Quiz: Andra världskriget
chansning
Jag antar att frågan gäller det mest namnkunninga av flera E kompanier som hoppade och döden dog den där regniga junigryningen.
Tippar på 140 man (om de var fulltaliga)
Tippar på 140 man (om de var fulltaliga)
Re: chansning
en för mycket men men.alexcykel skrev:Tippar på 140 man (om de var fulltaliga)
Dom var 139st som hoppade och efter 33 dagars strid i Normandy så var dom bara 74st kvar (med officerare och soldater)
- Belisarius
- Medlem
Jomen Belisarius - Normandie är ju like frankofilt va? Inte kunde de tappra gossarna från US of A veta det...eller ensBelisarius skrev:Det heter Normandie.Förlusterna för E Company var i nivå för hela 506 PIR. Regementet förlorade ungefär 230 döda, 180 saknade och runt 560 skadade vilket är runt 50% av den totala styrkan. Meningen var ju att de skulle avlösas den 10 juni, alltså efter 3 dagar, men det gick ju som det gick.
att det var i Frankrike de befann sig
- Belisarius
- Medlem
Haha nä så klart, men vi svenskar vet bättre, eller hur? Så när man talar om det på svenska bör vi kalla det för vad det heter.varjag skrev:Jomen Belisarius - Normandie är ju like frankofilt va? Inte kunde de tappra gossarna från US of A veta det...eller ensBelisarius skrev:Det heter Normandie.Förlusterna för E Company var i nivå för hela 506 PIR. Regementet förlorade ungefär 230 döda, 180 saknade och runt 560 skadade vilket är runt 50% av den totala styrkan. Meningen var ju att de skulle avlösas den 10 juni, alltså efter 3 dagar, men det gick ju som det gick.
att det var i Frankrike de befann sig- allmänbildningen om Europa var inte den bästa bland 'the guys from Over There'...Varjag
Ny fråga
Vad hette den danska, tysklojala, grupp som utförde hämndaktioner mot den danska motståndsrörelsen?
Sammantaget föll ca 150 människor offer för deras terror.
Bonusfrågan: hur fick gruppen sitt namn?
Jag hoppas att Tatu accepterar att frågan är min trots att jag hade fel på en man.
Jag hoppas att Tatu accepterar att frågan är min trots att jag hade fel på en man.
Re: Ny fråga
Varulvar?alexcykel skrev:Vad hette den danska, tysklojala, grupp som utförde hämndaktioner mot den danska motståndsrörelsen?
Fel svar
Dessvärre är "varulvar" fel.
Re: Fel svar
Schalburgare...var det väl. Varjagalexcykel skrev:Dessvärre är "varulvar" fel.
Nu närmar vi oss!
Schalburgtage var ett samlingsnamn för tyska hämndaktioner.
Utmärkande för den grupp jag efterfrågar är att ledaren och flertalet medlemmar var danskar. Ledaren blev dessutom dömd och avrättad så sent som 1947 tillsammans med sju av de andra gruppmedlemmarna. Tre medlemmar dömdes till långa fängelsestraff. Av de tyska medlemmarna släpptes de sista fria 1953.
Nog med ledtrådar för nu.
Utmärkande för den grupp jag efterfrågar är att ledaren och flertalet medlemmar var danskar. Ledaren blev dessutom dömd och avrättad så sent som 1947 tillsammans med sju av de andra gruppmedlemmarna. Tre medlemmar dömdes till långa fängelsestraff. Av de tyska medlemmarna släpptes de sista fria 1953.
-
Torbjörn J
- Medlem
Re: Nu närmar vi oss!
Du söker då nog den s.k. Peter-Gruppen efter 'Peter Schäfer' (verkligt namn Otto Schwerdt), stundomalexcykel skrev:Schalburgtage var ett samlingsnamn för tyska hämndaktioner.
kallad Bröndum-gruppen. Primus motor bland danskarna i gruppen var en Kaj Nielsen - som var en av
de som blev avrättade....Varjag
Rätt Varjag!
Varjag har helt rätt, på bonusfrågan också.
Petergruppen skapades av den tyske officeren Otto Schwerdt med täcknamn Peter Schäfer.
Bröndumbandet, ett annat namn för samma grupp, kommer av den ledande medlemmen Henning Bröndum.
Gruppen började sin verksamhet vintern 43 - 44 och var ett resultat av den havererade samförståndspolitiken efter augustiupproret då den första danska motståndsmannen avrättades och Gestapo införde dödsstraff för sabotage.
Din fråga!
Petergruppen skapades av den tyske officeren Otto Schwerdt med täcknamn Peter Schäfer.
Bröndumbandet, ett annat namn för samma grupp, kommer av den ledande medlemmen Henning Bröndum.
Gruppen började sin verksamhet vintern 43 - 44 och var ett resultat av den havererade samförståndspolitiken efter augustiupproret då den första danska motståndsmannen avrättades och Gestapo införde dödsstraff för sabotage.
Din fråga!
Barbarossa - den första Stormklockan......?
Den allra första stormklockan för Hitlers tåg mot öster, var ett torrt sovjetiskt nyhets-
telegram - som innefattade ordet återtar....... Återtar...betydde kort - att tyskarna
för allra första gången, hade TVINGATS retirera - och uppge en stor och viktig ort. Frågorna;
Vilken ort tvingades tyskarna uppge ?
När återtog ryssarna den ?
Vilken tysk Fältmarskalk blev entledigad för denna reträtt ?
Vilken annan tysk Fältmarskalk, ersatte den förste - men - måste efter 24 timmar ringa
Hitler och erkänna att 'det finns ingen annan utväg..' /Varjag
telegram - som innefattade ordet återtar....... Återtar...betydde kort - att tyskarna
för allra första gången, hade TVINGATS retirera - och uppge en stor och viktig ort. Frågorna;
Vilken ort tvingades tyskarna uppge ?
När återtog ryssarna den ?
Vilken tysk Fältmarskalk blev entledigad för denna reträtt ?
Vilken annan tysk Fältmarskalk, ersatte den förste - men - måste efter 24 timmar ringa
Hitler och erkänna att 'det finns ingen annan utväg..' /Varjag
Re: Ny fråga
Ja fråga är dinalexcykel skrev:Jag hoppas att Tatu accepterar att frågan är min trots att jag hade fel på en man.