaras med att den polska ÖB, Rydz-Smigly, gav order om att polackerna inte skulle slåss mot kommunisterna. Men den 17 september flydde han till Rumänien och förbanden struntade fullständigt i den här ordern.

Men jag tror faktiskt inte att polackerna krävde av britterna att de skulle förklara krig även mot Sovjet. Och det hade man ändå inte gjort.

Att Frankrike inte förklarade krig mot Sovjet berodde på att det frank-polska militära avtalet från maj 39 uttryckligen handlade om ett tyskt anfall.

Stanczyk
Medlem

Inlägg av Stanczyk » 16 maj 2006, 09:32

Belisarius skrev:En "legitim" ursäkt hade England redan vid annekteringen av Tjeckoslovakien, så den skulle inte jag köpa... Däremot sågs nog Tyskland som hotet och inte Sovjet, vilka jag tror man underskattade en hel del, precis som i Tyskland. Den bilden späddes ju på under Vinterkriget.
England var med och sålde ut Tjeckoslovakien för att slippa ta tag i "problemet" Tyskland. I mars -39 insåg de till slut att ett krig skulle vara oundvikligt, men för sin egen självgoda moral så var ett preventivt krig omöjligt som tur var fanns ju Polen...
Det är min slutsats.

Skriv svar