Quiz: Efterkrigstiden

Låst
varjag
Saknad medlem †

'Extra' eller 'Speciell' Tilldelning

Inlägg av varjag » 4 maj 2006, 09:36

Bagheera skrev:Jomenvisst Varjag. Hur kunde du det?
Livslång misshandel av hjärnan! Fullproppad med 'useless information' - men där finns litet
av reellt värde :lol: . Jag mindes att det var en tabbe av FAI - googlade fram vad den varit :oops: .

Som Bagheeras 'födelsedagspresent' kör jag en om Motboken, Bratt-Systemets eget lilla
ransoneringskort.......På Motboken hade man 'tilldelning' per månad, som något - ehuru långsamt -
kunde ökas 'med ålder och visdom'. Men - om man ville köpa ut lite mera än 'ransonen' - fanns det
möjlighet att Ansöka (givetvis 'på därför avsedd blankett') - om Extra eller Speciell
Tilldelning.

Vad var skillnaden ? Nämn minst två - av villkoren för beviljande av sådan ansökan ? ...../Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Re: 'Extra' eller 'Speciell' Tilldelning

Inlägg av Bagheera » 4 maj 2006, 23:30

Men - om man ville köpa ut lite mera än 'ransonen' - fanns det
möjlighet att Ansöka (givetvis 'på därför avsedd blankett') - om Extra eller Speciell
Tilldelning.

Vad var skillnaden ? Nämn minst två - av villkoren för beviljande av sådan ansökan ? ...../Varjag
Extra tilldelning var vid högtider som bröllop, födsel m.m.

Speciell tilldelning måste jag gissa på; kanske så att de som bodde långt bort kunde få förskott eller efterskott på månatlig tilldelning? De hade svårt att varje månad ta sig till ett bolag.

Ex-vis fjällbönder och samer, och kanske de som flyttade ut på yttre öar med eller utan boskap under sommaren för att idka fiske, eller på våren skjuta säl långt ute på isen.
Har för mig att på "Lycksele marknad" som fr.a. var samernas marknad, så kunde de supa ohejdat då de kunde köpa ut extremt mkt på en gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 maj 2006, 04:55

EXTRA TILLDELNING - till speciella högtidsdagar, bröllop, begravningar, födelsedagar (stora!)
är helt korrekt Bagheera. Ansökan granskades av Nykterhetsnämnden som noga prickade av
detaljerna.....När, var, hur många gäster, (därav minderåriga eller barn???), tilltänkt meny(!),
= balans mellan maten och supandet. Nämndens medlemmar, mest helnykterister och glädje-
dödare - 'ägde även att föreslå svagare alternativ såsom vin i.s.f. sprit'. Detta kineseri
kunde ta en vecka eller tre, så det gällde att vara ute i god tid.

SPECIELL TILLDELNING - gällde nödsituationer då det var bråttom (och - mindre kvantiteter) som
när oväntat 'Chefen' från Stockholm skulle besöka Småstad och måste trakteras med en grogg.

Om samer och säljägare vet jag inte.....men kanhända de hade undantagsregler från 'innefrusen
ranson', som det kallades som inte köptes ut under månaden. Kanske värst av allt - Nämnden
benämnde alla, inte som personer - utan som Förbrukare! Ett ord som ligger nära ett annat
- och fick många att känna sig i den kategorin, när de hade att göra med den Allsmäktiga
Nykterhetsnämnden.

Bagheeras fråga!, Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 6 maj 2006, 01:00

Vad hette SAS-kärran som ditchade just väster om Los Angeles på -60-talet med många omkomna som resultat?

Bonus: Just innan man flög ner i havet fick man en felindikation, som senare, bara några få sekunder innan doppet, visade sig vara falsk. Vilken var indikationen?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 maj 2006, 03:03

Bagheera skrev:Vad hette SAS-kärran som ditchade just väster om Los Angeles på -60-talet med många omkomna som resultat?

Bonus: Just innan man flög ner i havet fick man en felindikation, som senare, bara några få sekunder innan doppet, visade sig vara falsk. Vilken var indikationen?
DC-8:an 'Sverre Viking' (LN-MOO) Flight SK 933 hamnade i St. Monica Bay kvällen 13/1/1969. Vet intet om orsaken.
Hur kunde han veta det?
Varjag har en mycket personlig relation till detta haveri. Hans stora tonårskärlek - var en av de tre flygvärdinnor
som fortfarande finns kvar i vraket.....Ann-Charlotte D. frid över ditt minne.....Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 6 maj 2006, 04:49

Varjag, jag lider med dig, varför skulle jag ta upp just detta, med Ann-Charlotte Jennings?

Kan tänka mig att du kanske inte vill veta om orsakerna till ditchen.

Men PM:a mig om du vill veta vad som hände under inflygningen, jag har uppgifterna i skrift om olyckan från Ingvar Andersson, tredjestyrman i cockpit.

/En ledsen Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 maj 2006, 12:55

Bagheera skrev:Varjag, jag lider med dig, varför skulle jag ta upp just detta, med Ann-Charlotte Jennings?

Kan tänka mig att du kanske inte vill veta om orsakerna till ditchen.

Men PM:a mig om du vill veta vad som hände under inflygningen, jag har uppgifterna i skrift om olyckan från Ingvar Andersson, tredjestyrman i cockpit.

/En ledsen Per
Ingen anledning, INGEN kunde veta att din fråga skulle röra ett öppet sår hos en Skalmanit - 37 år efter det hände!
Och - med tack för erbjudandet har jag PM:at dig .....Varjag

varjag
Saknad medlem †

Sjödrama med Tvenne Hjältar

Inlägg av varjag » 6 maj 2006, 13:07

Livet går vidare - och här kommer nästa fråga: Detta sjödrama fångade hela världens uppmärksamhet i flera dagar.
En ensam kapten kvar på sitt nödställda fartyg - får genom en gudabenådad kombination av sjöhävning och blixtreaktion
hos en bogserbåtsstyrman - en dubblering av besättningen på haveristen. Två män kämpar.....men till slut förgäves....
Vad hette haveristen och vad hette bogserbåten? Vad hette kaptenen och vad hette styrmannen med blixtreaktionen ?
/Varjag
Bilagor
haverist & bogserare.jpg
haverist & bogserare.jpg (25.52 KiB) Visad 1480 gånger

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 8 maj 2006, 22:40

Den enda historia som matchar den specificerade frågeställningen torde vara sjödramat kring Flying Enterprise

Haveristen: Flying Enterprise
Bogserbåten: Turmoil
Kaptenen: Kurt Carlsen
Styrman: Kenneth Dancy

Flying Enterprise sjönk 10 Januari 1952 efter två veckor av bärgningsförsök

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 maj 2006, 23:32

FNP skrev:Den enda historia som matchar den specificerade frågeställningen torde vara sjödramat kring Flying Enterprise

Haveristen: Flying Enterprise
Bogserbåten: Turmoil
Kaptenen: Kurt Carlsen
Styrman: Kenneth Dancy

Flying Enterprise sjönk 10 Januari 1952 efter två veckor av bärgningsförsök
Full pott FNP, för lyftet av tvenne modiga och duktiga sjömän ur glömskans djup! Din fråga...Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 9 maj 2006, 00:41

Inte konstigt att hon havererade; the Flying Enterprise. Havet tar ofta de skepp som är döpta med hybrisnamn.
Döpt Turmoil är lite mer underdånigt.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 9 maj 2006, 20:03

Jag fortsätter på mer än ett sätt på den inslagna vägen.

10 januari 1954 inträffade något i Sverige mycket uppmärksamat. Vad?

Vid utredningen efteråt spelade en 14-årings insats en stor roll, hur och varför?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 maj 2006, 20:18

Ahaaa....Nedjans förlisning utanför...Härnösand?

Det spekulerades, eftersom fartyget var i det närmaste antikt, att rederiet avsiktligt lät det förlisa för att få försäkringsersättning. 14-åringen bandade radiosamtalet mellan Nedjan och rederiets kamrer (?) när skeppet låg och drev utan styrförmåga strax före förlisningen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 9 maj 2006, 20:24

Belisarius skrev:Ahaaa....Nedjans förlisning utanför...Härnösand?

Det spekulerades, eftersom fartyget var i det närmaste antikt, att rederiet avsiktligt lät det förlisa för att få försäkringsersättning. 14-åringen bandade radiosamtalet mellan Nedjan och rederiets kamrer (?) när skeppet låg och drev utan styrförmåga strax före förlisningen.
Nedjan förliste i Gävlebuktens vrakrika vatten

/CvD

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 9 maj 2006, 23:26

Hatten av för Belisarius! :)

14-årige Kurt Johnson från Härnösand kopplade påpassligt på sin Magnefon(!) och spelade in delar av trafiken mellan Nedjan och kustradiostationen. Inspelningen kom till användning under sjöförklaringen.

Din fråga.

Låst