Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 februari 2006, 15:22

Ok. Funktionen på MAN dieslarna på typ XXI som skiljde från tidigare ubåtstyper var att de inte gick att kasta om till back. I stället skulle då elektromotorerna kopplas in, varvid dieselns avgasutlopp måste stängas. Gjordes inte detta, sög maskinen in massor av saltvatten, som inga motorer mår särskilt bra av.
XXI typen var även i övrigt svår att manövrera i övervattensläge, beroende på att vertikal-(sid)-rodret placerats så att det inte nåddes av propellervattnets fulla kraft, som i sin tur gav dålig girverkan.

Battler's fråga!

/Per

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 7 februari 2006, 16:26

Ok, det är inte lätt att vara ubåtskonstruktör under brinnande krig :)
Ny fråga, vi håller oss på sjön.....
Den 17 juli 1940 inträffade en olycka på ett svenskt örlogsfartyg, vad och var ?
Bonusfråga, när återförenades fartyget med kustflottan ?

MVH

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 februari 2006, 18:48

Battler skrev:
Den 17 juli 1940 inträffade en olycka på ett svenskt örlogsfartyg, vad och var ?
Bonusfråga, när återförenades fartyget med kustflottan ?

Det var en högtrycksledning som sprang läck ombord på pansarskeppet Gustav V varvid 10 man omkom.

Bonusfrågan har jag ingen aning om, men jag gissar i oktober 1940.

/Per

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 7 februari 2006, 21:17

Perman skrev:Det var en högtrycksledning som sprang läck ombord på pansarskeppet Gustav V varvid 10 man omkom.
Gustav V får du rätt för, men olycksorsaken stämmer ej med min källa.
Bonusfråga: oktober 1940 är fel.

MVH

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 7 februari 2006, 21:17

Off topic..

Perman, kom just hem från bibblan med bara en bok i handen: Främmande ubåt sänks på svenskt vatten

Vad ser jag, jo just den boken är på tapeten i Quizen. Sammanträffande så det förslår!

Battler, på http://www.mil.se står det:
I juli 1940 sprang en högtrycksledning läck på pansarskeppet Gustav V varvid tio man dödades.
Intressant om de har fel.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 februari 2006, 21:44

Battler skrev:
Gustav V får du rätt för, men olycksorsaken stämmer ej med min källa.
Bonusfråga: oktober 1940 är fel.

Min källa är FM:s hemsida med url: http://www.mil.se/article.php?id=13677
· I juli 1940 sprang en högtrycksledning läck på pansarskeppet Gustav V varvid tio man dödades.
Skulle det vara fråga om fler olyckor i juli 1940 med Gustav V alltså? Jag vet att ett Hansa S 5 flygplan också kolliderade med Gustav V, men det var den 10 mars 1939 (http://www.sff.n.se/Hansa-Pansarskepp~GustavV.htm)

/Per

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 7 februari 2006, 21:52

Ok, jag ger mig - min källa angav pannexplosion (Pansarskepp av P Insulander & C S Ohlsson).
Bonusfråga, 25 aug 1940.
Perman's fråga

MVH

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 7 februari 2006, 22:24

Fakta i målet GV

Citerar min framlidne fars "memoarer" han for som eldare på "pansarklacken" GV 1936-37 och var totalt 17 år i flottan
som stammis i maskin.

"Den 17 Juli inträffade en svår olycka på Psk GV. Under gång nattetid exploderade en av de tre ångpannorna i aktra eldrummet (eldrum no 4). Eldrummen var under gång bemannade med 7 eldare, en eldrumskorpral och en eldrumsmaskinist.
Vid olyckstillfället var eldrumskorpralen på toaletten, de övriga 8 omkom omedelbart vid explosionen. Den utströmmande ångan (med 15 bars övertryck) trycktes ut genom fläktarnas luftintag på överbyggnaden varvid en däcksman omedelbart dödades och en skadades svårt.

Vid den påföljande undersökningen som utfördes av Mellersta och Norra Sveriges Ångpanneförening (idag ÅF) konstaterades att samtliga pannor på GV var behäftade med ett konstruktionsfel, vilket hade orsakat olyckan. F.ö var även de andra två pansarskeppens pannor behäftade med samma fel.
Konstruktionsfelet resulterade i utmattning av materialet i panntuberna varvid sprickbildning uppstod, slutligen resulterade detta i ett totalt pannhaveri"

MVH Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 7 februari 2006, 23:23

Perruz skrev:
Fakta i målet GV

Citerar min framlidne fars "memoarer" han for som eldare på "pansarklacken" GV 1936-37 och var totalt 17 år i flottan
som stammis i maskin.

"Den 17 Juli inträffade en svår olycka på Psk GV. Under gång nattetid exploderade en av de tre ångpannorna i aktra eldrummet (eldrum no 4). Eldrummen var under gång bemannade med 7 eldare, en eldrumskorpral och en eldrumsmaskinist.
Vid olyckstillfället var eldrumskorpralen på toaletten, de övriga 8 omkom omedelbart vid explosionen. Den utströmmande ångan (med 15 bars övertryck) trycktes ut genom fläktarnas luftintag på överbyggnaden varvid en däcksman omedelbart dödades och en skadades svårt.

Vid den påföljande undersökningen som utfördes av Mellersta och Norra Sveriges Ångpanneförening (idag ÅF) konstaterades att samtliga pannor på GV var behäftade med ett konstruktionsfel, vilket hade orsakat olyckan. F.ö var även de andra två pansarskeppens pannor behäftade med samma fel.
Konstruktionsfelet resulterade i utmattning av materialet i panntuberna varvid sprickbildning uppstod, slutligen resulterade detta i ett totalt pannhaveri"

Tack för den intressanta informationen! Det är ju tydligt att FM:s info om den här olyckan inte riktigt stämmer till 100 % (man tycker ju att de borde nämnt något om ångpannan som först exploderade). Eftersom jag redan har avslöjat min nästa fråga (den om olyckan med Hansa flygplanet och Gustav V) och inte har någon mer omedelbart tillgänglig, tillsammans med det faktum att Perruz hade minst lika mycket rätt som jag (om inte mer) så tycker jag att Perruz får frågan.

/Per

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 8 februari 2006, 11:14

Det bugas för Battler också som hade rätt.

/ en annan Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 8 februari 2006, 12:53

Bagheera skrev:
Det bugas för Battler också som hade rätt.

Jovisst - "problemet" är bara att varken du eller jag eller Bagheera hade 100 % rätt egentligen. Det är bara Perruz som verkar ha den fullständiga bilden av hur olyckan gick till, och därför tycker jag att han ska ha frågan (om inte moderatorn har en annan åsikt förstås).

/Per

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 8 februari 2006, 17:46

Det var inte meningen att halka in i Quizen, men här är i.a.f en fråga:

Ni som har sett filmen "Pearl Harbour" (nästan hädiskt att nämna den på ett historiskt forum)
har ju sett att Jaktpiloterna lyckades med konststycket att både flyga Spitfires i England, P-40
på Hawaii och B25 över Tokyo, där ser man vad man kan i filmens värld! Så till frågorna.

- Nämn en pilot som faktiskt var i strid med Japanerna vid Pearl Harbour och med
Tyskarna under WW II ?

- Det var inte ovanligt att "ess" i WW II fortsatte sin karriär med att förbättra sin statistik
genom att skjuta ned MiG.s i Koreakriget. Men vilket "ess" hoppade över Koreakonflikten och
fortsatte att skjuta ner fiender i Vietnam?

Med vänlig hälsning Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 februari 2006, 12:00

Ja den enda jag kan tänka mig som 'hoppade över Korea' - är Col. Robin Olds - han flög i ETO och i
Vietnam. Men ngn som flög den 7/12/41 över Pearl - och sedan i ETO - kan jag inte erinra mig....Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 9 februari 2006, 16:20

Hej

"Varjag" har rätt på Robin Olds han hade 12 nedskjutna i WWII och 4 i Vietnam.
Någon som kan svaret på första delen ?

Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 februari 2006, 22:37

Perruz skrev:Hej

"Varjag" har rätt på Robin Olds han hade 12 nedskjutna i WWII och 4 i Vietnam.
Någon som kan svaret på första delen ?

Per
Jo - du menar Francis Gabreski - jag hade glömt att han var på Hawaii 1941, Varjag

Låst