Quiz: Andra världskriget
Första skyttelbombnings-raiden, men av vem ?
Jaså 'The Dandy' - Anthony Eden.....
han hade aldrig gissat på.... Så, något oförtjänt
ställer jag en ny fråga, som naturligtvis handlar om flera föga kända bombraider
.
I oktober 1940 anfölls de brittiska oljeraffinaderierna i Bahrain (jo ni läste rätt!) - en total
överaskning. Bombplanen fortsatte efter bombningen - till en ännu mera fjärran bas.....
varifrån de senare återvände till 'sitt hemland'. Den totala flygsträckan via Bahrain till
skyttelbasen var imponerande - mera än 4000 kilometer.....m.a.o. det fanns ytterst få flygplan
som klarade en sån prestation vid den tiden. Frågorna:
1) Vem bombade Bahrain ?
2) Var låg 'skyttelbasen' ?
3) Vilken flygplanstyp användes för detta djärva företag ?
......./Varjag
ställer jag en ny fråga, som naturligtvis handlar om flera föga kända bombraider
I oktober 1940 anfölls de brittiska oljeraffinaderierna i Bahrain (jo ni läste rätt!) - en total
överaskning. Bombplanen fortsatte efter bombningen - till en ännu mera fjärran bas.....
varifrån de senare återvände till 'sitt hemland'. Den totala flygsträckan via Bahrain till
skyttelbasen var imponerande - mera än 4000 kilometer.....m.a.o. det fanns ytterst få flygplan
som klarade en sån prestation vid den tiden. Frågorna:
1) Vem bombade Bahrain ?
2) Var låg 'skyttelbasen' ?
3) Vilken flygplanstyp användes för detta djärva företag ?
......./Varjag
Italien
Angripare: Italien
Startplats: italienockuperade Rhodos
Planet:Savoia-Marchetti S-82's
"Skyttelbasen": Abessinien, Eritrea
Jag hittade svaret på: http://www.saudiaramcoworld.com/issue/1 ... sequel.htm
Det är en klart läsvärd historia! Tack varjag för att du påminner om krigets mindre kända sidor, verkligen intressant.
Det är en klart läsvärd historia! Tack varjag för att du påminner om krigets mindre kända sidor, verkligen intressant.
Re: Italien
Alexcykel, vad kan jag säga.....jag trodde detta skulle bli jättesvårt!alexcykel skrev:Angripare: Italien
ha varit Zula i Eritrea. Uppgiften om Rhodos läste jag med på Commando Supremo's site -
men undrar....var Rhodos ockuperat av italienarna i oktober 1940?
Din - VÄLFÖRTJÄNTA fråga Alexcykel...
Ny fråga
Vi håller oss kvar i regionen.
1941 ockuperade Storbritannien Irak. Varför?
Bonusfrågan: de första stegen i ockupationen togs av en indienbaserad brigad, varför kom man inte från det mera närbelägna Jordanien med en gång?
Det går att svar ganska kort...
Rhodos förklarade sig självständigt 1912 tillsammans med Dodekaneserna, men italien ockuperade dem, så 1940 hade Italien Rhodos i sin hand. Detta är en historia i sig för mellankrigsforumet
1941 ockuperade Storbritannien Irak. Varför?
Bonusfrågan: de första stegen i ockupationen togs av en indienbaserad brigad, varför kom man inte från det mera närbelägna Jordanien med en gång?
Det går att svar ganska kort...
Rhodos förklarade sig självständigt 1912 tillsammans med Dodekaneserna, men italien ockuperade dem, så 1940 hade Italien Rhodos i sin hand. Detta är en historia i sig för mellankrigsforumet
Ja det gällde den där Al-Rashidkuppen som störtade ngn sheijkregent - och etablerade
varma förbindelser med Tredje Riket. Tyskarna hjälpte gärna till - antagligen med blickarna
på oljeförekomsterna i Kirkuk. Jag visste inte att britterna sände in indiska trupper - antagligen
räknade dom med lätt motstånd
. Trupperna debarkerades i Basra = hamn under brittisk
kontroll & bra kommunikationer norrut - medan dom från Jordanien antagligen var dåliga......
varjag gissar bara här
. Kortfattat nog?
Och - tack för snippen om Rhodos frihetssträvanden varom jag inte hade en aning....en Koloss på
Stenfötter?
Varjag
varma förbindelser med Tredje Riket. Tyskarna hjälpte gärna till - antagligen med blickarna
på oljeförekomsterna i Kirkuk. Jag visste inte att britterna sände in indiska trupper - antagligen
räknade dom med lätt motstånd
kontroll & bra kommunikationer norrut - medan dom från Jordanien antagligen var dåliga......
varjag gissar bara här
Och - tack för snippen om Rhodos frihetssträvanden varom jag inte hade en aning....en Koloss på
Stenfötter?
Varjag
Rätt!
Statskuppen i Irak där protysken Ali Rashid tog makten riskerade oljetillförseln precis som varjag säger. Men det finns också en dystrare bakgrund där risken för en panarabisk nationalism ansågs alltför hotande, i synnerhet sedan fransmännen besegrats och drömmen om en avkolonialiserad arabisk värld med tysk hjälp låg inom räckhåll.
Bonusfrågan är lite lurig: det var helt enkelt så att chefen för mellanösternavsnittet, General Sir Archibald Wavell, tvärvägrade, han ansåg inte att det var en bra lösning på problemet samt att trupperna inte räckte till. Churchill skickade därför 10:e brigaden per båt till Basra för att säkra flygplatsen. När "Archie" tillslut skickade en illa förberedd styrka från Jordanien så var det mera tur än skicklighet som gjorde att Ali Rashid tog till flykten. Motståndet var mycket klent och britterna möttes inte heller av våld från civilbefolkningen. (Till skillnad från idag)
Bonusfrågan är lite lurig: det var helt enkelt så att chefen för mellanösternavsnittet, General Sir Archibald Wavell, tvärvägrade, han ansåg inte att det var en bra lösning på problemet samt att trupperna inte räckte till. Churchill skickade därför 10:e brigaden per båt till Basra för att säkra flygplatsen. När "Archie" tillslut skickade en illa förberedd styrka från Jordanien så var det mera tur än skicklighet som gjorde att Ali Rashid tog till flykten. Motståndet var mycket klent och britterna möttes inte heller av våld från civilbefolkningen. (Till skillnad från idag)
Beslutsam sjöman
Tack alexcykel.....tar en personfråga, som tangerar bombtemat. Jag söker namnet på
en japansk amiral. Han hade krigat både ombord i YAMATO och MUSASHI. Han ledde den
allra sista specialattacken innan freden bröt ut.......??/Varjag
en japansk amiral. Han hade krigat både ombord i YAMATO och MUSASHI. Han ledde den
Re: Beslutsam sjöman
Tips: Vi vet mera om denne, än någon annan japansk amiral - då hans utförliga dagbok blev publiceradvarjag skrev:Tack alexcykel.....tar en personfråga, som tangerar bombtemat. Jag söker namnet på
efter kriget. Han och några andra vägrade 'att uthärda det outhärdliga' som Kejsaren uttryckte det, - de
gjorde de sista 'dykningarna till evig ära' den 15:e augusti 1945 i sådana här flygplan, Aichi D4Y..../Varjag
- Bilagor
-
- images.jpg (2.44 KiB) Visad 820 gånger
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Jajamensan...Vice-amiral Matome Ugaki var mannen! Efter att som chef f. 5:e Air FleetGraf Zeppelin skrev:Det är inte Matome Ugaki som det rör sig om?
ha skickat tusentals unga pojkar i döden runt Okinawa, var det otänkbart för honom att
inte välja samma hädanfärd som de beordrats till..Graf Zeppelins fråga! Varjag
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Vad döljer sig bakom förkortningen T4?
Edit: Ändrade frågans formulering lite.
Edit: Ändrade frågans formulering lite.
Senast redigerad av 1 Graf Zeppelin, redigerad totalt 21 gånger.
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt: