Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Påskupproret?
Påskupproret?
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Ny fråga
I vilket fördrag tilldelades Ottomanska riket samma hårda behandling som tyskarna genom Versaillesfreden?
Bonusfråga: när återfick Turkiet full kontroll över dardanellerna?
Re: Ny fråga
A. Sevres-fördraget?alexcykel skrev:I vilket fördrag tilldelades Ottomanska riket samma hårda behandling som tyskarna genom Versaillesfreden?
B. gissar på 1921
Rätt Giancarlo!
Visst var det Sevresfördraget jag frågade efter.
Bonusfrågan kvarstår dock än, det var senare än 1921, Dardanellerna kom att vara en demilitariserad zon fram till... det var frågan det...
Din tur Giancarlo!
Bonusfrågan kvarstår dock än, det var senare än 1921, Dardanellerna kom att vara en demilitariserad zon fram till... det var frågan det...
Din tur Giancarlo!
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Eftersom det har varit lite tyst i quizzen ett tag nu smyger jag in med en fråg, med hänvisning till veckoregeln. se det som en fråga fristående från quizzen om någn nu skulle knäcka Alexcykels fråga.
Vilka två framstående mellankrigspolitiker har koppling till Nockebybanan i Stockholm, och varför?
/Robert Sköld
Vilka två framstående mellankrigspolitiker har koppling till Nockebybanan i Stockholm, och varför?
/Robert Sköld
Slumpskott
Jag drar till med PA Hansson och Arvid Lindhagen.
Kopplingen till Nockebybanan skulle kanske kunna vara de sk Per Albin husen i södra ängby (?), där han själv bodde i ett.
(De verkliga PA husen låg naturligtvis norr om bergslagsvägen, idag är det bara mediefolk med barentsblå XC 70 som bor i Per Albin husen...)
Kopplingen till Nockebybanan skulle kanske kunna vara de sk Per Albin husen i södra ängby (?), där han själv bodde i ett.
(De verkliga PA husen låg naturligtvis norr om bergslagsvägen, idag är det bara mediefolk med barentsblå XC 70 som bor i Per Albin husen...)
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag ger dig rätt för det Alexcykel!
Den första jag syftade på var givetvis Per-Albin Hansson, som bodde i funkis radhusen på Ålstensgatan. Han föll ned död när han en sen kväll steg av spårvagnen på stationen som numera heter Ålstensgatan (men som då det begav sig hette Ålstenstorg).
Den andre jag sökte var CARL Lindhagen, borgmästare i Stockholm mellan 1903-30. Lindhagen hade en koppling till hållplatsen Klövervägen, då han i närheten lät uppföra sin första Borgmästargård!
/Robert
Den första jag syftade på var givetvis Per-Albin Hansson, som bodde i funkis radhusen på Ålstensgatan. Han föll ned död när han en sen kväll steg av spårvagnen på stationen som numera heter Ålstensgatan (men som då det begav sig hette Ålstenstorg).
Den andre jag sökte var CARL Lindhagen, borgmästare i Stockholm mellan 1903-30. Lindhagen hade en koppling till hållplatsen Klövervägen, då han i närheten lät uppföra sin första Borgmästargård!
/Robert
Tackar!
Man tackar! Jag visste vare sig var PA husen exakt ligger eller att Lindhagen hette Carl i förnamn. Det var nog Arvid Lindman som spökade. Lindhagen har för övrigt en egen korsning uppkallad efter sig, Lindhagenplan på kungsholmen.
När ingen klarade bonusfrågan till min förra fråga så passar jag på att avslöja svaret. Turkiet återfick genom Montreauxfördraget kontrollen över Dardanellerna 1936.
Ny fråga: många anklagar britterna för att deras politik i mandatet Palestina ledde till att många judar blev kvar i Europa istället för att få möjlighet att emigrera till Palestina. Hur många judar skulle få tillåtelse att emigrera till Palestina enligt den Brittiska vitboken från 1939?
När ingen klarade bonusfrågan till min förra fråga så passar jag på att avslöja svaret. Turkiet återfick genom Montreauxfördraget kontrollen över Dardanellerna 1936.
Ny fråga: många anklagar britterna för att deras politik i mandatet Palestina ledde till att många judar blev kvar i Europa istället för att få möjlighet att emigrera till Palestina. Hur många judar skulle få tillåtelse att emigrera till Palestina enligt den Brittiska vitboken från 1939?
-
Torbjörn J
- Medlem
Rätt!
Just så, max 10 000 per år under fem år samt ytterligare 25 000 pga judeförföljelserna.
Det blir 75 000 precis som du sade.
Din fråga Torbjörn J!
Det blir 75 000 precis som du sade.
Din fråga Torbjörn J!
-
Torbjörn J
- Medlem