Hejsan!
Jag håller på med ett projekt och behöver nu eran hjälp. Det är så att jag behöver en bild på en karta på hur det såg ut i Sverige under vikingatiden, vet ni någon bra bok till detta eller någon bra sida på internet så skulle det vara riktigt bra?
Sedan undrar jag över en till sak, vilka mer handelsplatser fanns det i Sverige? Kända som okända, den enda jag har hittat information om är handelsplatsen Birka.
Tacksam för all hjälp jag kan få av er.
Kartor och annan information
-
Mattias Envall
- Provmedlem
På frågan om var du kan hitta en karta kan jag tyvärr inte ge dig något matnyttigt svar, bara det gamla vanliga google eller liknande.
På frågan om handelsplatser däremot så tror jag att Lödöse var en mer eller mindre viktig handelsplats, men det är möjligt att det var först senare, dvs efter vikingatiden.
Någon annan som är insatt i ämnet kanske kan bekräfta detta?
Mvh Andreas
På frågan om handelsplatser däremot så tror jag att Lödöse var en mer eller mindre viktig handelsplats, men det är möjligt att det var först senare, dvs efter vikingatiden.
Någon annan som är insatt i ämnet kanske kan bekräfta detta?
Mvh Andreas
Helgö föregick Birka, och Sigtuna efterträdde. Både Helgö och Sigtuna bör väl kvala in som handelsplatser under vikingatid, om man är lite generös. Sedan har vi Köpingsvik på Öland, en stor handelsplats under vikingatiden. Det finns en del teorier om en föregångare till Lödöse, nämligen Grönköp en bit längre ned. I övrigt fanns det säkert många lastnings- och lossningsplatser längs kusterna.
Enligt den gängse bilden av handelsrutterna till havs under vikingatiden snuddade dessa inom nutida svenskt territorium vid Öland, Gotland och Birka.
Enligt den gängse bilden av handelsrutterna till havs under vikingatiden snuddade dessa inom nutida svenskt territorium vid Öland, Gotland och Birka.