Vad läser du just nu?
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
- BMP-trekker2
- Medlem
- Perra
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Klassiker jag plockar ifram då och då: Kampen om hastigheten av B. Ljapunov. Skriven 1952, skildrar den hisnande vetenskapliga och främst tekniska utvecklingen i Sovjetunionen. Tidvis blir det riktigt lockande - en sån enastående mängd intelligenta människor, fulla av energi och fullständig tillförsikt, som tävlar med varandra om att spränga gränser och uppfylla femårsplaner med väldiga marginaler.
Den skrev alltså året före Stalins död, översattes ironiskt nog året före avstaliniseringens inledning.
Den skrev alltså året före Stalins död, översattes ironiskt nog året före avstaliniseringens inledning.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ska precis till att börja med Simon Winchester´s bok om jordbävningen i San Francisco 1906.
"a crack in the edge of the world"
Jag har stora förhoppningar då jag gillade hans bok om "Krakatoa".
Böckerna brukar vara både lärorika och spännande. Nackdelen är väl att han svävar iväg lite grann. Dvs historien om Krakatoa blir gärna en lektion i naturvetenskap, kolonialismen, merkantilismen och Darwin m.m., utöver själva händelseförloppet.
Jag tror inte att denna bok blir annorlunda, som det verkar på tjockleken och innehållsförteckningen att dömma.
Sonderling
"a crack in the edge of the world"
Jag har stora förhoppningar då jag gillade hans bok om "Krakatoa".
Böckerna brukar vara både lärorika och spännande. Nackdelen är väl att han svävar iväg lite grann. Dvs historien om Krakatoa blir gärna en lektion i naturvetenskap, kolonialismen, merkantilismen och Darwin m.m., utöver själva händelseförloppet.
Jag tror inte att denna bok blir annorlunda, som det verkar på tjockleken och innehållsförteckningen att dömma.
Sonderling
Re: Tintin
Idag kom Bild & Bubbla nr 3-4 2005, artiklarna om Tintin ser spännande ut, 8 sidor om översättningen och 8 sidor om Edgar P Jacobs !Hexmaster skrev:Och då ska jag passa på att få tacka för det tipset.Ori skrev:Nästa nummer av Bild & Bubbla kommer att ha nyöversättningen i fokus
--
Jörgen
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Läser två böcker parallelt;
The next attack the globalization of Jihad av Daniel Benjamin och Steven Simons samt Novaja ekonimtjiskaja politika Lenin- Stalin av Gimmelson.
Båda böckerna är mycket bra. De kloka kan räkna ut att den första boken handlar om det pågåendet kriget mot terrorismen och är en kritisk granskning av hur kampen förs.
Den andra boken handlar om NEP i Sovjetunionen och är lättläst men övergripande, tar upp alla möjliga aspekter både politiska och ekonomiska.
/Martin
The next attack the globalization of Jihad av Daniel Benjamin och Steven Simons samt Novaja ekonimtjiskaja politika Lenin- Stalin av Gimmelson.
Båda böckerna är mycket bra. De kloka kan räkna ut att den första boken handlar om det pågåendet kriget mot terrorismen och är en kritisk granskning av hur kampen förs.
Den andra boken handlar om NEP i Sovjetunionen och är lättläst men övergripande, tar upp alla möjliga aspekter både politiska och ekonomiska.
/Martin
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Not a good day to die. Boken handlar om amerikanarnas operation Anaconda i Afghanistan.
Man förundras över bristen på underrättelser som jänkarna har innan de startar anfallet. Clausewitz friktioner får direkt en påtaglig påverkan på inledningen av operationen.
Rekommenderas

Man förundras över bristen på underrättelser som jänkarna har innan de startar anfallet. Clausewitz friktioner får direkt en påtaglig påverkan på inledningen av operationen.
Rekommenderas
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 29 gånger.
William Urban: Tyska Orden. Lättläst och trevlig men stundom väl apologetisk i förhållande till orden: "de var inga maktlystna krigsgalningar utan egentligen fromma kristna". Tycker ibland att han hamnar i den nationella historieskrivningens fälla som han själv ägnar en hel del utrymme åt att kritisera. Det vill säga att närmast anakronistiska nationella synvinklar ställs emot varandra. Jag undrar jag hur mycket patrioter egentligen de hedniska litauerna var, eller polackerna eller ordensbröderna själva för den delen.
Men den är kul.
Det jag saknar är mer läsliga kartor och tabeller. Jag skulle gärna se en karta där Tyska ordens samtliga innehav var inprickade (inte bara i Östersjöländerna, utan också i Riket, Ungern, Palestina etc).
/ Probstner
Men den är kul.
Det jag saknar är mer läsliga kartor och tabeller. Jag skulle gärna se en karta där Tyska ordens samtliga innehav var inprickade (inte bara i Östersjöländerna, utan också i Riket, Ungern, Palestina etc).
/ Probstner
- Krellus_Valerius
- Medlem
- Kontakt:
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Har precis läst klart boken Annika Larsdotter barnamörderska av Inger Lövkrona. Den tar upp åtta fall av (vad som i alla fall misstänktes vara) mord på nyfödda oäkta barn i Västergötland under 1700-tal. Mycket intressant faktiskt, fast hemskt.
Från och med 1600-tal kunde man döma misstänkta baranmörderskor till döden bara på indicier -det behövdes alltså inte direkt finnas några bevis. Om kvinnan hemlighållit sitt havandeskap, fött barnet i enskildhet och gömt undan det efter födseln, var det nog för fällande dom, trots att barnet mkt väl kunde ha varit dödfött.
Boken rekommenderas dock, den var lättläst också. Fast jag irriterade mig lite på att författaren hade ett feministiskt perspektiv, som jag ibland tyckte gjorde att hon drog en del konstiga slutsatser.
/Mäster Grå
Boken rekommenderas dock, den var lättläst också. Fast jag irriterade mig lite på att författaren hade ett feministiskt perspektiv, som jag ibland tyckte gjorde att hon drog en del konstiga slutsatser.
/Mäster Grå