volvo 240 i krig.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer.MD650 skrev:Utan att vara säker och spekulativ så torde Pb 3 pass var motsv Volvo 140/240 eller Saab 96.
Pb 6 Pass är VW-buss (motsv.).
Skulle vilja lägga till VW-bubbla till Pb 3 och kanske Saab 95 till Pb 4/6 (tar 7 pers med extrasätet, men oklart om det kan användas pga all packning).
Mvh Petter
240 som krigsmateriel.
Jag ber om ursäkt om jag är för OT...
När schaen av Iran störtades uppdagades det att säkerhetspolisen kört Volvo 240. Jag minns fortfarande ett nyhetsreportage på Rapport (eller var det "tv-nytt"). Antagligen var vinkeln att Wallenberg och Kapitalet stött förtrycket i Iran.
Man filmade rader av orangea ocn gröna 240, och en numera frigiven fånge berättade att säkerhetspolisen gillade Volvo för att "de var snabba, och hade bra vägegenskaper".
Det är alltså inte bara i Sverige man betraktat "tvåfötti" som stridsfordon.
/Otto
När schaen av Iran störtades uppdagades det att säkerhetspolisen kört Volvo 240. Jag minns fortfarande ett nyhetsreportage på Rapport (eller var det "tv-nytt"). Antagligen var vinkeln att Wallenberg och Kapitalet stött förtrycket i Iran.
Man filmade rader av orangea ocn gröna 240, och en numera frigiven fånge berättade att säkerhetspolisen gillade Volvo för att "de var snabba, och hade bra vägegenskaper".
Det är alltså inte bara i Sverige man betraktat "tvåfötti" som stridsfordon.
/Otto
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Eftersom Volvo är ett av de få företag Wallenbergs inte är de huvudsakliga styrande i tror jag inte att det var "vinkeln". Och Volvo har inte gjort skillnad på diktaturer, Nordkorea och DDR uppskattade också vår kära 240 (i DDR-fallet lyxade man till det med 264). Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...
Mvh Petter
Mvh Petter
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Gutekrigaren skrev:Eftersom Volvo är ett av de få företag Wallenbergs inte är de huvudsakliga styrande i tror jag inte att det var "vinkeln". Och Volvo har inte gjort skillnad på diktaturer, Nordkorea och DDR uppskattade också vår kära 240 (i DDR-fallet lyxade man till det med 264). Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...
Mvh Petter
Det, och det faktum att underhåll på drivlina kan genomföras medelst slägga och bräckjärn...
I DDRfallet kanske det rörde sig om spioneri mot ett av Sveriges viktigaste vapensystem?Gutekrigaren skrev: Det måste vara något med det lyckade samarbetet mellan yxa och vinkelhake i designprocessen som tilltalat monumentalarkitektoniskt lagda diktaturer...
Mvh Petter
Ifall "stormakt Röd" ockuperat Sverige, skulle man redan haft erfarenhet av landets viktigaste
transportsystem inom Warzawapakten.
/Otto
Har säkert blandad ihop begreppen men jag avsåg Saab Kombi.Gutekrigaren skrev: I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer.
Skulle vilja lägga till VW-bubbla till Pb 3 och kanske Saab 95 till Pb 4/6 (tar 7 pers med extrasätet, men oklart om det kan användas pga all packning).
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Man kunde säkert få in fyra, eftersom människor var betydligt mindre till växten förr i tiden. Ta den härGutekrigaren skrev:
I min 96:a finns det plats för två personer där bak, plus kanske ett barn. Men om man skall vara storväxta herrar (eller småväxta herrar med stridsutrustning) i bilen får inte de i baksätet inneha ben, så tre blir nog rimligt antal personer.
Morris Marinan tex:
Idag skulle max två-tre personer kunna färdas i samma bil...
(Bild från: http://mooneyes66.tripod.com/)
/Otto
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Jag skojade lite, framför allt tror jag att det beror på att man accepterade att sitta med pannan i vindrutan på mindre bilar förr, därmed gick fem pers in. På äldre, tecknade reklambilder för bilar är dessutom människorna tecknade mindre i proportionerna än bilen. Angående kroppslängd och "folk var kortare förr": viewtopic.php?t=13896 och viewtopic.php?t=8367Otto Gaz skrev:Man kunde säkert få in fyra, eftersom människor var betydligt mindre till växten förr i tiden. Ta den här
Morris Marinan tex:
Idag skulle max två-tre personer kunna färdas i samma bil...
(Bild från: http://mooneyes66.tripod.com/)
/Otto
Mvh Petter
- Hans Engström
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
- Ort: Stockholm, Europa
Det låter märkligt.Hans Engström skrev:Hemvärnet sjvgruper förlitar sig fortfarande på mobiliserbara fordon.
Det borde ju finnas mängder med "överblivna fordon" från nedlagda förband. Nackdelen är ju att de kostar pengar att ha dom igång så det blir nog billigare att istället ha civila fordon krigsplacerade.
Det är det enda skälet jag kan hitta att man skulle ha kvar krigsplacerade fordon inom hv.
- Hans Engström
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
- Ort: Stockholm, Europa