Kaliber 22 i krig
-
Professor Martin
- Tidigare medlem
Kaliber 22 i krig
Nu undrar jag om man nånsin har använt vapen med 22-kaliber i krig... Jag tycker iallafall att den är för svag för krigsföring, så mina tankar lutar nog mera åt att det inte gjort det. Jag vet åtminstone att man använt det i vissa polisorganisationer använt 22:or
Hälsningar Martin
Hälsningar Martin
-
Torbjörn J
- Medlem
Jag kan för min del tänka mig att om den har använts så har det varit i någon form av PSG. Hittade en intressant sida om ryska prickskyttar om ni är intresserade, dock inget om kal .22
http://www.russian-mosin-nagant.com/index.html
/Torbjörn
http://www.russian-mosin-nagant.com/index.html
/Torbjörn
- Olof Larsson
- Medlem
22.long är inte samma som 5.56x 45 (223 Remington).Ansan skrev:Menar du med kaliber .22 kaliber 5,56*45? i så fall har väl främst amerikanerna sprejat miljarders sådana i Vietnam samt gulfen och Irak, med tanke på jänkarnas ammodiciplin i Vietnam lär väl 5,56 vara en av historiens mest skjutna kulor.
MD 650 skrev:
/Per
Precis, och med 22. long menar du säkert 22. long rifle som är den korrekta beteckningen på den allra vanligaste av 22. kalibrarna. Det finns 22. short (världens äldsta kaliber fortfarande i bruk), 22. long och 22. long rifle. Kalibern 5,56 x 45 (223. Remington) hör väl till klass 2 i jaktsammanhang, och kaliber 22. hör till klass 4.22.long är inte samma som 5.56x 45 (223 Remington).
/Per
Per - i 'kaliberdjungeln' får vi inte glömma arterna .22BB Cap, .22 Extra Long, .22 Super Long eller .22 Magnum,Perman skrev:MD 650 skrev:Precis, och med 22. long menar du säkert 22. long rifle som är den korrekta beteckningen på den allra vanligaste av 22. kalibrarna. Det finns 22. short (världens äldsta kaliber fortfarande i bruk), 22. long och 22. long rifle. Kalibern 5,56 x 45 (223. Remington) hör väl till klass 2 i jaktsammanhang, och kaliber 22. hör till klass 4.22.long är inte samma som 5.56x 45 (223 Remington).
/Per
alla randantända patroner. Men, skämt åsido - frågan avser ju uppenbarligen den vanliga 'salongsgevärspatronen' -
.22 LR eller Long Rifle och även om den säkerligen använts i krig här och där - kan jag inte erinra mig att den har
använts som 'standard' i något officiellt militärt vapen. Inte minst för att kulan är omantlat
bly - något som en massa krigslagar förbjuder......Men...sen fanns det ju den enigmatiska
'.22 C.F. Experimental' -en centralantänd patron med helmantlad kula - fast i en .22LR hylsa.....
ammunitionsdjungeln tätnar.......Varjag
Ansan skrev:
/Per
0.595 inch eller ca 15,1 mm, utom high velocity patronen CCI Stinger där hylsan är ngt längre. Jag har dock hört att den höga utgångshastigheten av 515 m/sek gör att kulan här inte hinner rotera riktigt som den ska och precisionen blir därför lidande. Har sett bilder på kaniner som blir träffade av sådana high velocity kulor, och dom sväller upp som en fotboll just i träffögonblicket.Ok då förstår ja lite mera, hur lång är hylsan hylsan på .22 lr?
/Per
Senast redigerad av 1 Perman, redigerad totalt 14 gånger.
Pga % dödlighet i träff i torso/huvud är .22LR inget vidare
...samt dess ballistiska egenskaper över längre avstånd som är klena jämfört med 5,56mm*45mm.
Vi talar alltså om rejäla skillnader i Joule pga hylsornas storleksskillnader och därmed även mängden krut.
I Marshall & Sanows bok Street Stoppers har .22LR 27%, CCI Stinger har 35% i dödlighet på första skottet.
.223 NATO är allt mellan 93-100% i dödlig träff på första skottet beroende på tillverkare av patronen.
Märk väl det är siffror tagna ur verkligheten - faktiska fall och inte simuleringar. Obsent måhända men ändå brukbar information.
Därav är det svårt att motivera reguljär användning av .22LR i strid - särskilt som det mesta klår den kalibern. Därmed inte sagt att kalibern saknar användningsområden.
MVH Karelia
Vi talar alltså om rejäla skillnader i Joule pga hylsornas storleksskillnader och därmed även mängden krut.
I Marshall & Sanows bok Street Stoppers har .22LR 27%, CCI Stinger har 35% i dödlighet på första skottet.
.223 NATO är allt mellan 93-100% i dödlig träff på första skottet beroende på tillverkare av patronen.
Märk väl det är siffror tagna ur verkligheten - faktiska fall och inte simuleringar. Obsent måhända men ändå brukbar information.
Därav är det svårt att motivera reguljär användning av .22LR i strid - särskilt som det mesta klår den kalibern. Därmed inte sagt att kalibern saknar användningsområden.
MVH Karelia
Jag är inte riktigt säker men jag tror att vissa specialförband skall ha använt ljuddämpade 22. lr pistoler. 22. LR gevär med eller utan ljuddämpare skall ha varit populära bland tjetjenska prickskyttar i Grozny(Källa strategypage.com). Jag läste också i en artikel i International defense review om jag tror det var imbördeskriget i Guatemala att man skall ha satt upp bymilis som ett försvar mot guerillan och att dessa skulle ha utrustats med 22. lr gevär och hagelgevär.
Jag vill minnas att nått vapen företag i Slovenien(innan det Jugoslaviska sönderfallet) försökte sälja en dubbelpipig 22. cal kpist(utan framgång) för militära ändamål. Jag tror att det är den som används av Dolph Lungren i Red Scorpion.
Det har ju i USA gjorts diverse kpistar/karbiner(lite en definitionsfråga) för den civila och polisiära marknaden som kan konverteras till att skjuta automateld. Användningsområden för polis är att med eller utan ljuddämpare skjuta sönder lampor, bildäck, avliva hundar etc. Med tanke på att den amerikanska krigföringen i Irak nuförtiden påminner väldigt mycket de polisära insatser som polisära SWAT enheter sysslar med i USA är det inte omöjligt att 22. LR skulle kunna få en motsvarande militär användning.
Jag vill minnas att nått vapen företag i Slovenien(innan det Jugoslaviska sönderfallet) försökte sälja en dubbelpipig 22. cal kpist(utan framgång) för militära ändamål. Jag tror att det är den som används av Dolph Lungren i Red Scorpion.
Det har ju i USA gjorts diverse kpistar/karbiner(lite en definitionsfråga) för den civila och polisiära marknaden som kan konverteras till att skjuta automateld. Användningsområden för polis är att med eller utan ljuddämpare skjuta sönder lampor, bildäck, avliva hundar etc. Med tanke på att den amerikanska krigföringen i Irak nuförtiden påminner väldigt mycket de polisära insatser som polisära SWAT enheter sysslar med i USA är det inte omöjligt att 22. LR skulle kunna få en motsvarande militär användning.
Voere 'American 180'
Den här otäckingen tillverkades på 70-talet i Österrike och USA och riktad till en både
militär och civil marknad. Militären tycks inte ha varit intresserade men en del polis-
organisationer och fångvård köpte dom i USA och Canada. Vapnet konstruerades vid
Waffenfabrik Voere i Kufstein - men olagligt i de flesta länder - gick exporten västerut.
Dom ansågs även där så farliga och obehövliga - att BATF via diplomatiska kanaler
intervenerade med Österrikes regering för att stoppa tillverkningen, som lades ned
omkring 1986. Bössan hade ett tallriksmagasin som höll 180 (i verkligheten 177) patroner
i .22LR, hade en eldhastighet omkring 1500 skott i minuten och kunde förses med
ett av de första Laser-siktena och ljuddämpare, bipod o.s.v. ........ Varjag
militär och civil marknad. Militären tycks inte ha varit intresserade men en del polis-
organisationer och fångvård köpte dom i USA och Canada. Vapnet konstruerades vid
Waffenfabrik Voere i Kufstein - men olagligt i de flesta länder - gick exporten västerut.
Dom ansågs även där så farliga och obehövliga - att BATF via diplomatiska kanaler
intervenerade med Österrikes regering för att stoppa tillverkningen, som lades ned
omkring 1986. Bössan hade ett tallriksmagasin som höll 180 (i verkligheten 177) patroner
i .22LR, hade en eldhastighet omkring 1500 skott i minuten och kunde förses med
ett av de första Laser-siktena och ljuddämpare, bipod o.s.v. ........ Varjag