Öron!!!
Öron!!!
Hej har en liten fråga. Hur var det egentligen med soldaternas hörsel under/efter 2:a världskriget.
Tänkte bara på vad de sa under lumpen tiden! Propp och kåpor på (och då gälde det AK5)!!! Själv satt man i en 90 vagn och jag hade inte velat sitta där utan hörselskydd när akan ger eld!
Användes det hörselskydd? I så fall vad för några/något? Har inte sett några sådana bilder, är det någon som har det så är jag tacksam om dessa kunde läggas ut här.
Tänkte bara på vad de sa under lumpen tiden! Propp och kåpor på (och då gälde det AK5)!!! Själv satt man i en 90 vagn och jag hade inte velat sitta där utan hörselskydd när akan ger eld!
Användes det hörselskydd? I så fall vad för några/något? Har inte sett några sådana bilder, är det någon som har det så är jag tacksam om dessa kunde läggas ut här.
- Bilagor
-
- Kan inte vara nyttigt!!!
- American howitzers shell German forces retreating near Carentan, France.jpg (30.06 KiB) Visad 4178 gånger
- Belisarius
- Medlem
..förlåt....VASA..???timthorn skrev:Det fanns alltså inget annat? typ proppar? Måste ha varit riktigt vanligt med dålig hörsel!
Visst fick många hörselskador, men ett par Världskrigs hörselskador är ju bagateller - jämfört med
vad modern s.k. 'musik' via amplifiers gör med ungdomen idag! Det är hörselförstöring i
industriell skala........
Fanns öronproppar att tillgå, i vilken utsträckning är dock för mig okänt.
http://www.ima-usa.com/product_info.php/products_id/876
//Flatline
http://www.ima-usa.com/product_info.php/products_id/876
//Flatline
Det där med att ryssarna skrek vid eldgivning och under bombardemang har faktiskt en fysiologisk förklaring, när man skriker riktigt högt så blir volymen i örat så hög att man skulle orsaka en hörselskada på sig själv. det lär bli ca 130-140 decibel i innerörat!
Nu har kroppen inrättat det så vist att den blockerar då ljudet och då får man med oljudet utanför på köpet, som naturligtvis också blockeras.
I äldre tider rekomenderades artillerister att skrika högt vid skottlossning för att slippa bli lomhörda och alltså använda kroppens inbyggda hörselskydd.Titta på första bilden på den amerikanske artilleristen som nog mycket riktigt skriker utav bara sjutton!
Nu har kroppen inrättat det så vist att den blockerar då ljudet och då får man med oljudet utanför på köpet, som naturligtvis också blockeras.
I äldre tider rekomenderades artillerister att skrika högt vid skottlossning för att slippa bli lomhörda och alltså använda kroppens inbyggda hörselskydd.Titta på första bilden på den amerikanske artilleristen som nog mycket riktigt skriker utav bara sjutton!
Här en liten liste på hur högt saker låter
160 dB: Mausergevär
150 dB: Jetplan
140 dB: Pistol
130 dB: Fyrverkeri
120 dB: Popkonsert
110 dB: Ljudnivån på diskotek.
100 dB: Motorcykel
90 dB: Trafikbuller
80 dB: Dammsugare, moped
70 dB: Samtalston på en meters avstånd
60 dB: Köksfläkt