Ett onödigt inlägg togs bort.
Tvrtko skrev:Jag kan hålla med att Osmanagichs teorier om den alternativa historien är ologiska och stämmer inte med den formela vetenskapet om historien. Om vi accepterar att t.ex ufologi och religion finns och visar respekt, varför inte för hans teorier?
Historia och Arkeologi avfärdar mycket riktigt teorier om att utomjordlingar påverkat människan. Läs mer om Osmanagic idéer om Maya och utomjordlingar här:
http://www.alternativnahistorija.com/ . Osmanagic förväntar sig att hitta en Maya-pyramid under berget, vilket gör det hela... svårt att visa respekt för någon som tror på rymdvarelser.
Tvrtko skrev:Två saker som jag oxå undrar är varför väntar osmanagich med att analysera ålder på stenarna,
[...]
Sen undrar jag om någon kan svara , när analyserar man ålder på spår (stenar) från arkeologiska platser.
Som jag har uppfattat så kommer det sist i Osmanagich process , vilket jag inte förstår riktigt.
Bra frågor. För att uttala sig om stenarna alls så måste man naturligtvis datera dem. Det första en riktig arkeolog skulle göra är alltså att försöka se i vilket jordlager stenen ligger, och om man hittar några föremål i samma lager som kan ge ledtrådar om hur länge stenen legat under jord. Att datera sten i sig själv är ju inte användbart (sten är kanske miljontals år gammalt, även om du bygger ett nytt hus av sten). Och om man hittat en sten som är formad av människor, så kan man kanske hitta spår av det verktyg som format stenen? Finns det järnflisor, bronsflisor? Det blir ju svårt om man "tvättar" stenen, som man verkar göra nu...
Konstigt är ju att Osmanagic förut sagt olika årtal om hur "pyramiden" är jättegammal, utan att ens kollat hur gammal den är... Kanske är han rädd för en korrekt datering, vad vet jag. Tänk om man daterade de där hittade "stenblocken i lager" till 1922 e.Kr?
Skelett-delar kan däremot dateras ganska noggrant genom Kol-14-metoden, eftersom ben är organiskt material, så skelett skulle ju vara intressanta.
Här är en länkt om datering:
http://www.une.edu.au/Arch/ROCKART/Dating.html
Mvh -Dan