Öron!!!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 13 januari 2006, 19:31

Det måste väl göra ont att ha tomhylsor i öronen efter ett tag, jag menar kanterna är ju rätt vassa....
Men, men nöden har ingen lag :wink:

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 13 januari 2006, 23:26

Belisarius skrev:Även om det inte är fallet på den bilden, så måste nog "fingrarna i öronen" varit vanligt förekommande sen eldvapnens begynnelse. Till och med dagens granatkastarserviser kör ju med den metoden.
Typ - när gjorde du lumpen?
Grk-personal som enbart använder fingrarna som hörselskydd har jag då aldrig sett. Enligt reglementet skall dessa använda BÅDE propp OCH kåpa.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 13 januari 2006, 23:30

Albert skrev:
Belisarius skrev:Även om det inte är fallet på den bilden, så måste nog "fingrarna i öronen" varit vanligt förekommande sen eldvapnens begynnelse. Till och med dagens granatkastarserviser kör ju med den metoden.
Typ - när gjorde du lumpen?
Grk-personal som enbart använder fingrarna som hörselskydd har jag då aldrig sett. Enligt reglementet skall dessa använda BÅDE propp OCH kåpa.
Fssht - reglementet! 8)

Jag har sett ett par tjusiga action shots från därnere i sandlådan med grk-grunts som definitivt använder händerna...kanske har de proppar också vem vet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 januari 2006, 23:38

Andreas K skrev:Det måste väl göra ont att ha tomhylsor i öronen efter ett tag, jag menar kanterna är ju rätt vassa....
Men, men nöden har ingen lag :wink:
Erinrar mig en färgstark medlem av Malmö Pistolklubb - som alltid vankade runt med ett par .357 Magnum med ogival-
kula av bly - i öronen. Om det hulpte mycket vet jag inte - men hans öronkanaler var alltid blygrå som tecken
på hans värdighet...... 8O , Varjag

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 31 januari 2006, 16:33

När jag varit på lajvspelningar använder jag alltid hörselproppar, och ändå får jag ont i öronen! Medan en kompis till mig är så van att han inte använder såna. Lyssnar för övrigt mycket på black metal, eller "skräpmusik" som VarJag skriver, och måste då tänka betydligt mer på att hålla en lägre ljudnivå än vid t ex opera och klassisk musik, detta på grund av de dominerande och snabba trummorna.

I lumpen hade jag vid ett tillfälle både hörselpropp och hörselkåpa och låg jämte en som sköt med AK5, men ändå hördes det en jävla tordön! Vill inte tänka på hur högt det måste ha låtit att ha en MG42-mynning smattrandes fem centimeter från örat...

Men som sagt, dålig hörsel var väl inget man ägnade någon större uppmärksamhet åt under kriget, det viktigaste var väl att ha soldater som kunde slåss och driva tillbaka fienden.

Morgan

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 31 januari 2006, 17:36

Läste en artikel om hur dom forskat i det här med skadligt ljud för öronen.

Enligt artiklen tog öronen skada av det som man som person uppfattar som oljud, dvs. en person som står bredvid en högtalare på en rockkonsert och tycker musiken är underbar tar inte lika stor skada av den höga musiken jämfört med någon som står bredvid medtvingad av t ex en kompis.

Så kanske är det även så att om man gillar ljudet från en smattrande KSP så tar inte öronen lika mycket skada jämfört med någon som tycker det är oljud.

Nu kommer det i och för sig dagligen nya forskningsrön om det mesta men jag skulle kunna tänka mig att det ligger lite saning i det hela.

Eller vad tror ni? :)

Tomazs
Ny medlem

Inlägg av Tomazs » 31 januari 2006, 19:44

Stefan skrev:man kunde också öppna munnen. så slapp man iaf sprängda trumhinnor.
Var ett skämt hoppas jag :P

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 januari 2006, 20:04

Tomazs skrev:
Stefan skrev:man kunde också öppna munnen. så slapp man iaf sprängda trumhinnor.
Om man öppnar munnen jämnas trycket ut varvid risken för att spränga trumhinnorna nedgår.
:)

Tomazs
Ny medlem

Inlägg av Tomazs » 1 februari 2006, 19:06

MD650 skrev:
Tomazs skrev:
Om man öppnar munnen jämnas trycket ut varvid risken för att spränga trumhinnorna nedgår.
Nej det är en myt och fungerar inte.

(Gammal artillerist)

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 1 februari 2006, 19:44

Jag hade alltid trott att det fungerade. Har alltid gjort det vid sprängningar och liknande. En del gruvarbetare brukar göra det. Kan inte säga att det hjälpte direkt. Men men, innan TV fanns brukade vissa stoppa tallkottar i stövlarna som skydd mot grävlingar. När de bet så krasade det och då skulle de tro att de bet sönder benet varpå grävlingen skulle känna sig nöjd och försvinna. Enligt en källa som påstår sig minnas det.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 1 februari 2006, 20:03

Va de inte vanligt kol men hade.. Pappa berätta i allafall att de va kål ..

Användarvisningsbild
Tusenbach
Medlem

Hörselvården.

Inlägg av Tusenbach » 2 februari 2006, 20:46

Innan VK2 var hörselvården inte så utvecklad och lite forskning gjordes i ämnet. Men efter VK2 utvecklades hörselvården i rekordfart, pga av det stora antalet hemvändande soldater som var i behov av någon form av hörhjälpmedel.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 februari 2006, 20:49

Tomazs skrev: Nej det är en myt och fungerar inte.

(Gammal artillerist)
Vad fungerar inte?
Att trycket jämnas ut eller att risken nedgår?

(Substitutartillerist)

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 7 februari 2006, 08:27

hannberg skrev:Jag hade alltid trott att det fungerade. Har alltid gjort det vid sprängningar och liknande. En del gruvarbetare brukar göra det. Kan inte säga att det hjälpte direkt. Men men, innan TV fanns brukade vissa stoppa tallkottar i stövlarna som skydd mot grävlingar. När de bet så krasade det och då skulle de tro att de bet sönder benet varpå grävlingen skulle känna sig nöjd och försvinna. Enligt en källa som påstår sig minnas det.

Nu är vi lite of topic men detta lär vara en myt, våra grävlingar är inte så aggresiva. Däremot finns det arter i nordamerika som är mer agressiva. Det skulle nog vara väldigt obekvämt att knalla omkring med kol i stöveln (Tänk vad ont det gör om man fått in en liten sten) Man tror att myten kommer av att många jägare förlorat sina hundar i grävlingsgryt och därför har demoniserat grävlingen. Jmfr med varg. Det kan ju iofs vara så att någon har trott på myten och stoppat kol i stöveln :lol:

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem

Inlägg av Bulldog » 7 februari 2006, 08:37

leo2 skrev:Pappa berätta i allafall att de va kål ..
Förlåt mig men jag kan inte låta bli att märka ord :lol: Kål, stavat med å, menar du blomkål, Sallads kål eller möjligtvis broccoli? iofs bekvämare i stöveln än stenkol :wink:

Skriv svar