Det skulle väl vara jag, det; men då har jag blivit gravt missförstådd:herulen skrev:någons tankegångar andas likgiltig förståelse för en grupps svåra arbetsförhållande
skall absolut inte tolkas som ett förringande av deras arbetsförhållanden! Läs vad det står - visst blev pigor med barn. Visst utnyttjades pigor, sexuellt och på andra sätt. Inte tusan skulle jag vilja bli återfödd som en sådan. Det är inte det vi ifrågasätter.Hexmaster skrev:Att pigor blev med barn lite då och då är det ingen som ifrågasatt
Men jag får återigen en känsla av att du försöker blanda bort korten, herulen, för det som du sade var att sexuellt utnyttjande (i vad form det vara må) var regel för tjänstefolk - åtminstone kvinnorna. Detta har du fortfarande inte lyckats belägga - och det är (vilket påpekas för n:te gången) inte exakta siffror som efterfrågas!
Pigor som kom från flickebarnshem, dvs. var föräldralösa, må vara en sak; men utgjorde de någonsin mer än ett par procent av hela yrkeskåren?
Kan du inte ens hitta ett citat från Moberg eller Lo-Johansson som går ut på att det i pigtjänsten fanns en underförstådd plikt att tillfredsställa husbonden?
Bevisbördan ligger fortfarande på dig, herulen.