Har själv hört talat om detta. Molotov skall ha blivigt skogstokig och börjat skälla ut sin tyske värd för att tyskarna uppenbarligen "gömmde" sina tunga stridsvagnar för honom. Han kunde helt enkelt inte köpa att Panzer IV var det senaste och bästa som Tyskarna hade att uppvisa.Per-Erik Larsson skrev:Exemplet var när Molotov-Ribentrop pakten fanns.
Varför låg Sovjet före Tyskland
Eftersom det talas om 'sin tyske värd' - gissar man att Molotov befann sigMjölner skrev:Har själv hört talat om detta. Molotov skall ha blivigt skogstokig och börjat skälla ut sin tyske värd för att tyskarna uppenbarligen "gömmde" sina tunga stridsvagnar för honom. Han kunde helt enkelt inte köpa att Panzer IV var det senaste och bästa som Tyskarna hade att uppvisa.Per-Erik Larsson skrev:Exemplet var när Molotov-Ribentrop pakten fanns.
i Tyskland - vilket han bara gjorde under ett par dagar i november 1940. De tekniska delegationer som vistade Tyskland
för att 'studera och göra jämförelser
undra hur tunga vagnar ryssarna kanske hade
hade från finskt håll en del vetskap om supertunga ryska vagnar som KV, SMK och T-100, men uppgifterna förblev
obekräftade. 'Järnarselet' V.M. Molotov var inte lagd åt skogstokeri och dessutom var nog stridsvagnsdebatt lite under
den nivå på vilket Sovjetunionens Utrikeskommissarie arbetade...mvh, Varjag
Vet inte riktigt hur översättningarna går, men Simon Montefiore var den första författareAndreas K skrev:Jag tror jag hört det med. Kärt barn har många namn...Var det inte "Stenröven" som Stalin döpte honom till?
som jag vet - namngett Molotovs öknamn, på engelska 'Ironarse' eller järnarselet. Kanske
den svenska översättningen blivit Stenröven? Mannen var en iskall tjockhuding och stenhård
'gammal bolsjevik' men skicklig svansviftare när det krävdes. 'Överlevnadskonstnär' av klass
var han en av de få tidiga Stalintrogna - som överlevde Universums Klara Ljus, Varjag
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Varför låg Sovjet före Tyskland
Bra förklaring. Dock trodde jag att T34ans torn var enmanna?Ja77 skrev: Efter spanska inbörderskriget, drog de slutsatsen att alla länder skulle gå upp ett nummer i "storlek" när de gällde pansar/eldkraft (med vissa undantag) Därför beslutade de att göra en tank som gick upp två storlekar, vilket skulle ge dem ett stort övertag mot de länder som bara ökade en storlek.
Den första modellerna av T-34 var inte den ultimata tanken, tex hadde den tvåmanna torn, inte den bästa optiken, ingen radio som standard, kass växellåda etc
Jag har sett en tysk utvärdering från 1941 som hävdade att tyskarnas enda egentliga fördel var chefens kupol, vilket innebar att dom kanske 200 T34or dom lyckades erövra transporterades till Riga för att byggas till. Slutligen var den första 76,2an ganska kort.
En utvärdering från 1942 menade dock att med de nya "specials" så hade teknikövertaget bytt sida. Sen kom ju tigern mot hösten så då byggde ryssarna om T34an också.
Panzertruppen redigerad av en Jentz.
Normalt har man 3 personer i tornet, befälhavare, skytt och laddare, men tidiga T-34 hadde bara befälhavare och skytt, det är en stor nakdel eftersom befälhavaren blir distaherad när han måste ladda kanonen i tid och otid.Lekmannen skrev:Bra förklaring. Dock trodde jag att T34ans torn var enmanna?
Rätt av dig. Här är förresten en länk om T34ans utveckling:Ja77 skrev:Normalt har man 3 personer i tornet, befälhavare, skytt och laddare, men tidiga T-34 hadde bara befälhavare och skytt, det är en stor nakdel eftersom befälhavaren blir distaherad när han måste ladda kanonen i tid och otid.Lekmannen skrev:Bra förklaring. Dock trodde jag att T34ans torn var enmanna?
http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... 43&lang=en
Intressant är att man ansåg PzIIIan överlägsen vad gäller ljudlighet och fart.