Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 12 maj 2006, 21:23

Hej! Råkar du eller någon annan känna till vart i Bosnien Visocicaberget är?

Har du möjligtvis någon terrängkarta över området (detaljerad karta som man kan se landkonturer, höjd över havet, åker, skog, myr, osv.)

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 12 maj 2006, 22:15

Och vad tyckte du om geologerna från Tuzla och deras slutsats:

Varför vägrar du att acceptera vad riktiga geologer säger om bilderna, och vad riktiga geologer säger efter att ha varit på platsen?

Mvh -Dan

vill du verkligen veta saningen

geologerna från Tuzla var 14 april, tror jag , på visocica berget , bara 2 timmar , och de stack bara , utgrävningen har inte ens börjat :? , de har inte ens grävt ut sten blocken och sett de , men trots det sade de det de sade, att det är naturligt

geologerna som jobbade på visocica ville att geologerna från Tuzla ska komma igenom och se resulteten men de komm inte ändå :?

vet du vad de gjorde, de analyserade osmangichs bok, där fanns det säckert bilder och sånt , så de analyserade det och sade att vicocica var naturlig formation

Först när jag hörde den här nyheten var jag lite shockad , tills jag fick lite mer information

nästa vecka kommer geologer från universitet från sarajevo och egyptiska experter , så får vi se vad de säger

Hej! Råkar du eller någon annan känna till vart i Bosnien Visocicaberget är?

22 km från sarajevo

Har du möjligtvis någon terrängkarta över området (detaljerad karta som man kan se landkonturer, höjd över havet, åker, skog, myr, osv.)

Bild

det ända jag har är det här

Bild

Bild

Bild

3d karta från geologiska institutet

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 12 maj 2006, 22:35

Precis, terrängkartan som den näst sista, menar jag. Har du möjligtvis en bättre där Visocicaberget är i centrum, istället för kanten?

Finns det en bättre upplösning av den sista 3D-kartan, så man kan se detaljerade nivåkurvor?

Är detta det aktuella Visocicaberget?
http://maps.google.com/maps?f=q&q=43.58 ... 091925&t=h

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 12 maj 2006, 22:45

Bild

kanske den här

jag vill bara påpeka att berget hat utsatts för erosion på vissa delar

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2006, 09:56

The Ghost skrev:geologerna från Tuzla var 14 april, tror jag , på visocica berget , bara 2 timmar , och de stack bara , utgrävningen har inte ens börjat :? , de har inte ens grävt ut sten blocken och sett de , men trots det sade de det de sade, att det är naturligt

geologerna som jobbade på visocica ville att geologerna från Tuzla ska komma igenom och se resulteten men de komm inte ändå :?

vet du vad de gjorde, de analyserade osmangichs bok, där fanns det säckert bilder och sånt , så de analyserade det och sade att vicocica var naturlig formation
När de var där så hade man ju grävt upp en och annan sten, och Nucis hade ju hävdat att provborrningarna visade på "anomalier", att stenen var från någon annat område och alltså burits dit för konstuktion. Det är väl detta som de riktiga geologerna i Tuzla påpekade bara var struntprat? Provborrningarna visade inte på några anomalier, och de hittade stenarna var fullt normala.
The Ghost skrev:jag vill bara påpeka att berget hat utsatts för erosion på vissa delar
Berget har väl naturligtvis utsatts för erosion på alla delar? Eller har delar av berget varit täckt av plastpresseningar under tusentals år?

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 13 maj 2006, 11:55

När de var där så hade man ju grävt upp en och annan sten,

inte sant, sten blocken var inte utgrävda när de var där

och Nucis hade ju hävdat att provborrningarna visade på "anomalier", att stenen var från någon annat område och alltså burits dit för konstuktion.

nukich och osmangich har borrat förra året flera hål , och osmanagich har postat bilderna på sin hemsida och i boken

geologerna från tuzla har säkert har säkert analyserat de här bilderna

Bild

Bild

Bild

hallåå, hur kan man analysera bilder, man ska ju gå till den platsen och analysera inte genom bilder, herregud

det där med geologerna från Tuzla var en riktig fiasko, du borde inte nämna de mer, ärligt talat, nu kommer riktiga arkeloger och geologer från olika länder så får vi se vad de säger

Det är väl detta som de riktiga geologerna i Tuzla påpekade bara var struntprat? Provborrningarna visade inte på några anomalier, och de hittade stenarna var fullt normala.

det är inte struntprat, provborrningen visade anamalier , och stenarna är inte normala

kommande veckorna kommer geologer och arkeloger , från egypten, grekland , serbien , usa, och SVERIGE som är också intreserade att komma till visoko ,

läste jag i bosniska tidningar

Berget har väl naturligtvis utsatts för erosion på alla delar? Eller har delar av berget varit täckt av plastpresseningar under tusentals år?
inte alla delar, bara södra och västra delen

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2006, 12:04

Mycket intressant, tråd!

Då jag inte kan någonting överhuvudtaget i ämnet har jag avstått från att skriva inlägg. Men som historiker vet jag att man inte ska uttala sig tvärsäkert om någonting, förrän allt som går att analysera är analyserat. Därför är det väl också lämpligt att de som deltar i diskussionen avhåller sig från styvmoderliga kommenterar.

Dessutom är det inte alltid akademiska historiker eller arkeologer som kommer med de mest fantastiska upptäckterna. Formell utbildning är inte allt.

MVH
Artur

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 13 maj 2006, 13:33

Dessutom är det inte alltid akademiska historiker eller arkeologer som kommer med de mest fantastiska upptäckterna. Formell utbildning är inte allt.

mycket bra sagt

tänk på schliman , som var amatör arkelog och han hittade Troja i turkiet
Senast redigerad av 1 The Ghost, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 13 maj 2006, 14:54

Jag tror inte att folket för några tusen år sedan var dummare än dagens människor. Om de hade velat bygga en gigantisk pyramid för att imponera på sina gudar, för att imponera på grannarna eller om de bara gjorde det för att fixa brudar... varför byggde man då inte pyramiden på en plats där den inte kan förväxlas med ett berg? De flesta andra pyramider kan man ju liksom inte missa i omgivningen.

För övrigt kan jag till viss del hålla med om det där med akademiska meriter... hederligt och envist arbete skall också respekteras. Akademikerna borde välkomna folk som inte blivit akademiskt hjärntvättade. Det är ungefär som musiker, det är inte alltid de som skolats klassiskt som gör den härligaste musiken. Inställningen att de som inte har en akademisk bakgrund inte kan tas på allvar och det faktum att de saknar akademisk bakgrund skall vändas mot dem, stärker bara uppfattningen om att akademin är en klubb för inbördes beundran.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 13 maj 2006, 16:15

nya bilder från utgrävningen av den mindre pyramiden, bosniska månpyramiden

kan naturen fixa så här fina stenblock med fina kanter 8-) vad säger du oldcode ????

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 maj 2006, 17:06

The Ghost skrev:
När de var där så hade man ju grävt upp en och annan sten,

inte sant, sten blocken var inte utgrävda när de var där
Enligt dig själv så hade man grävt upp en och annan sten, och även hittat stenblock som skulle betyda någonting.
viewtopic.php?p=351406#351406
viewtopic.php?p=346635#346635
The Ghost skrev:
och Nucis hade ju hävdat att provborrningarna visade på "anomalier", att stenen var från någon annat område och alltså burits dit för konstuktion.
nukich och osmangich har borrat förra året flera hål , och osmanagich har postat bilderna på sin hemsida och i boken

geologerna från tuzla har säkert har säkert analyserat de här bilderna
Enligt uppgifterna så var ju geologerna inbjudna av Osmanagic organisation att titta på plats. Vartefter de avfärdat att det finns några "anomalier".
The Ghost skrev:det där med geologerna från Tuzla var en riktig fiasko, du borde inte nämna de mer, ärligt talat, nu kommer riktiga arkeloger och geologer från olika länder så får vi se vad de säger
Jag litar på att du kommer kalla även dessa geologer för "ett riktigt fiasko, och vi väntar på riktiga geologer" om ett tag. :wink:
The Ghost skrev:inte alla delar, bara södra och västra delen
Hur funkar det? Regnar det bara på södra och västra delarna av bosniska berg?

Mvh -Dan

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 maj 2006, 17:40

För mitt absurt otränade arkeologiska öga ser faktiskt stenarna lite väl tillrättalagda ut för att ha åstadkommits av naturen.

Men å andra sidan kan naturen skapa de mest otroliga saker.

Men en liten sak: låt oss anta att det verkligen handlar om en "äkta" pyramid, borde det då inte rimligen finnas kvarlämningar efter bygget i närheten av den? Alltså, någon form av stenbrott, eller liknande?

Artur

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 13 maj 2006, 18:45

Men en liten sak: låt oss anta att det verkligen handlar om en "äkta" pyramid, borde det då inte rimligen finnas kvarlämningar efter bygget i närheten av den? Alltså, någon form av stenbrott, eller liknande?
arkeloger från bosnien och tyskland har hittat 24 000 föremål 2005 , 7000 år gamla, de finns i museet i väntan på att underökas

de hittade i området där 3 pyramider finns

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 13 maj 2006, 21:55

arkeloger från bosnien och tyskland har hittat 24 000 föremål 2005 , 7000 år gamla, de finns i museet i väntan på att underökas

de hittade i området där 3 pyramider finns
Vad är dessa föremål för något? Har de kommit fram till det ännu?
Dödsmasker av guld eller pilspetsar av flinta?

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 13 maj 2006, 23:11

Att man hittar en urgammal trappa i ett område där det uppenbarligen funnits människor och byggnader i flera tusen år bevisar väl inte på något sätt att det skulle röra sig om en pyramid? Det kan ju lika gärna ha funnits ett gammalt nunnekloster på den platsen och trappen ledde till matsalen.

Skriv svar