Quiz: Tidigmodern tid
-
Ostrobothnia
- Medlem
oj ojjoj, första gången jag får ställa en fråga blir alldeles kallsvettig.
Ok, jag tänkte fråga efter min hemstad:
-_ _ _ _ _ _ stad anlades 1617,men erhöll stadsprivilegier först den 7 september 1620, blott några timmar senare än grannstaden ..........
håll ti godo
P.S En källa angav datumet till 17e
Ok, jag tänkte fråga efter min hemstad:
-_ _ _ _ _ _ stad anlades 1617,men erhöll stadsprivilegier först den 7 september 1620, blott några timmar senare än grannstaden ..........
håll ti godo
P.S En källa angav datumet till 17e
-
Ostrobothnia
- Medlem
-
Ostrobothnia
- Medlem
-
Ostrobothnia
- Medlem
Det skulle väl ha varit lite för enkelt med första bästa...nåjaa,finns ju inte så många fler att välja på kanske vi ska ända upp till Uleå(borg)?Probstner skrev:Icke. Vasa fick sina privilegier 1606. Den stad jag är ute efter ett år tidigare. Ytterligare ledtråd: den ligger i en finskspråkig del av Österbotten.
/ Probstner
- Copernicus Polonus
- Medlem
-
Ostrobothnia
- Medlem
Notervärt, är att på wikipedia står det att stadsprevilegierna gavs först i 1610. Men på tabellen " stad sedan"står det 1605.
ok ny fråga:
-En person grundade en ruddamm i Nykarleby under ifrågavarande tidsperiod.
1. Vem var denne ?
2. Vem var denne gift med?
3. Vem var dennes småkusin (? lite osäker på släktbandet )
ok ny fråga:
1. Vem var denne ?
- Ralf Palmgren
- Medlem
1. Grevinnan Ebba BraheEn person grundade en ruddamm i Nykarleby under ifrågavarande tidsperiod.
1. Vem var denne?
3. Vem var dennes småkusin (? lite osäker på släktbandet)
2. Generalfältherren över krigsfolket mot Ryssland Friherre Jakob De la Gardie, greve De la Gardie
3. Konung Gustav II Adolf av Sverige (1611-1632)
-
Ostrobothnia
- Medlem
Dom två första var ju helt rätt, På det tredje hade jag en annan person i åtanke. Kanske det inte är småkusiner dom är person 1 och 3, men dom har samma farfarRalf Palmgren skrev:1. Grevinnan Ebba BraheEn person grundade en ruddamm i Nykarleby under ifrågavarande tidsperiod.
1. Vem var denne?
3. Vem var dennes småkusin (? lite osäker på släktbandet)
2. Generalfältherren över krigsfolket mot Ryssland Friherre Jakob De la Gardie, greve De la Gardie
3. Konung Gustav II Adolf av Sverige (1611-1632)
( Det innebär väl att de t.o.m. är kusiner
Korrekt. Utan denne man kanske vi bara hade hört talas om Leonardo da Vinci som målare och konstnär. I själva verket är hans största prestation de upptäckter han gjorde genom observationer och experiment, speciellt de anatomiska (ögat, blodcirkulation m.m.), som han genom anteckningar och delikata teckningar fick ned på pränt. Paradoxen är bara att genom att de blev så väl bevarade undgick de samtidigt från att bli publicerade och kom då inte heller till ngn hjälp för senare vetenskapsmän som fick återupptäcka vad Leonardo da Vinci redan upptäckt.Copernicus Polonus skrev:Är du månne ute efter Francesco Melzi?
/ Copernicus
Din fråga...
vad är småkusiner? *känner sig lite dum*Ostrobothnia skrev:Notervärt, är att på wikipedia står det att stadsprevilegierna gavs först i 1610. Men på tabellen " stad sedan"står det 1605.
ok ny fråga:
1. Vem var denne ?