Franska främlings legionen

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 juli 2005, 11:17

mrsund skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hm, dammet hade jag inte tänkt på nej. Men vad jag förstått så fortsätter denna något pedantiska städning igång även efter grundutbildningen.

Märk att jag inte kritiserar städningen i sig, utan mer kvantiteten på den.

Iof så sker det i skift, så alla städar ju inte. Men ändå. :)
Detta är en klassiker inom det militära, lite som rakning borstade kängor och kort hår.

Sen vet man ju aldrig kriget kan bryta ut på natten och man vill ju inte lämna baracken ostädad. :)
Iof. Jag förstår ju att det har med traditioner och göra och är lika viktigt som kort hår och spottblanka kängor. Men tre gånger per dag är fortfarande lite häftigt. Jag ändrar mig säkert sen, om jag får gå hemvärnsutbildningen, men som det är nu... :)

Nu har jag framfört mina synpunkter, och ni har svarat, och jag har svarat på dom. Låt inte mig hålla upp tråden i onödan nu. :)

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 23 december 2005, 21:56

Ja, man kan blir Sergeant Chef. Man befordras efter goda insatser, inte efter tjänsteår. Vinklarna på ärmen visar däremot tjänstetiden, en vinkel är fyra år.

Wilhelm Forsberg
Ny medlem

Inlägg av Wilhelm Forsberg » 25 mars 2006, 03:49

Donkeyman skrev:
Gutekrigaren skrev:Böcker på svenska om svenska och delvis svenska legionärer: Mvh Petter
Skall också bidra med en bok. Harry Forsberg, "Jag var främlingslegionär", Folket i Bilds Förlag, Stockholm 1953. Boken handlar framför allt om striderna i Algeriet på 30 - talet.

Författaren har också skrivit "Kamrat med 52 nationer", som också handlar om legionen.

För övrigt jobbade jag ihop med författaren ombord på ångfartyget "Saltsjön" sommaren 1965. Det var en koleldad skärgårdsbåt i Stockholm och Harry var eldare. Harry Forsberg var då en man på ungefär 60 år. Han var stark, senig, rakryggad, gråhårig samt hade ring i örat. Vilket på den tiden var synnerligen ovanligt. Det var han som invigde mig i koleldningens mysterier. Något som jag senare hade nytta av som eldare och maskinist på flera koleldade gamla steamers.

Han hade varit 20 år i legionen och de första tio åren kämpade han i Algeriet. Han hade vidare deltagit i andra världskriget samt i den Franska styrkan i VietNam. För en ung man på 16 år var det en stor upplevelse att höra honom berätta............

Jag har för övrigt en annan kamrat som är i Främlingslegionen den dag som är. Han drog ifrån diverse personliga problem runt 1980 och tog värvning där. Han har nu varit i legionen i 25 år och har jobbat sig upp i graderna. Han är synnerligen välmående och tänker vara kvar tills han får pension. Planen är sedan att han skall tillbringa sin pensionärstillvaro i Frankrike.
Skall här något kort korrigera de kronologiska uppgifterna om Harry Forsberg, som var drygt 9 år i legionen och inte 20. Han tog värvning i november 1936, stred mot Rommels trupper i Nordafrika, deltog vid de allierades invasion av Sicilien och Italien och tillfångatogs av tyskarna under de hårda striderna vid Monte Cassino sommaren 1943 och satt de sista två åren i tyska krigsfångeläger, som befriades av allierade falskärmsjägare i april 1945. Han avmönstrade vid krigsslutet och kom hem till Svedala söndagen den 5 augusti samma år. Innan han blev tillfångatagen erhöll han sex tapperhetsmedelajer, befordrades till patrullchef för ett av legionens jägarförband, som nattetid utförde spaningsuppdrag bakom de tyska linjerna, utnämndes 1942 till adjutantchef, en grad motsvarande den svenske fanjunkarens. Han avled hösten 1992.

Som 16-åring upplever man i allmänhet alla över 30-40 år som från rena stenåldern, men eftersom han var född 1915 borde han logiskt sett varit 50 år 1965. En kortare men träffande karaktärestik av Harry finns i boken "Det för mig ytterst intressanta mysteriet JAG" av författaren Peter Ejewall (ellerströms, 1993, s. 65 ff), som är en biografi över författaren Peder Sjögren som Harry mötte i Valencia strax före utbrottet av spanska inbördeskriget. Mötet resulterade i boken "Svarta palmkronor" (1944), där Harry i Sjögrens litterära tappning blev "Olofson" och en av bokens huvudfigurer. Den filmatiserades senare med Cornelis Vreeswijk som Olofson.

I övrigt kan nämnas att det med tiden kommer en hemsida om Harry Forsbergs äventyrliga liv och hans tid i legionen...

Användarvisningsbild
we
Medlem

Inlägg av we » 26 mars 2006, 00:14

Man skall inte jämföra dem med USA:s Special Forces eller UK:s SAS.

men man kan väl jämföra franska GIGN med USSF och SAS?

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 26 mars 2006, 04:27

Wilhelm Forsberg skrev:
Donkeyman skrev:
Gutekrigaren skrev:Böcker på svenska om svenska och delvis svenska legionärer: Mvh Petter
Skall också bidra med en bok. Harry Forsberg, "Jag var främlingslegionär", Folket i Bilds Förlag, Stockholm 1953. Boken handlar framför allt om striderna i Algeriet på 30 - talet.
Finns ännu en Harry som har skrivit om sin tid i legionen. Dock på finska (men det finns ju en del finska skalmaniter här).

Hamnade i legionen av en slump. Flydde från ett fängelsestraff efter en misshandel av en officare under värnpliktstiden. Tog värvning som sjöman och hamnade i Frankrike. Efter diverse miserabla levnadsförhållanden kändes Främlingslegionen plötsligt lockande. Han beskriver dock legionen som ett tillstånd av halvhelvete där en ny identitet formades genom skrikande och misshandel. Deltog i kriget i Indokina, och blev dessutom krigsfånge, sextusen man dog i lägret men han överlevde. Dyster läsning. Legionen är inget ljust och positivt minne hos denna man.

Bild

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 26 mars 2006, 16:45

Wilhelm Forsberg skrev: Mötet resulterade i boken "Svarta palmkronor" (1944), där Harry i Sjögrens litterära tappning blev "Olofson" och en av bokens huvudfigurer. Den filmatiserades senare med Cornelis Vreeswijk som Olofson.

I övrigt kan nämnas att det med tiden kommer en hemsida om Harry Forsbergs äventyrliga liv och hans tid i legionen...
Det var som f****n. Harry inspirerade till "Svarta Palmkronor" och Olofson. Men jag är inte förvånad. Den Harry Forsberg jag kände var en levnadskonstnär. Som givetvis imponerade kraftigt på en 16-åring.

Sedan hade jag klart och tydligt för mig att han var kvar i legionen en bra tid efter WW2. Jag ville minnas att det var något han berättat. Men samtidigt kan jag ha fått det från något som någon annan berättat om honom. Han var trots allt en ganska välkänd figur som många sjöfolk "kände".

Ser fram emot hemsidan......

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 26 mars 2006, 19:35

Jag har några funderingar.

1. Hur löser man språket? Får alla lära sig franska? Eller är det engelska som gäller?

2. Vad får man i startlön?

3. Vad är det för krav för att ta värvning? Måste man ha gjort lumpen t.ex?

4. Har man någon semester som ett vanligt jobb?

5. Kan man gå ur när man vill?

6. Får man pensionspengar från främlingslegionen eller är det vanlig svensk pension man får? (om man är svensk alltså)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 mars 2006, 19:39

Königstiger skrev:Jag har några funderingar.

1. Hur löser man språket? Får alla lära sig franska? Eller är det engelska som gäller?

6. Får man pensionspengar från främlingslegionen eller är det vanlig svensk pension man får? (om man är svensk alltså)
Jag är ingen expert därvid kan mina svar vara något missvisande.

1. Franska gäller
2.?
3. Tror inte det
4. Permisson har man säkert men nåt som man kan kräva......knappast
5. Du skriver kontrakt och jag tror det kortaste är fem år. Mig veterligen kan du inte häva kontraktet
6. Du får knappast svensk pension då tjänst vid Främlingslegionen inte är pensionsgrundande.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 26 mars 2006, 19:57

Königstiger skrev:Jag har några funderingar.

1. Franska lär ut under utbildningen
2. Ca 1000 euro/mån
3. Nej
4. Man får permission
5. Det första kontraktet är på 5 år, deserterar du innan dess, så så kan man få problem om man återvänder till Frankrike och blir stoppad av polisen eller dylikt
6.
After 15 years of service he is entitled to a retirement pension payable even in foreign countries.
Efter 3 år kan man begära att få fransk medborgarskap.

http://www.info-france-usa.org/atoz/legion/index.asp
http://www.legion-recrute.com/sv/index.html (på svenska)
http://french-foreign-legion.com/
http://www.legion-etrangere.com/images/ ... dex_le.asp

Intressant att dom har en rekryteringssida på svenska, men inte på något annat nordiskt språk. Tyder det på att det är fler svenskar i legionen jämfört med finnar, norrmän odyl?

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 27 mars 2006, 01:21

Tack CvD för svaren! :)

Apropå fråga 5 så borde man väl få sluta om man blir skadad eller om befälen upptäcker att man är usel i strid.

Förresten var det ett program på tv4fakta om legionen ikväll. Det var några som fick pröva på deras grundutbildning. Fast bara 1 vecka. Bl.a. skulle de springa 8 km på 1 timme med tung packning i öknen.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 27 mars 2006, 06:24

CvD skrev:Intressant att dom har en rekryteringssida på svenska, men inte på något annat nordiskt språk. Tyder det på att det är fler svenskar i legionen jämfört med finnar, norrmän odyl?
Antalet finnar brukar vara samma som antalet svenskar, norrmän och danskar tillsammans. Att det finns en hemsida på svenska beror nog mer på en lycklig slump, att det fanns en svensk med lite kunskaper i HTML. Vidare är det ju praktiskt att skriva på svenska, danskar och norrmän förstår garanterat skriven svenska, finnar gör det möjligtvis (beror lite på var i landet de kommer från).
Intressanta löner. Bland annat skiljer det i stort sett ingenting mellan en Légionnaire och en Caporal trots att den senare lär ha en hel del mer ansvar. En Légionnaire i Djibouti får 3968€ i månaden. Med tanke på att de knappast kan göra av med mycket pengar där nere lär det gå att stoppa undan en och annan slant i sparbössan.
CvD skrev:5. Det första kontraktet är på 5 år, deserterar du innan dess, så så kan man få problem om man återvänder till Frankrike och blir stoppad av polisen eller dylikt
Det verkar inte spela någon roll om det rör sig om ett år sedan eller trettio, militärpolisen kommer och hämtar en, ger en stryk (sägs det), vartefter man får håret avrakat och så vidare. Det hela slutar med att man blir officiellt utsparkad från Legionen efter en del förnedrande procedurer. Det var ett liknande fall med en före detta amerikansk marinkårssoldat som deserterade till Kanada under Vietnamkriget, och nyligen åkte fast i passkontrollen. Han fick genomlida samma förnedrande procedurer och bli varse att "once a Marine, always a Marine".

Man kan bli utslängd under sin tid i Legionen också utan att man vill det. Jag läste om en svensk kille som fick en allergisk reaktion till följd av någon spruta han fick, han fick åka hem. Legionen tar inga risker med kroppslig ohälsa. Bland annat kan till exempel dåliga tänder vara en orsak till att man inte antas överhuvudtaget.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 mars 2006, 10:14

Om den svenska sidan är skriven av en svensk så har han visserligen kunskaper i HTML, men knappast i svenska... Min gissning är något slags översättningsprogram, för den sidan var obegriplig ibland.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 mars 2006, 19:54

mustamato skrev:Det verkar inte spela någon roll om det rör sig om ett år sedan eller trettio, militärpolisen kommer och hämtar en, ger en stryk (sägs det), vartefter man får håret avrakat och så vidare. Det hela slutar med att man blir officiellt utsparkad från Legionen efter en del förnedrande procedurer. Det var ett liknande fall med en före detta amerikansk marinkårssoldat som deserterade till Kanada under Vietnamkriget, och nyligen åkte fast i passkontrollen. Han fick genomlida samma förnedrande procedurer och bli varse att "once a Marine, always a Marine".

Man kan bli utslängd under sin tid i Legionen också utan att man vill det. Jag läste om en svensk kille som fick en allergisk reaktion till följd av någon spruta han fick, han fick åka hem. Legionen tar inga risker med kroppslig ohälsa. Bland annat kan till exempel dåliga tänder vara en orsak till att man inte antas överhuvudtaget.
Det där skulle jag ta med en nypa salt. Att man inte kan besöka Frankrike igen är klart, men att de skickar ut agenter och letar upp en är bara nys. Skulle tro att detsamma gäller misshandeln. Vad jag läst så kastas man in i arresten ett antal dagar/veckor och återgår sedan till aktiv tjänst under den tid man har kvar, med en stor fet plump i dossiern, kan jag dock ana.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 27 mars 2006, 19:57

Vad jag har hört är det dessutom rätt svårt att bli antagen, det finns många fler sökande än det finns platser.

/CvD

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 27 mars 2006, 20:14

Tomas Ibsen skrev:Det där skulle jag ta med en nypa salt. Att man inte kan besöka Frankrike igen är klart, men att de skickar ut agenter och letar upp en är bara nys.
Vet inte riktigt var du fick agentassociationen från, men det var inte från mig.
Tomas Ibsen skrev:Vad jag läst så kastas man in i arresten ett antal dagar/veckor och återgår sedan till aktiv tjänst under den tid man har kvar, med en stor fet plump i dossiern, kan jag dock ana.
Det är lite skillnad på att åka fast tio dagar efteråt, samt att åka fast tio år efteråt när man passerar Frankrike på väg till Spanien, med sin nybildade familj och hoppas på att man inte ska åka fast vid en rutinkontroll. I det första fallet fortsätter man säkert, i det andra fallet blir man officiellt utsparkad.

Skriv svar