Quiz: Idrottshistoria
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Spelare som representerar flera länder, då brukar det vara ryssar eller juggar. Jag gissade att en jugge som blev kroat borde ligga bra till, och utifrån den ansatsen lyckades jag hitta svaret. Men jag är osäker på reglerna: Får man googla? För jag kan inte påstå att jag hade kunnat snubbens namn i huvudet...
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
OK, bra! I så fall heter han Robert Prosinečki. Han gjorde mål för Jugoslavien i VM 1990 och för Kroatien 1998. Kul förresten att läsa Wikipedia-kommentaren om rökning. Verkar vara karakteristiskt för juggar, det där. Man kommer ju osökt att tänka på Nebojsa Novakovic... 
Jag kör glatt vidare på temat fotbollshistorik:
Vilken är den enda klubb som vunnit SM-guld i fotboll genom att besegra sitt eget B-lag i finalen? Och vilket år hände detta?
Jag kör glatt vidare på temat fotbollshistorik:
Vilken är den enda klubb som vunnit SM-guld i fotboll genom att besegra sitt eget B-lag i finalen? Och vilket år hände detta?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Nej, årtalet är väl överkurs. Det var 1897, ÖIS A vann med 1-0 över ÖIS B. Det var för övrigt bara andra året man korade svenska mästare i fotboll. ÖIS vann även 1896, 1898 och 1899, och kan därmed ståta med ett helt sekels samtliga SM-tecken.
(Andra lag att vinna SM var AIK år 1900.)
Din fråga, Ferocius!
Din fråga, Ferocius!
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Inte heller BK Häcken är ett korrekt svar. Det känns som om några ledtrådar vore på sin plats, så här få ni några:
Klubben, som är ett resultat av en sammanslagning, hade bara existerat i 9 år när den nådde Allsvenskan.
Klubben ifråga spelar just nu i Superettan.
De har en ny tränare för året. Han är känd för att ha tränat ett annat "elitlag" i samma stad.
Klubben, som är ett resultat av en sammanslagning, hade bara existerat i 9 år när den nådde Allsvenskan.
Klubben ifråga spelar just nu i Superettan.
De har en ny tränare för året. Han är känd för att ha tränat ett annat "elitlag" i samma stad.
-
Användarnamn?
- Utsparkad
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: