Ryskt luftvärn
Jag vet att detta är OT men kan ändå inte låta bli: I tråden som du postade hittade jag tyvärr ingen förklaring till hur zon rörsgranater fungerar. Hur 17 får man dem egentligen att känna av att de är tillräckligt nära målet och ska explodera? Nån magnetfälts/induktions sensor i granaten, eller ngt liknande? Jag har alldrig riktigt begripit detta!Sarvi skrev:Den här tråden innehåller nog vad du är ute efter, mrvector.
- Belisarius
- Medlem
Två typer: radio och fotoelektriska. De senare var inte tillräckligt pålitliga, dels på grund av att de bara fungerar i dagsljus och dels för att de kunde triggas av solljus om det föll "rätt" in i linsen. Så man gick in för radio-aktiverade zonrör, som använder sig av dopplereffekten. Zonröret skickar ut radiovågor som reflekteras, skillnaden i "ekona" triggar mekanismen. Det krävs en del kräm till de gamla vakuumrören (detta var ju före transistorerna) men jag tror man löste det genom att lägga till en propellerdriven generator i granaten.Mjölner skrev:Jag vet att detta är OT men kan ändå inte låta bli: I tråden som du postade hittade jag tyvärr ingen förklaring till hur zon rörsgranater fungerar. Hur 17 får man dem egentligen att känna av att de är tillräckligt nära målet och ska explodera? Nån magnetfälts/induktions sensor i granaten, eller ngt liknande? Jag har alldrig riktigt begripit detta!Sarvi skrev:Den här tråden innehåller nog vad du är ute efter, mrvector.Om ngn kunde förklara för mig så skulle jag vara ytterst tacksam! Även om det är OT...
Om du ska googla runt lite, så kallas zonrör för Variable Time Fuze eller VT fuze, och inte som det modernare Proximity Fuze. Jag tror att det var så fram till Koreakrigets slut på grund av säkerhetsskäl.
Tack ska du ha, Belisarius!
Äntligen har jag fått ett hum hur en Zonrörsgranat fungerar, och ett mörkt mål på min himmel har därmed jagats bort. Mycket bra med söktippsen också! Ska nu googla runt tills jag har förstått dessa principer utan och innan. Radiovågsversionen av utlösningsmekanismen låter väldigt kostnadskrävande. Hur mycket kan en sådan granat ha kostat jämfört med en "vanlig" luftvärnsgranat?