Vilhelm av Oranien ? Men han hade kanske varit protestant från "början"?Probstner skrev:Vem var den förste kung i den katolska världen som avsvor sig den katolska läran och anslöt sig till något som åtminstone i eftervärldens ögon kan betraktas som protestantism?
/ Probstner
Quiz: Tidigmodern tid
-
Ostrobothnia
- Medlem
Hallå, läs ovan - min kung var en 1400-talsmänniska.'Ostrobothnia skrev:Vilhelm av Oranien ? Men han hade kanske varit protestant från "början"?Probstner skrev:Vem var den förste kung i den katolska världen som avsvor sig den katolska läran och anslöt sig till något som åtminstone i eftervärldens ögon kan betraktas som protestantism?
/ Probstner
/ Probstner
-
Ostrobothnia
- Medlem
lProbstner skrev:Hallå, läs ovan - min kung var en 1400-talsmänniska.'Ostrobothnia skrev:Vilhelm av Oranien ? Men han hade kanske varit protestant från "början"?Probstner skrev:Vem var den förste kung i den katolska världen som avsvor sig den katolska läran och anslöt sig till något som åtminstone i eftervärldens ögon kan betraktas som protestantism?
/ Probstner
/ Probstner
Vild chansning, men itt ser jag att det direkt står att han levde på 1400 talet.
-
Ostrobothnia
- Medlem
lProbstner skrev:Hallå, läs ovan - min kung var en 1400-talsmänniska.'Ostrobothnia skrev:Vilhelm av Oranien ? Men han hade kanske varit protestant från "början"?Probstner skrev:Vem var den förste kung i den katolska världen som avsvor sig den katolska läran och anslöt sig till något som åtminstone i eftervärldens ögon kan betraktas som protestantism?
/ Probstner
/ Probstner
Vild chansning, men inte ser jag att det direkt står att han levde på 1400 talet.
- Copernicus Polonus
- Medlem
- Copernicus Polonus
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Enligt freden i Knäred den 20 januari 1613 skulle Sverige betala sammanlagt 1 miljon daler silvermynt. Det var mer frågan om ett allmänt krigsskadestånd för Kalmarkriget 1611-1613 än en regelrätt lösesumma för enbart Älvsborgs fästning.Hur mycket skulle Sverige betala Danmark för att lösa ut Älvsborgs fästning enligt freden i Knäred 1613?
- Ralf Palmgren
- Medlem