Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Fel svar
Både Portugal och Ungern är fel. Det är ett annat land jag söker.
Ledtråd: I andra världskriget kom detta land att samarbeta med Tyskland.
Ledtråd: I andra världskriget kom detta land att samarbeta med Tyskland.
Vågen Probstner!
Rätt! Rumänien är det land jag eftersöker.
Historien om Antonescus grönskjortor, Järngardet, är lite av ödets ironi. Skaparen av Järngardet hette Corneliu Codreanu, han dödades 1938 av Carol II polis då hans fascister utgjorde en alltför stark politisk kraft. Det fanns ju redan en diktator, Carol II själv! 1940 utnämndes Antonescu till premiärminister av Carol II men efter bara två dagar tvingades Carol II att abdikera. Sedan tog Antonescu själv över rörelsen.
Här en bild på den rätt bildsköne Corneliu.
Din fråga!
Historien om Antonescus grönskjortor, Järngardet, är lite av ödets ironi. Skaparen av Järngardet hette Corneliu Codreanu, han dödades 1938 av Carol II polis då hans fascister utgjorde en alltför stark politisk kraft. Det fanns ju redan en diktator, Carol II själv! 1940 utnämndes Antonescu till premiärminister av Carol II men efter bara två dagar tvingades Carol II att abdikera. Sedan tog Antonescu själv över rörelsen.
Här en bild på den rätt bildsköne Corneliu.
Din fråga!
- Bilagor
-
- 180px-Corneliu_Zelea_Codreanu[1].jpg (10.1 KiB) Visad 572 gånger
3 oktober 1929
Den 3 oktober 1929 döptes kungariket om. I vart fall enligt norska wikipedia...
Ny fråga
Vem var det som yttrade detta härliga nej?
Vad var det han sade nej till?
”En enda man i ett jätteland stod opp och böjde sig ej. Som en morgonsignal genom blodsnattens brand, skar hans ljungande, härliga nej”
Vad var det han sade nej till?
”En enda man i ett jätteland stod opp och böjde sig ej. Som en morgonsignal genom blodsnattens brand, skar hans ljungande, härliga nej”
Blygsel?
Det är väl inte så att ferocius vet vem jag efterfrågar men av blygsel och till förmån för mindre lyckligt lottade avstår sitt svar och därmed bördan och nöjet att ställa en ny fråga?
Re: Blygsel?
Kanskealexcykel skrev:Det är väl inte så att ferocius vet vem jag efterfrågar men av blygsel och till förmån för mindre lyckligt lottade avstår sitt svar och därmed bördan och nöjet att ställa en ny fråga?
Rätt!
Rätt Andreas K, visst var det Karl Liebknecht, frågan är din!
Ferocius hade förstås rätt på att det var första världskriget.
Ferocius hade förstås rätt på att det var första världskriget.
Jaha, då får jag väl slänga ihop en fråga då
På våren 1918 hade tyskarna förflyttat sina trupper från östfronten, där fred med ryssland hade slutits, och man flyttade dem till västfronten där man inledde sin sista storoffensiv under första världskriget. Offensiven döptes efter Tysklands skyddshelgon. Vad kallades offensiven?
På våren 1918 hade tyskarna förflyttat sina trupper från östfronten, där fred med ryssland hade slutits, och man flyttade dem till västfronten där man inledde sin sista storoffensiv under första världskriget. Offensiven döptes efter Tysklands skyddshelgon. Vad kallades offensiven?