tiger II
- Per Andersson
- Medlem
- Per Andersson
- Medlem
Så kan det väl knappast vara? ´MD650 skrev: Utan att forskat nåt djupare så spkeulerar jag nu.
Det kan varit så att kvalitén på dåtidens RSV inte var bättre än att dåtidens pansar klarade av det.
Ansågs inte RSV som den primära stridsvagnsdödaren av både NATO och Warzawapakten åtminstone en bra bit in på sjuttiotalet?
Vad jag vet så är den fokus som nu finns på underkaliberproj i exotiska material en resultat av utvecklingen av Chobham pansar och reaktivt pansar inom väst- respektive östblocket.
- hoffe_salem
- Medlem
RSV är en förkortning för riktad sprängverkan och är en typ av granat eller dylikt där sprängämnet är format ungefär som en kon i granaten med en kärna av stål eller annan metall som när granaten träffar sitt mål kort sagt bildar en extremt het stråle smält metall som färdas i väldigt hög fart och kan "smälta" sig igenom stora mängder pansar.Andreas K skrev:Ursäkta att jag flikar in, men kan ni berätta för oss ''knätofsar'' vad RSV är för något?RSV![]()
Mvh Andreas
Strålen färdas i väldigt höga farter där toppen utav "konen" kan färdas så snabbt som 7 km i sekunden och laddningen kan normalt penetreera ca 7 gånger så mycket pansar relativt till diametern på "konen" så en laddning som är 10 cm i diameter kan ta si igenom drygt 70 cm pansar ej inräknat olika reaktiva pansar.
Ofta har man då så kallade "kjolar" eller det kan räcka med ett sorts grovt hönsnät för att få granaten att detonera innan den har nått själva pansaret och på så sätt minska eller helt ta bort effekten av RSV laddningen.
en bild för att ge ett exempel på en modern användning av "kjolar"
- Bilagor
-
- Stryker.jpg (26.77 KiB) Visad 792 gånger
Som jag skrev: Jag spekulerade. Jag skrev att det kan vara så att.....Per Andersson skrev:
Så kan det väl knappast vara? ´
Ansågs inte RSV som den primära stridsvagnsdödaren av både NATO och Warzawapakten åtminstone en bra bit in på sjuttiotalet?
Vad jag vet så är den fokus som nu finns på underkaliberproj i exotiska material en resultat av utvecklingen av Chobham pansar och reaktivt pansar inom väst- respektive östblocket.
Har Du någon teori så är du välkommen att presentera den.
- Per Andersson
- Medlem
Och jag spekulerar glatt vidare....MD650 skrev: Som jag skrev: Jag spekulerade. Jag skrev att det kan vara så att.....
Har Du någon teori så är du välkommen att presentera den.
En annan möjlig anledning kan ju vara att schürzen inte var så effektiva som vissa vissa böcker skrivna efter kriget verkar ha gjort gällande, eller att effektiviteten var större mot förhållandevis lätta granater av den typ som burna system kunde tänkas avlossa, medan de betydligt kraftfullare och tyngre granaterna från 'riktiga' kanoner inte påverkades i samma grad. Planerar man för en massiv pansarorgie i centrala europa så kanske ett något ökat skydd mot olike burna vapensystem ter sig som en tämligen marginell punkt på dagordningen.
Den bristande fältmässigheten hos de tyska konstruktionerna kan också varit en anledning. Vad jag tror mig ha förstått, så hade schürzen en irriterande ovan att ramla av om man begav sig in i lite skogig terräng.
Sedan så finns ju alltid det gamla klassiska motviljan mot att faktiskt tillgodogöra sig gjorda erfarenheter, i synnerhet om erfarenheterna gjordes av någon annan...
Tack för omtanken, hoffe, men tyvärr måste jag säga att jag visste allt detta innanRSV är en förkortning för riktad sprängverkan och är en typ av granat eller dylikt där sprängämnet är format ungefär som en kon i granaten med en kärna av stål eller annan metall som när granaten träffar sitt mål kort sagt bildar en extremt het stråle smält metall som färdas i väldigt hög fart och kan "smälta" sig igenom stora mängder pansar.
Strålen färdas i väldigt höga farter där toppen utav "konen" kan färdas så snabbt som 7 km i sekunden och laddningen kan normalt penetreera ca 7 gånger så mycket pansar relativt till diametern på "konen" så en laddning som är 10 cm i diameter kan ta si igenom drygt 70 cm pansar ej inräknat olika reaktiva pansar.
Ofta har man då så kallade "kjolar" eller det kan räcka med ett sorts grovt hönsnät för att få granaten att detonera innan den har nått själva pansaret och på så sätt minska eller helt ta bort effekten av RSV laddningen.
en bild för att ge ett exempel på en modern användning av "kjolar"
Mvh Andreas
- hoffe_salem
- Medlem
Jag uppfattade det som att du inte var helt på det klara med vad RSV var för något med tanke på att du skrev vad RSV är och inte vad står RSV för..Ursäkta att jag flikar in, men kan ni berätta för oss ''knätofsar'' vad RSV är för något?
Mvh Andreas