TV-serien "Rome"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

TV-serien "Rome"

Inlägg av real parakeet » 12 februari 2006, 14:41

Jag sitter och kollar på den nya TV-serien "Rome" just nu. Det är en mycket påkostad och välgjort serie som jag finner mycket intressant. Den handlar om Julius Caesar och människorna runt honom och det politiska spelet som pågick. Eftersom detta skall vara den dyraste TV-serie som gjorts är jag lite nyfiken på hur korrekt den är. Romarna var ju väldigt förtjusta i pompa och ståt och exotiska saker. I ett avsnitt kunde man se hur en adelskvinna håll sig med en papegoja. Eftersom papegojan var väldigt lik min syrras papegoja misstänker jag att den hade sydamerikansk ursprung, men jag är ej säker då jag inte är någon papegojexpert. I ett annat avsnitt såg man ett gäng nymfparakiter i en bur. Eftersom jag själv haft två sådana trevliga och sociala fåglar vet jag att de härstammar från Australien. Vi kan väl alla vara eniga om att romarna varken kände till Sydamerika eller Australien vid tiden för Julius Caesar. Någon som sett fler missar i denna TV-serie?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 12 februari 2006, 18:29

Vilken +kanal går det på och vilken dag & tid?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 12 februari 2006, 18:31

Jag tror den går på Canal+.

/Marcus

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 12 februari 2006, 18:45

Det var det jag menade med ett + framför kanal :)
Jag kan väl kolla på deras hemsida förresten, det är bara roligare att vara social med alla andra skalmaniter :lol:
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 12 februari 2006, 18:52

Förlåt, jag missade plusset.

/Marcus

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 12 februari 2006, 20:39

Den går på internet också... och så finns den som köp-DVD. I näst sista avsnittet såg jag både en ara och en kakaduva. Ingen av dessa fåglar var kända under antiken såvida de inte kände till både Sydamerika och Australien. Syrran nämde också att hin sett målningar i Spanien från 1400-taled där det var med både aror och kakaduvor. Hm... det verkar skumt. Hon kan visserligen mycket om papegojor, parakiter och konst, men inte så mycket om historia.

Dr. Sakai
Medlem

Inlägg av Dr. Sakai » 13 februari 2006, 00:10

Från IMDB
Errors in geography: During several episodes captive birds are shown. There are Macaws and Amazon parrots from America, and cockatoos from Australia. Since the continents these birds came from were unknown to the Romans, who would not have been able to travel there and bring these animals back to Rome with them.

Användarvisningsbild
Krellus_Valerius
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Krellus_Valerius » 15 mars 2006, 08:26

Rome kommer i höst för övrigt att visas på Kanal 5 för er som inte har Canal+.

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 15 mars 2006, 18:34

Krellus_Valerius skrev:Rome kommer i höst för övrigt att visas på Kanal 5 för er som inte har Canal+.
Yes ! Tänk att man kan ha nytta av den kanlen också.

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 17 mars 2006, 17:12

Ostrobothnia skrev:
Krellus_Valerius skrev:Rome kommer i höst för övrigt att visas på Kanal 5 för er som inte har Canal+.
Yes ! Tänk att man kan ha nytta av den kanlen också.
Ytterst sällan man har det.

Skriv svar