Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 april 2006, 20:58

Dûrion Annûndil skrev:Det låter inte trovärdigt när du refererar till den här stenen http://www.slibe.com/images/5b1982dd-novo10_JPG.jpg med texten "en sten med text". Det kanske ser ut som text, men det gör det inte till verkliga skrivtecken eller text.
Är inte det där mossa som är ojämt fördelad?

@Spöket: Ta inte illa upp, men många av dina stenbilder ser ut som vanliga klippformationer. Vissa ser onekligen ut som byggnationer, men lika många gör det inte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 april 2006, 23:13

The Ghost skrev:stenblock placerade på varandra , i flera lager

Bild
Säg mig, låg de yttre lagren lutande på det här sättet runt hela pyramiden, i lager, som ett skal?
The Ghost skrev:Bild
Det här ser ut som fullkomligt naturligt berg som spruckit.
The Ghost skrev:nej jag är inte där, men jag kan läsa information varje dag vad som händer där ,. vad som har grävts ut osv
Okej, du vet alltså inte mer än någon annan som sitter och läser på internet. :wink:

The Ghost skrev:jag själv tror att det rör sig om en pyramid, efter alla bevis jag sett tycker jag att det är en pyramid
Okej, jag har väl sett samma bilder som du, och jag tror att det inte rör sig om en pyramid. Och jag vet i alla fall lite grann om pyramider. :)

Mvh -Dan

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 27 april 2006, 01:02

Tja !

Jag är ny här och blev precis medlem på grund av den alternativa piramiden i Bosnien.

Till att börja med så undrar jag hur mycket ni som avisar Ghosts bilder vet om den alternativa piramiden?
Jag undrar även hur ni kan underskatta Osmanagich och hans kolleger?
Osmanagich&Co har själva ordnat sponsorer som ska financiera hela projektet. Gruppen har långa erfarenheter och goda kunskaper på olika område. Jag kan inget annat än beundra deras kretivitet med tanke på att staten har inget intresse i detta här och chanserna är små att hitta pyramiden.

Jag kan hålla med att Osmanagichs teorier om den alternativa historien är ologiska och stämmer inte med den formela vetenskapet om historien. Om vi accepterar att t.ex ufologi och religion finns och visar respekt, varför inte för hans teorier?

Sen vill jag även påpeka att Osmanagich har själv tagit inicijativet och ordnat så att skyddszonen kring den medeltida staden blivit störe än det var innan . Ett tecken att han bryr sig och respekterar det som är vetenskapligt bevisat.

Bosniska veteskapsmän som har höga positioner i olika institutioner skrattar åt hans projekt och ingen av dessa herar har varit på platsen för att se vad är det för stenar som Osmanagich&Co gräver fram. Om inget annat så borde dem vara där och se till så ingen skadar den medeltida staden (det som finns kvar, tiden har gjort sitt och alla synliga spår är borta) och bogomilernas gravar som finns i området.

Stenar som ni ser på bilderna är inte naturligt formade utan är gjorda av människor och det har flera bosniska oberoende vetenskapsmän bekräftat samt andra analyser från Osmanagich&Co.

Kan det vara en pyramid ? Jag är väldigt skeptisk , det första jag tänker på är varför det finns så mycket jord övanför stenar, kan det vara gammla bogomilska gravar?
Ett annat alternativ är romarikets stad som andra riket har gömt undan ( hittler brännde ner all judisk literatur som han kom åt, bara en tanke).

Två saker som jag oxå undrar är varför väntar osmanagich med att analysera ålder på stenarna ,samt varför blev det så tyst angående dessa skelet som hittades.?!

I vilket fall som helst så är jag säker att något finns där , något viktigt men långt ifrån en pyramid just nu.

Mvh.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 april 2006, 10:54

Allt du tar upp har redan kommenterats, utom en uppgift:
Tvrtko skrev:varför blev det så tyst angående dessa skelet som hittades.?!
Vilka skelett?

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 27 april 2006, 13:12

Nukic och Osmanagich har sagt i media att dem har hittat människo skelett bland stenar . Dem ska nämligen undersöka skeletten och komma med svar senare. Nu har det gått så pass långt tid att ingen i media tar upp det längre och svar har vi alldrig fått.

Sen undrar jag om någon kan svara , när analyserar man ålder på spår (stenar) från arkeologiska platser.
Som jag har uppfattat så kommer det sist i Osmanagich process , vilket jag inte förstår riktigt.

Bogomiler byggde sina gravar med stora stenar :
http://www.aneks8komisija.com.ba/html/s ... 210590.jpg

Colombo letade efter Indien men hittade Amerika - Osmanagich letar efter pyarmid men vad kommer han hitta återstår att se!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 april 2006, 13:39

Tvrtko skrev:Nukic och Osmanagich har sagt i media att dem har hittat människo skelett bland stenar. Dem ska nämligen undersöka skeletten och komma med svar senare.
Ähum. Ja, det är ju avsevärt intressantare än obearbetade stenblock som råkar ligga på varandra. Har fynden gjorts sedan de började gräva - det är ju alldeles nyss.
Tvrtko skrev:Sen undrar jag om någon kan svara , när analyserar man ålder på spår (stenar) från arkeologiska platser.
Som jag har uppfattat så kommer det sist i Osmanagich process , vilket jag inte förstår riktigt.
I en tråd om Kensington-stenen (runsten med omdiskuterad ålder) nämnde jag att jag hört talas om geologisk datering av inskriptioner, men inte närmare än så. Måhända går det ut på att mäta hur mycket stenens ytskikt har oxiderat - ytan på en sten som bildades för X miljoner år sedan har en lite annan kemi än den ristning som gjordes för tusen år sedan. Lite som när man kan se på jorden om den nyligen grävts i.

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 27 april 2006, 15:48

Som jag nämde innan - Stenarna är inte naturligt formade utan bearbetade av människohand och dem råkar inte ligga på varandra utan platserade med hjälp av människan , om man ska tro Osmanagich&Co och visa oberoende bosniska vetenskapsmän. Så långt kan jag själv tro på dem men inte mer .

Vad jag försöker säga med skelettet är att det kan vara bogomilers gravar , lösningen på hela cirkusen är att analysera ålder på ytan av bearbetade stenar och skelettet , sen om det visar sig att stenar&skelettet är 600-1000 år gammla så har man ett vettigt förklaringen på hela mysteriet ( alltså bogomilers gravar) och bra grunder till vidare undersökningar .

Men problemet är att Bosniska vätemskapsmän är splitrade , Visa är övertygade att det är pyramid andra att det är ingeting utan naturliga stenar. Det finns ingen som är mitt i mellan för att kompromissa och undersöka flera alternativ.

Sen vill jag även bekräfta att Osmanagich har mycket starka bevis och argumenter men för mig är det förgäves så länge vi inte får veta ålder på stenar och internationellt bekräftelse.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 27 april 2006, 22:32

Det är intressant att se att de har byggd saken-av-pyramidformad-karraktär med så många olika sorters sten. En sort ser ut att bestå av en massa ihoppressat grus. Jag är inget vidare på att beräkna hållfastighet, men jag har lite svårt att se att sådan sten skulle hålla. Jämfört med de pyramider som finns på andra ställen verkar denna sak-av-pyramidformad-karraktär vara byggd helt planlöst med vad man kunde hitta.

Varför har ingen krävt ett svar angående de där skeletten de hittat? Som den cyniker jag är tror jag att skeletten är kvarlevor från offer för nazisternas illdåd under 40-talet eller kanske några stackare som blev mördade under inbördeskriget på 90-talet. Det kommer jag tro ända tills någon oberoende arkeolog lägger fram bevis för annat. Hade det vart några stackars pyramidbyggare som klämts ihjäl för 5000 år sedan lär ju Osmanagich ha basunerat ut detta så att vi blivit hörselskadade. Jag menar... kan en sten med några repor i vara ett bevis för pyramidens existens så skulle ju skeletten rendera i Nobelpriset i arkeologi.

Jag tror ingen här på forumet vill missunna Bosnien att ha en pyramid. Att Europa skulle ha en pyramid skulle glädja mig lika mycket som det skulle glädja europeer i Bosnien. Jag är nämligen också europé och vill hemskt gärna bryta Mellanösterns och Sydamerikas monopol på pyramider. Det jag och många andra reagera mot är den totala avsaknaden av kritiskt tänkande när dessa så kallade "bevis" på ett närmast farsartat sätt presenteras. För att inte göra sig själv en otjänst måste man gå försiktigt fram.

Slutligen ett par ord om Osmanagich och hans team. Han är säkert en riktig hejare på att dra ihop ett gäng som vill gräva ut området. Han har säkert haft ett digert arbete med att få alla tillstånd som krävs. Sedan krävs det nog väldigt mycket arbete för att finansiera hela projektet och Osmanagichs kreativitet saknar säkert motstycke när det gäller dessa svåra bitar. Men detta är trots allt inte detta det handlar om. Att Osmanagich är en riktig snajdare på att dra i de rätta trådarna ändrar inte det faktum att vi hittills inte sett ett enda skit som tyder på att det är en pyramid. Man kan inte bara acceptera och svälja det någon påstår bara för att han är duktig och kreativ. Kan man inte skilja på sak och sak är det ju rätt kört att diskutera något över huvud taget.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 27 april 2006, 22:38

Ett onödigt inlägg togs bort.
Tvrtko skrev:Jag kan hålla med att Osmanagichs teorier om den alternativa historien är ologiska och stämmer inte med den formela vetenskapet om historien. Om vi accepterar att t.ex ufologi och religion finns och visar respekt, varför inte för hans teorier?
Historia och Arkeologi avfärdar mycket riktigt teorier om att utomjordlingar påverkat människan. Läs mer om Osmanagic idéer om Maya och utomjordlingar här: http://www.alternativnahistorija.com/ . Osmanagic förväntar sig att hitta en Maya-pyramid under berget, vilket gör det hela... svårt att visa respekt för någon som tror på rymdvarelser.
Tvrtko skrev:Två saker som jag oxå undrar är varför väntar osmanagich med att analysera ålder på stenarna,
[...]
Sen undrar jag om någon kan svara , när analyserar man ålder på spår (stenar) från arkeologiska platser.
Bra frågor. För att uttala sig om stenarna alls så måste man naturligtvis datera dem. Det första en riktig arkeolog skulle göra är alltså att försöka se i vilket jordlager stenen ligger, och om man hittar några föremål i samma lager som kan ge ledtrådar om hur länge stenen legat under jord. Att datera sten i sig själv är ju inte användbart (sten är kanske miljontals år gammalt, även om du bygger ett nytt hus av sten). Och om man hittat en sten som är formad av människor, så kan man kanske hitta spår av det verktyg som format stenen? Finns det järnflisor, bronsflisor? Det blir ju svårt om man "tvättar" stenen, som man verkar göra nu...

Konstigt är ju att Osmanagic förut sagt olika årtal om hur "pyramiden" är jättegammal, utan att ens kollat hur gammal den är... Kanske är han rädd för en korrekt datering, vad vet jag. Tänk om man daterade de där hittade "stenblocken i lager" till 1922 e.Kr?

Skelett-delar kan däremot dateras ganska noggrant genom Kol-14-metoden, eftersom ben är organiskt material, så skelett skulle ju vara intressanta.

Här är en länkt om datering: http://www.une.edu.au/Arch/ROCKART/Dating.html

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 april 2006, 11:51

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 april 2006, 13:20

Vad säger "geologerna" nere i Bosnien om det här?:
http://img100.imageshack.us/img100/3663/nove39tn.jpg
Naturlig sprickbildning, eller skapad av människor?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2006, 13:23

Dûrion Annûndil skrev:Vad säger "geologerna" nere i Bosnien om det här?:
Mitt förra inlägg frågade jag om det, just då var det ingenting, nånting som är intressant är ju att fråga om någon på en arkelogisk institition i Sverige skulle har någon invändning.

Stefan

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 28 april 2006, 16:45

Ghost ! Helt onödigt att bomba forum med dessa bilder ..

För att underlätta ,här kan ni se bilder och annat om projektet :

http://www.bosnianpyramid.com

http://www.bosnianpyramids.org

http://www.piramidasunca.ba

http://www.pyramidofthesun.info
Senast redigerad av 3 Tvrtko, redigerad totalt 29 gång.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 28 april 2006, 17:52

Vad säger "geologerna" nere i Bosnien om det här?:
Mitt förra inlägg frågade jag om det, just då var det ingenting, nånting som är intressant är ju att fråga om någon på en arkelogisk institition i Sverige skulle har någon invändning.

Stefan
vet inte vad de säger, men den bilden är ny och de har just börjat gräva på den platsen

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 april 2006, 14:14

extra nyhet

en av de som skrev en petiton mot utgrävningen komm till pyramiden idag för att se vad de har grävt ut, och han ändrade sig, han sade att det här är inte vad de trodde att det var, en konstruktion från romarriket, nu ska han hjälpa de att gräva ut, och se till att petitionen ändras

en stor seger idag 8-)

trappor framför pyramiden???

Bild

Bild

Skriv svar