Quiz: Andra världskriget
Och - 'our seasoned weatherpilot' skjuter tre träffar, Bagheeras fråga - VarjagBagheera skrev:Där ser man! Ett flygplan väntar på en på Skalman när man just återkommit efter att ha blivit tvungen att ställa in eftermiddagens flygning pga försämrad väderprognos.
Nåväl,
1. U 255
2. Novaja Zemlja
3. Augusti 1943
Ja Bagheera - här klyves hår - och tyskar mot britter. 'Meteor' tog i tjänst den 21 juli 1944 med 616th Squadron, RAF.Bagheera skrev:Me 262:an byggdes i många exemplar. England hade ett motsvarande plan med samma teknik. Det togs i tjänst innan 262:an.
Hur lång tid tidigare än 262:an kom det engelska planet i tjänst?
Luftwaffes Erprobungskommando 262 - formerades redan i april 1944. De första stridskontakterna - skall också ha varit
till Luftwaffes fördel; en Mosquito undkom med blotta förskräckelsen - den 25:e juli 1944 efter möte med en Me 262. Den
första brittiska med Gloster 'Meteor' Mk I anges som den 4:e augusti 1944 då ett fpl. ur 616th - lyckades 'vingtippa' en
V-1:a - efter att kanonerna 'strejkat'.....mvh, Varjag
CvD - jag vet inteCvD skrev:OT, men flögs inte Mossin av en svensk??varjag skrev: De första stridskontakterna - skall också ha varit
till Luftwaffes fördel; en Mosquito undkom med blotta förskräckelsen - den 25:e juli 1944 efter möte med en Me 262.
/CvD
- Anton Severin
- Medlem
Anton Severin skrev:I mina källor står att svalorna levererades till ett frontförband (Kommando Nowotny) först den 3 oktober. Det första brittiska förbandet med meteorer (No 616 Sqn) mottog dessa den 12 juli. Med andra ord togs meteoren i tjänst 83 dagar tidigare än svalan.
Och min källa säger åtta dagar. Ingen bra fråga med andra ord.
Den som vill ställer nästa.
-
Torbjörn J
- Medlem
OT: CvD - Jodå det var sägs att det var en svensk som mötte detta plan först av de allierade, Ulf 'Chris' Christiernsson
/Torbjörn
/Torbjörn
- Anton Severin
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem