Ryskt luftvärn
Ryskt luftvärn
Frågan slog mig helt nyss. Jag har inte den blekaste aning om vad ryssarna hade för luftvärn under andra världskriget? Nu i skrivande stund är det enda jag kan komma på 40mm Bofors som de fick genom Leand-Lease? Vill gärna veta så mycket som möjligt.
/mvh Viktor
/mvh Viktor
- Per Andersson
- Medlem
Nästan rätt, Tryggve. Det var Bofors 25mm pjäs som såldes till ryssarna på 30-talet, och som sedan skalades upp till 37 mm (kallad 37 mm 61-K) via omvägen om en lite udda 45 mm design (45mm 49-K). Bofors 25 mm pjäs (svenska 25mm ksp M/32) som såldes till ryssarna var ju lillebror till den "vanliga" 40 mm bofors, så likheterna i mekanisken mellan den svenska 40 mm bofors och den sovjetiska 37 mm pjäsen är stora och det är förståeligt att många skribenter förenklat det hela till att den sovjetiska 37 mm 61-K är en kopia av Bofors 40 mm m/36.
En länk som kanske kan vara av intresse i detta sammanhang:Sarvi skrev:Nästan rätt, Tryggve. Det var Bofors 25mm pjäs som såldes till ryssarna på 30-talet, och som sedan skalades upp till 37 mm (kallad 37 mm 61-K) via omvägen om en lite udda 45 mm design (45mm 49-K). Bofors 25 mm pjäs (svenska 25mm ksp M/32) som såldes till ryssarna var ju lillebror till den "vanliga" 40 mm bofors, så likheterna i mekanisken mellan den svenska 40 mm bofors och den sovjetiska 37 mm pjäsen är stora och det är förståeligt att många skribenter förenklat det hela till att den sovjetiska 37 mm 61-K är en kopia av Bofors 40 mm m/36.
http://www.iremember.ru/artillerymen/shutc/shutc.html
Per menar antagligen den här pjäsen, fyra Maksims i Lv-lavettage (M-4) - fanns även i dubbellavett (M-2)Per Andersson skrev:Deras närmsta motsvarighet till 88:an var en 85mm pjäs som även den hamnade i strv ock pvkv.
Dessutom så hade de väl någon form av lastbilmonmterat multipelmonterad tksp?
och enkel. På lastbilar, fartyg m.m. M-4 måste ha varit oerhört tung och klumpig att arbeta med och
komplicerad.....mvh, Varjag
- Bilagor
-
- Vierling.jpg (36.43 KiB) Visad 3424 gånger
Där ser man, det är verkligen så att man lär sig något nytt hela tiden här.Sarvi skrev:Nästan rätt, Tryggve. Det var Bofors 25mm pjäs som såldes till ryssarna på 30-talet, och som sedan skalades upp till 37 mm (kallad 37 mm 61-K) via omvägen om en lite udda 45 mm design (45mm 49-K). Bofors 25 mm pjäs (svenska 25mm ksp M/32) som såldes till ryssarna var ju lillebror till den "vanliga" 40 mm bofors, så likheterna i mekanisken mellan den svenska 40 mm bofors och den sovjetiska 37 mm pjäsen är stora och det är förståeligt att många skribenter förenklat det hela till att den sovjetiska 37 mm 61-K är en kopia av Bofors 40 mm m/36.
/Tryggve
Tusen tack Björn !Björn E skrev:Sovjetunionen använde följande luftvärnskanoner under andra världskriget:
90mm M-2
85mm 52-K Modell 1939
76mm Modell 1938
76mm 3-K
37mm 61-K
25mm 72-K
För att gå lite OT(men det är ju min tråd så!
/mvh Viktor
- Olof Larsson
- Medlem
Jag skulle vilja säga anglo-saxarna.mrvector skrev:För att gå lite OT(men det är ju min tråd så!) Vilket land hade de bästa luftvärnspjäserna under kriget?
/mvh Viktor
De hade Bofors 40mm M/36 och såsmåningom zon-rörsammunition till de grövre pjäserna.
De var även ledande inom eldledningsområdet med fjärrriktade pjäser
och (mekaniska) beräknande sikten som fungerade även på snabba flygplan.
Jag vill minnas att tyskarna tog bort sina beräknande sikten
då de inte klarade av moderna snabba flygplan.
Tyskarna lär dock ha haft bättre tidrör än västmakterna till sina grövre pjäser.
Att de sedemera kom fram till att anslagständrör var bättre än tidrör mot bombfygplan
på de grova pjäserna är en helt annan femma.