Krigiska ideal
Krigiska ideal
Under antiken frodades en våldskultur med gladiatorspel och krigiska ideal. Finns detta kvar i vårt samhälle idag?
Exempel...?
Exempel...?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Krigiska ideal
Nej, det kan jag inte tro, förutom möjligen hos de primitiva stammar som finns på Papua Guinea, men då glider man ifrån din fråga väsentligt. Men det kan knappast finnas kvar i dagens läge med gladiatorspel och krigiska ideal(om jag använder dina termer). Visserligen har jag inte varit i Rom, men jag utesluter inte att det förekommer en viss form av gladiatorspel, men då är skillnaden att man inte gör varandra illa. Jag antar att det inte går att jämföra med de stridligheter idag med det som förekom under Romriket, i min uppfattning är det två helt skiljda tidspoker.Sar@ skrev:Under antiken frodades en våldskultur med gladiatorspel och krigiska ideal. Finns detta kvar i vårt samhälle idag?
Exempel...?
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Personligen har jag svårt att se det, då måste man nästan konstruktera nånting om man skall kunna jämföra. Det är svårt att utebliva detta när det skiljer sig drygt tvåtusen år mellan romerska tiden med gladiatorer och idag. Kan inte se någon logik i detta faktiskt.Sar@ skrev:okej, men om man bortser från tidsepoker?
Durion(en av moderatorerna) kanske har någonting att komma med i dina nyblivna trådar, det är snarare hans expertområde vill säga.
Stefan
Nog finns det ideal kvar, datorspels industrin tjänar för tillfället miljarder på det.
Om man kollar runt på internet i ett par timmar kan man hitta allt möjligt som kan ses som krigsförgyllande, bilder på eldstrider i Irak, vilket man sedan kan logga in på internet och spela. Överallt finns våldet, och allt detta bidrar till någon sort avtrubbning.
30 min och jag kan se filmer på folk som avrättar, får huvudena sönderskjutna, allt möjligt. Men tycker ändå inte att man kan jämnföra det med just gladiatorspelen.
Om man kollar runt på internet i ett par timmar kan man hitta allt möjligt som kan ses som krigsförgyllande, bilder på eldstrider i Irak, vilket man sedan kan logga in på internet och spela. Överallt finns våldet, och allt detta bidrar till någon sort avtrubbning.
30 min och jag kan se filmer på folk som avrättar, får huvudena sönderskjutna, allt möjligt. Men tycker ändå inte att man kan jämnföra det med just gladiatorspelen.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
De flesta moderna sporterna är varianter på våld och krigiska ideal. Det är bara att gå igenom dem en och en och fundera på vad det är man faktiskt gör i sporten, eller vad den bygger på. Men vi har tagit bort dödandet av människor idag, så långt det går genom skydd tillexempel.Sar@ skrev:Under antiken frodades en våldskultur med gladiatorspel och krigiska ideal. Finns detta kvar i vårt samhälle idag?
Exempel...?
Boxning, Rugby, Skidskytte, fäktning, etc... I Tjurfäktning tar man död på ett djur istället för en gladiator (på en misstänkt Colosseum-lik arena).
Mvh -Dan
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
En liten inlaga från min sida bara. Stefan Lundgren du skrev
/Robert
Jag vet inte fall begreppet primitiva är korrekt att använda i sammanhanget, det är snarare en rest från svunna tider. Skulle bli förvånad om jag läste någon historiker, etnolog eller socialantropolog använda det.Nej, det kan jag inte tro, förutom möjligen hos de primitiva stammar som finns på Papua Guinea, men då glider man ifrån din fråga väsentligt.
/Robert
Jag har hört någongång, förmodligen av någon föreläsare på universitetet, att de flaggor som ofta sitter vid bensinmackar ursprungligen skall komma från militära standar, och på det sättet ge intrycket av "hemmaterritorium" eller något sådant. Det där lät ju flummigt värre...
Ett annat exempel, och ett mer modernt sådant, på krigiska ideal som vunnit mark inom det övriga samhället, är ju det miltära språkbruket. Det händer ofta att man hör någon politiker eller samhällsdebattör som vill peka med hela handen säga "Svar ja!" och "Svar nej!" Dessutom får ofta sportreferat en korthuggen, militärisk form, som om det gällde att skildra t.ex. varför slaget vid Waterloo gick som det gick.
Ett annat exempel, och ett mer modernt sådant, på krigiska ideal som vunnit mark inom det övriga samhället, är ju det miltära språkbruket. Det händer ofta att man hör någon politiker eller samhällsdebattör som vill peka med hela handen säga "Svar ja!" och "Svar nej!" Dessutom får ofta sportreferat en korthuggen, militärisk form, som om det gällde att skildra t.ex. varför slaget vid Waterloo gick som det gick.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jo, det ordet har jag sett när man har diskuterat/skrivit om stammar som inte lever efter några moderniteter. Jag tog det bara som en jämförelse, eftersom de har vapen som spjut, pilbåge och övriga vapen som romarna använde.Robert Sköld skrev:En liten inlaga från min sida bara. Stefan Lundgren du skrevJag vet inte fall begreppet primitiva är korrekt att använda i sammanhanget, det är snarare en rest från svunna tider. Skulle bli förvånad om jag läste någon historiker, etnolog eller socialantropolog använda det.Nej, det kan jag inte tro, förutom möjligen hos de primitiva stammar som finns på Papua Guinea, men då glider man ifrån din fråga väsentligt.
/Robert
Till tråden.
De gladiatorspel som är nu går nog inte att förknippas med dåtidens gladiatorspel, de skådespel som eventuellt är nu är av det odödliga slaget.
Stefan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Frågan var ju huruvida dagens sporter går att likna vid dessa våldsamma tilldragelser eller andra krigiska lekar. Dagens sporter är ju direkta arvingar till dessa (vissa mer än andra - spjutkastning tillexempel rakt av), och även om man inte dödar någon, så går det till på samma sätt och poängen är ofta att nyttja våld för att besegra sin motståndare.Stefan Lundgren skrev:Till tråden.
De gladiatorspel som är nu går nog inte att förknippas med dåtidens gladiatorspel, de skådespel som eventuellt är nu är av det odödliga slaget.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Frågan var ju huruvida dagens sporter går att likna vid dessa våldsamma tilldragelser eller andra krigiska lekar. Dagens sporter är ju direkta arvingar till dessa (vissa mer än andra - spjutkastning tillexempel rakt av), och även om man inte dödar någon, så går det till på samma sätt och poängen är ofta att nyttja våld för att besegra sin motståndare.[/quote]Dûrion Annûndil skrev: Stefan
Jo, det kan jag förstå, värja, fäkting kommer också därifrån, men också lagidrotter.
Fotbollen går tillbaka till bisärra grunder, efter olika slag så sparkades de förlorades huvud runt på slagfältet. Nu vet jag inte vilken bok det var, men den behandlade iallafall fotbollens historia. Även fotbollen kommer också från våldsamma grunder egentligen.
Apropå gladiatorspel så förbjöds spelet under 400-talet och det är ju uppenbart kan man säga att det finns rester kvar av den.
Stefan
Våldskulturen under antiken är ju knappast något som bara frodades just där utan den hade funnits mycket länge innan dess. Som jag vill påpeka handlar våldskultur om att befästa sin egen sociala klasstillhörighet och rådande samhällssystem, alltihop sanktionerad av passande religion. Dagens kampsportstävlingar, tjurhetsningar i Spanien eller våldsfilmer från Hollywood är ju knappast ett försök till detta. Istället ser vi att våldskulturen fortlevs som den alltid har gjort, dvs. inom militären. Dagens yrkesutövande kustjägare och fallskärmsjägare eller stridspiloter, antiterroriststyrkor, Säpo, Nationella insattsstyrkan är ju alla enheter som får särskilda privilegier och status i samhället och väcker samtidigt stor beundran och nyfikenhet av allmänheten.Sar@ skrev:Under antiken frodades en våldskultur med gladiatorspel och krigiska ideal. Finns detta kvar i vårt samhälle idag?
Exempel...?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
På vilket sätt menar du att t.ex. gladiatorspel och olympiska spel befäste sociala klasser och samhällssystem?herulen skrev:Våldskulturen under antiken är ju knappast något som bara frodades just där utan den hade funnits mycket länge innan dess. Som jag vill påpeka handlar våldskultur om att befästa sin egen sociala klasstillhörighet och rådande samhällssystem, alltihop sanktionerad av passande religion.
Varför inte?herulen skrev:Dagens kampsportstävlingar, tjurhetsningar i Spanien eller våldsfilmer från Hollywood är ju knappast ett försök till detta.