Japanska slagskepp

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Japanska slagskepp

Inlägg av gostap » 18 april 2006, 23:33

Under 30-talet byggde japanerna om sina slagskepp med bl.a helt nya bryggkomplex (Kongo, Fuso klassen t.ex). Dessa bryggkomplex ser ju helt vansinniga ut. Borde de inte påverka stabiliteten på fartygen? Vad var syftet med sådana höga, massiva konstruktioner?

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 19 april 2006, 00:16

Lite information om Fuso klass slagskepp.

http://www.bobhenneman.info/pagoda.htm

MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 19 april 2006, 00:23

Tackar för informationen, Där näms dock ej något om ev.stabilitetsproblem. Existerade sådana tro?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 april 2006, 13:53

gostap skrev:Tackar för informationen, Där näms dock ej något om ev.stabilitetsproblem. Existerade sådana tro?
Jag har aldrig läst om några stabilitetsproblem hos slagskeppen, som antagligen hade tillräckligt deplacement för
att bära dessa korthus. Stabilitetsproblemen - förbehöll tydligen japanerna sina kryssare (Mogamiklassen) som var
hårt överlastade redan på stapelbäddarna. Vad beträffar 'superkorthusen' på FUSO och YAMASHIRO är det dock befogat
undra hur det kändes i de 'övre regionerna' när fartyget stampade hårt i grov sjö och med annan, än lägsta fart?
Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 april 2006, 13:56

Vill minnas att vraket av "Kirishima" ligger upp och ned, vilket väl är rätt ovanligt för ett slagfartyg som sjunker på stort djup (vraket ligger på över 1000 meters djup).
Månne att detta beror på den stora överbyggnanden?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 20 april 2006, 14:28

Kirishima tillhörde Kongo-klassen, och hade inte lika "överdådiga" bryggkomplex som Fuso-klassen.

Bild

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 april 2006, 00:51

tryggve skrev:Vill minnas att vraket av "Kirishima" ligger upp och ned, vilket väl är rätt ovanligt för ett slagfartyg som sjunker på stort djup (vraket ligger på över 1000 meters djup).
Månne att detta beror på den stora överbyggnanden?
Vill minnas jag läst ngn teori (Ballard?) om sådana händelseförlopp. Om fartyget kantrar - så kan en roterande
rörelse uppstå, m.a.o. skrovet inverterar flera gånger p.v. mot botten. Det hade även att göra med hur mycket luft
som fanns i skrovet - när det sjunker och VAR denna luft befinner sig. Vid invertering - ramlar ju de tunga
tornen ur sina säten (a la BISMARCK) och lättar väsentligt toppvikten. Däremot - kan turbiner, pannor etc.
lossna och samlas under huvuddäcket - vilket igen, ändrar viktfördelningen. Överbyggnaderna tenderar ju också
att slitas bort genom de våldsamma rörelserna och sjunkhastigheten. Jag - gissar att det är rena slumpen som
bestämmer vrakets läge på botten. YORKTOWN sjönk sex kilometer - men står ändå på mer eller mindre rätt köl
och med förvånansvärt liten förlust av däckshus.....Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 april 2006, 11:22

Tänkte på en annan sak. När de gäller fartyg på botten. Går det att räkna ut hur snabbt dom rör sig när dom träffar botten?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 april 2006, 11:47

varjag skrev:
Vill minnas jag läst ngn teori (Ballard?) om sådana händelseförlopp. Om fartyget kantrar - så kan en roterande
rörelse uppstå, m.a.o. skrovet inverterar flera gånger p.v. mot botten. Det hade även att göra med hur mycket luft
som fanns i skrovet - när det sjunker och VAR denna luft befinner sig. Vid invertering - ramlar ju de tunga
tornen ur sina säten (a la BISMARCK) och lättar väsentligt toppvikten. Däremot - kan turbiner, pannor etc.
lossna och samlas under huvuddäcket - vilket igen, ändrar viktfördelningen. Överbyggnaderna tenderar ju också
att slitas bort genom de våldsamma rörelserna och sjunkhastigheten. Jag - gissar att det är rena slumpen som
bestämmer vrakets läge på botten. YORKTOWN sjönk sex kilometer - men står ändå på mer eller mindre rätt köl
och med förvånansvärt liten förlust av däckshus.....Varjag
Från vad Ballard skrev så fick jag intrycket att det är väldigt ovanligt att stora fartyg som sjunker på djupt vatten hamnar upp och ned. Men jag vet inte hur bra statistik det förts i ämnet heller... :-)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 21 april 2006, 11:54

tryggve skrev: Från vad Ballard skrev så fick jag intrycket att det är väldigt ovanligt att stora fartyg som sjunker på djupt vatten hamnar upp och ned. Men jag vet inte hur bra statistik det förts i ämnet heller... :-)
Hur ligger de stora artillerifartygen som synade botten under WW II ?

MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 april 2006, 12:36

Det vet Battler säkert bättre än jag.....HOOD ligger i flera 'bitar'. YAMATO tappade aktern
och gick av i tre bitar, likaså REPULSE. PRINCE OF WALES skall vara mest i ett stycke, men på sidan.
BARHAM ligger nästan upp-och-ned......några flera?????, Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 april 2006, 12:40

Bismarck. Tipripz Scharnhorst Gneisenau ?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 april 2006, 13:04

predator skrev:Bismarck. Tipripz Scharnhorst Gneisenau ?
TIRPITZ hamnade upp-och-ned och skrotades på platsen. SCHARNHORST ligger upp-och-ned
i Norra Ishavet c:a 105 km NO om Nordkap och GNEISENAU sänktes på grunt vatten i inloppet
till Gdynia som 'blockfartyg'......Varjag
Bilagor
gallgneisethe_end2.jpg
gallgneisethe_end2.jpg (12.62 KiB) Visad 3255 gånger

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 april 2006, 13:14

Battler skrev:
tryggve skrev: Från vad Ballard skrev så fick jag intrycket att det är väldigt ovanligt att stora fartyg som sjunker på djupt vatten hamnar upp och ned. Men jag vet inte hur bra statistik det förts i ämnet heller... :-)
Hur ligger de stora artillerifartygen som synade botten under WW II ?

MVH
Bismark ligger väl upprätt, det är det enda vrak som jag kommer på sådär på rak arm.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 april 2006, 13:17

Jo det är rätt bismarck ligger/står på botten.
Bilagor
01_bismarck_wreck_stem_forecastle.jpg
01_bismarck_wreck_stem_forecastle.jpg (30.25 KiB) Visad 3243 gånger

Skriv svar