Människors längd

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Seynem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 januari 2004, 12:25
Ort: Sverige

Människors längd

Inlägg av Seynem » 2 mars 2004, 14:46

Ungefär hur långa var människorna på bronsåldern-järnåldern i snitt? Var dom längre eller kortare än i nutiden?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 2 mars 2004, 16:19

I Sverige eller? Tja det varierade väl beroende på vart man bodde...

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 2 mars 2004, 17:33

Jag har ett svagt minne av att tidskriften Forskning och Framsteg hade en blänkare om människors kroppslängd för ett par år sedan.

Edit: I nummer 7 2001 var det visst, ser jag efter att ha hittat och kollat i FoF's artikelregister på nätet. Och det ser mest ut att röra lite äldre årgångar av Homo-släktet, tyvärr. Men jag har för mig att de har haft äldre artiklar i ämnet. Svenska skelett var som kortast under 1700- och 1800-talet iallafall, så mycket fastnade.

Användarvisningsbild
olafR
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 juli 2002, 22:45
Ort: Bodbyn, Umeå
Kontakt:

Inlägg av olafR » 11 mars 2004, 21:04

Rykten gör gällande att man hittat flera långa (+190cm) skelett vid utgrävningar av vikingatida gravar på Gotland i sommras.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 mars 2004, 21:32

olafR skrev:Rykten gör gällande att man hittat flera långa (+190cm) skelett vid utgrävningar av vikingatida gravar på Gotland i sommras.
Fullt möjligt. I USA har man ju hittat skelett från nu försvunna indianstammar där männen hade en medelängd på ca 2 meter, alltså ungefär som nutidens massajer

/DK M

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 12 mars 2004, 18:56

Är inte tillgången på näringsrik och omväxlande föda den främsta faktorn i samband med gener för detta? Att den lägsta medellängden sammanfaller med oår är inte ovanligt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 mars 2004, 10:27

Uruk-Hai skrev:Är inte tillgången på näringsrik och omväxlande föda den främsta faktorn i samband med gener för detta? Att den lägsta medellängden sammanfaller med oår är inte ovanligt.
Vet inte, själv är jag mycket skeptisk till näringsteorin, samt att de yngre generationerna blir allt längre. För att ta mig själv som exempel; jag är ju kortare än min pappa trots att jag fötts upp på näringsrik mat och vitaminpiller...

/DK M

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 13 mars 2004, 14:30

Djinghis Khan skrev:
Uruk-Hai skrev:Är inte tillgången på näringsrik och omväxlande föda den främsta faktorn i samband med gener för detta? Att den lägsta medellängden sammanfaller med oår är inte ovanligt.
Vet inte, själv är jag mycket skeptisk till näringsteorin, samt att de yngre generationerna blir allt längre. För att ta mig själv som exempel; jag är ju kortare än min pappa trots att jag fötts upp på näringsrik mat och vitaminpiller...

/DK M
Då måste jag säga att jag tycker att den kan stämma. Med tanke på att jag och nästan alla mina kompisar är längra än sina fäder, och om det inte finns någon bättre förklaring så accepterar jag "näringsteorin".

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 13 mars 2004, 14:52

Men Djingis, hur står sig längden din om du jämför på mödernet?

En sak är i alla fall säker, att det omvända gäller. Dvs svält hämmar växten på djur, natur och människa. Själv är jag den minste fullvuxne mannen i min familj på 182 cm. Far min är dryga 4cm längre medans mor min knappt når ner till marken. :lol:

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Re: Människors längd

Inlägg av Three towns » 14 mars 2004, 21:33

[quote="Seynem"]Ungefär hur långa var människorna på bronsåldern-järnåldern i snitt? Var dom längre eller kortare än i nutiden?[/quo

Själv är jag inte 100% på detta. Rätta mig om ni hittar fel!
Men enligt vad jag hört så skall medellängden varit 170-180 för män respektive 160 för kvinnor under vikinga tiden. Ungefär som dagens medelängd i sverige.
Detta skulle då ha handlat om att vi fick mycket näring och mer tillgång till mat helt enkelt. Längden skall ha varit ganska oförändrad fram till år 1300.
Då sänktes medelängden p.g.a olika faktorer.
1. Det föddes så pass många fler och det blev svårare att få tillgång till mat.
2. Att adeln tog ut skatter. (mat)
Vilket bidrog till svält och i sin tur bidrog till näringsbrist.

En annan sak jag hört är att man blev betydligt kortare på ca 1500 talet, (Alltså ännu kortare)
då spriten kom.
Man hade då dåligt med mat och så häller man ner massor av onyttigheter.
Detta ska då ha vara en början till att människan i Sverige blev ännu kortare.
:D MVH Erik

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Människors längd

Inlägg av Patrik » 14 mars 2004, 23:22

Hellhager skrev:Detta skulle då ha handlat om att vi fick mycket näring och mer tillgång till mat helt enkelt. Längden skall ha varit ganska oförändrad fram till år 1300.
Då sänktes medelängden p.g.a olika faktorer.
1. Det föddes så pass många fler och det blev svårare att få tillgång till mat.
2. Att adeln tog ut skatter. (mat)
Vilket bidrog till svält och i sin tur bidrog till näringsbrist.
Digerdöden då?

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Längd

Inlägg av Three towns » 15 mars 2004, 15:53

Patrik du menade att längden skall ha påverkats av digerdöden.
Visst massor av folk dog, hemskt men detta påverkar inte längden.
Det är inte medlivslängden jag talar, medellängden.
Det är möjligt att du kan ha rätt men förstår inte riktigt vad du menar.
Upplys míg tack! :D

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 16:00

Men jag kan ha fell men är det inte så att långa människor finns för det mesta i öknen som Tex massajer för en lång och smal kropp avleder värme bättre en kort kropp det är därför eskimåer ofta är väldigt korta för en kort kropp håller värmen bättre en en lång
Eller är jag ute och cyklar nu?

Användarvisningsbild
Three towns
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 13 mars 2004, 21:57
Ort: Sweden

Längd

Inlägg av Three towns » 15 mars 2004, 22:32

Det är fullt möjligt,
Sökte på internet hittade inget som var för din teori men iget som motsade den heller.
Det låter logiskt.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 15 mars 2004, 23:33

Som kuriosa kan jag även nämna att jag hört att folk som lever i kyla slikt innuiterna har mer runda huvden då en bollform skall eftersträvas då det är den figur som har mest volym i förhållande till yta.

Detta enligt programmet för att hålla värmen bättre.

Skriv svar