Hitler

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Hitler

Inlägg av Djinghis Khan » 13 februari 2006, 20:36

Jag har funderat lite kring just namnet Hitler. Vad betyder det, är det ngt hantverkar/yrkesnamn? När dyker efternamnet upp i historien första gången? Hur vanligt var namnet? Har också hört att det skulle ha funnits en judisk familj i Polen med namnet Hitler - stämmer det? Vad hände med Hitlernamnet efter VK2, bytte alla som hette så sina efternamn?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 13 februari 2006, 21:50

Inte ett direkt svar på frågan, men kanske en lite hjälp på vägen.

"Adolf hitler var tredje sonen i tredje äktenskapet till en lägre Österikisk tulltjänsteman som hade fötts utanför äktenskapet och som under de första trettionio åren av sitt liv bar sin mors namn Schicklgruber. Namnet Hitler återfinns också på moderns sida. Både Hitlers mormor och hans farfar bar namnet Hitler, eller rättare sagt varianter av det eftersom släktens namn omväxlande skrevs Hiedler, Hütler. Hüttler, och Hitler. Adolfs mor och far var sysslingar och och det behövdes en särskild dispans av Biskopen innan äktenskapet kunde äga rum."

Ordagrant, med reservation för stavfel, från "Tredje Rikets uppgång och fall" av William L. Shirer (en tegelsten som verkligen rekomenderas för den som vill få lite koll. Den avhandlar Hitlers bakgrund i ett helt kapitel, men det är lite för komplicerat att återberätta så där rakt uppochner. Kort kan sägas att det varit lite vagabonder och folk som fått kämpa i motvind i några led innan självaste hitler kom till livs, mjölnare, bönder och skomakare finns i leden tätt inpå hans far)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 14 februari 2006, 17:51

Jag har läst i en del böcker att det ska komma från Hiedler, som var det namnet Adolfs far Alois egentligen bytte till, dvs Alois Schicklgruber blev Alois Hiedler. ''Hitler''var egentligen bara ett missförstånd som följd av att en tjänsteman hörde fel. Hiedler skulle då komma från ''Hütler'' eller något liknande som ska vara en gammal, gammal benämning för en person som bygger stugor. ''Hütte'' betyder väl stuga på tyska? Jag vet inte om det är sant, det kan lika gärna vara en skröna.
Mvh Andreas

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 14 februari 2006, 19:32

Om någon vet om det finns någon tysk sida motsvarande eniro.se eller hitta.se så kan man lätt ta reda på om det finns många som fortfarande heter hitler.. Vore intressant att veta

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 14 februari 2006, 19:45

Königstiger skrev:Om någon vet om det finns någon tysk sida motsvarande eniro.se eller hitta.se så kan man lätt ta reda på om det finns många som fortfarande heter hitler.. Vore intressant att veta
Inga träffar, vare sig på http://www.herold.at eller på http://www.dastelefonbuch.de. Inte heller på http://tel.search.ch/

/CvD

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 14 februari 2006, 19:53

Däremot fanns det Schicklgruber, Hiedler, Hutler och Huttler..

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 14 februari 2006, 20:00

CvD skrev:
Königstiger skrev:Om någon vet om det finns någon tysk sida motsvarande eniro.se eller hitta.se så kan man lätt ta reda på om det finns många som fortfarande heter hitler.. Vore intressant att veta
Inga träffar, vare sig på http://www.herold.at eller på http://www.dastelefonbuch.de. Inte heller på http://tel.search.ch/

/CvD
Som nämnts i en annan tråd om Hitler fann jag 1996 i Berlins telefonkatalog en dam som hette (och stavades!) Hitler (förnamnet har jag glömt), men mer vet jag alltså inte.

Dock nämns på en tysk diskussionssida från år 2000 som jag hittade, att det då i telefonkatalogen skulle finnas två män i Tyskland som hette Hitler, se http://www.wer-weiss-was.de/theme75/art ... tml#121624

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 februari 2006, 08:24

Vad beträffar judiska familjer Hitler så nämnde Andreas Wien detta i en utomordentlig text i en annan tråd:
Andreas Wien skrev:Horder av reportrar gick nu fram för att söka efter Hitlers påstådda judiska släktingar i Europa. Man hittade namnet "Hitler" hos judiska familjer i den mähriska småstaden Polna i Polen och hos en judisk småhandlare i Leopoldstadt, och som påstod sig även vara släkt med familjen Hitler i Polna. I Warsawa sökte några judiska familjer med namet Hitler om ett namnbyte, med anledningen att de inte ville ha samma namn som den tyske antisemitiske politikern.
(Såpass bra var texten att jag bad om, och fick, lov att bilägga den till Hitler-var-jude-faktoiden, varifrån jag just hämtade den. Den finns alltså även nånstans här på forumet.)

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Hitler

Inlägg av Harald Tandlös » 16 februari 2006, 20:45

Såg någonstans på nätet att Hitler skulle ha tilldelats två järnkors. Jag har aldrig stött på det tidigare och har uppfattningen att han bara hade ett.
Kan någon verifiera vad som är det rätta?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 16 februari 2006, 20:52

Jag vill minnas att han fick två järnkors, jag har också stött på det i flera(många) böcker, av någon anledning bar han dock bara ett av dem. :?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 16 februari 2006, 21:00

Här kan ni läsa:
Franq skrev:I "Tredje rikets uppgång och fall" av William L Shirer står följande:

"Han dekorerades två gånger för tapperhet. I december 1914 fick han Järnkorset, andra klassen, och i augusti 1918 fick han Järnkorset, första klassen, som sällan utdelades till en vanlig soldat i den gamla kejserliga armén. En kamrat i hans förband har berättat att han tilldelades den eftertraktade utmärkelsen för att han på egen hand hade tagit femton engelsmän till fånga; en annan påstod att det handlade om fransmän. Listregementets officiella historia har ingenting att berätta om en sådan bravad; men den tiger beträffande åtskilliga av de bragder som utfördes av många av dess dekorerade medlemmar."
Som sagt, jag rekomenderar VERKLIGEN den här boken. Det är som sagt en tegelsten, men jädrans vad skönt man somnar till den. Jag läser vanligtvis ut en bok på en vecka, men den här tog nästan ett halvår, ändå är den ibland så fängslande att man inte vill lägga ifrån sig den. Men den är så fullspäckad med intressanta detaljer att man blir alldeles "fulltankad". Den är heltenkelt skitbra, hur konstigt det nu kan låta med tanke på vad jag precis skrev :D

Dessutom kom jag över den på Bergmans bokhandel i Jönköping för någon hundring förra året. Skulle inte förvåna mig om dom har några ex kvar i källaren.

William L. Shirer jobbade som utrikeskorrespondent åt amerikansk media under hela mellankrigs och krigstiden, så ibland är han något vinklad, men det är verkligen intressant att läsa hans dagboksanteckningar blandat med hans analyser av all dokumentation han gjort om hela förlppet. Jag är verkligen imponerad av detta verk.

Användarvisningsbild
Tojo88
Medlem

Inlägg av Tojo88 » 17 februari 2006, 10:24

Mina kunskaper om religion är bristfälliga, men behöver inte din mor vara en jude för att barnet med rätta ska kallas jude?. Var Hitler inte då, i "värsta" fall en halvjude?. Jag har aldrig hört att hans mor skulle vara en judinna. Som sagt, är skeptisk till dem uppgifterna.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 2 augusti 2006, 10:55

"I "Tredje rikets uppgång och fall" av William L Shirer står följande:

"Han dekorerades två gånger för tapperhet. I december 1914 fick han Järnkorset, andra klassen, och i augusti 1918 fick han Järnkorset, första klassen, som sällan utdelades till en vanlig soldat i den gamla kejserliga armén. En kamrat i hans förband har berättat att han tilldelades den eftertraktade utmärkelsen för att han på egen hand hade tagit femton engelsmän till fånga; en annan påstod att det handlade om fransmän. Listregementets officiella historia har ingenting att berätta om en sådan bravad; men den tiger beträffande åtskilliga av de bragder som utfördes av många av dess dekorerade medlemmar."

Hittade denna mycket utförliga beskrivning i boken "Der Sturm auf die
Republik" av Werner Maser, om hur Adolf Hitler fick sina medaljer
(sidorna 124-127).

"Hitler sökte till 'Reserve-Infanterie-Regement Nr. 16 'List' och blev
antagen den 16 augusti 1914. Efter en kortare militär utbildning, sa kom
den unge Hitler till fronten. Han blev sarad vid tva tillfällen, nämligen den

5:e oktober 1916 och den 15:e oktober 1918. Han var en tapper soldat och fick manga utmärkelser. 1922, i en tid da det inte fanns nagon politisk anledning att hylla Hitler, sa blev han beskriven som flink, offervillig, kallblodig och orädd ordinans av överstelöjtnant Lüneschloß och Generalmajor Petz"

Enligt "Krigsstammrolle der 7. Ersatzkompagnie / 2. Bayerisches Infanterie-Regiment (Bd.23, Nr.7111)" sa fick Hitler den 2:a december 1914 "das Eiserne Kreuz II. Klasse", och senare "Militärverdienstkreuz III. Klasse mit Schwerten", ett "Regimentsdiplom" för en utomordentlig tapperhet för insatsen vid Fontaine, en "Diensauszeichung III. Klasse" och den 4:e augusti 1918 "das Eiserne Kreuz I. Klasse"

Trots alla dessa utmärkelser sa förblev han "Gefreiter" (=Korpral, underbefefäl). Anledningen till detta var enligt Hitlers "Kompaniefeldwebel" Georg Schnell att han bara var "frivillig utlänning" i den Bayerska armén och pa grund av detta inte kunde af en högre befodran.

Hitler blev föreslagen att bli tilldelad "Das Eiserne Kreuz I. Klasse" av den judiske regimentsadjuktanten Hugo Gutmann och av överstelöjtnant Anton von Tabeuf, eftersom "Hitler under mycket svara och komplicerade förhallanden lyckades komma igenom med ett medelande om 'eld upphör' till en artillerieställning som sköt pa sina egna soldater". (Personligt uttalande av Ernst Niekisch, ögonvittne av Hitlers dekoration).

I ett förslag (som kom fran regimentskommanör Freiherr von Godin, 31 juli 1918) om att Hitler skulle fa "das Eiserne Kreuz I. Klasse" stod det bla:

"...som ordinans presterade han [Hitler] i ställningskrig, och i rörligt krig, ett föredömligt och kallblodigt handlande och var alltid frivillig och beredd att ta igenom livsviktiga medelanden i de mest svaraste lägen och under största livsfara. Efter det att alla förbindelser av avskurna under svara slag och sammandrabbningar, sa var det bara tack vare Hitlers oförtröttande offervilja att viktiga medelanden, trots mycket svara omständigheter, kunde komma fram"

Hitlers skada den 14:e oktober 1918:

Hitler blev tillfälligt blind under en gasattack vid La Montagne och blev inskriven pa lasarettet "Pasewalk" i Pommern. Han blev utskriven den 21:a november, dvs 10 dagar efter det att vapenstilleståndet hade trätt i kraft.

Efter detta så tänkte han över situationen och han tvekade om han skulle fortsätta sträva efter att bli målare, eller gå in på den polkitiska arenan.

Mvh Andreas Wien

Skriv svar