Alkohol i röda armen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
liljekonvalj
Medlem

Alkohol i röda armen

Inlägg av liljekonvalj » 29 augusti 2002, 09:51

Hörde något om att när Röda Armen gick över tyska gränsen så var det många förband som slutade strida och istället började supa hejdlöst, stämmer detta? Och hur är det möjligt att en sån hårt hållen arme börjar supa innan "uppdraget" är slutfört?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2002, 10:36

Jag har hört att spritransoneringen inom Röda armén var följande:
Armén: 1l pers/dag
Pansar: 2l pers/dag
Flyg: 3l pers/dag
Det kanske är fel, men med såna mängder så måste det ju drickas upp nån gång... :wink:

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 29 augusti 2002, 11:02

Schwalbe: Det där är nog fel.. Dels skulle det bli ett evigt fylleri och dels skulle det bli väl dyrt för Sovjetunionen. Det är ju flera miljoner liter per dag att producera och köra ut.

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2002, 11:27

Minns inte riktigt var jag läste det ,men jag ska kolla upp det. Det är nog troligen fel....

Hälsningar,

Schwalbe

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 29 augusti 2002, 13:38

Schwalbe skrev:Jag har hört att spritransoneringen inom Röda armén var följande:
Armén: 1l pers/dag
Pansar: 2l pers/dag
Flyg: 3l pers/dag
Det kanske är fel, men med såna mängder så måste det ju drickas upp nån gång... :wink:
Hahaha, 3l sprit om dagen. Jag har festat hårt och mycket, och ajg vet vad som händer om man tutar isig en sjuttis på en fest, man blir ju helt borta. Och att en pilot skulle trycka isig 3 liter är rena rama smörjan..

..fast det låter ju humoristiskt.

KANSKE om man byter ut litermåttet till deciliter, men även det låter på tok för mycket..

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Alkoholintag

Inlägg av Battler » 29 augusti 2002, 14:27

Jag tror inte ens en profersionell alkoholist klarar 3l starksprit per dag. Det är ju bara att gå till sig själv, man vet ju hur slirig man är efter en kvarting (37 cl),och utom kontroll efter en 75:a (70 cl).

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 augusti 2002, 14:30

1dl, 2dl och 3dl låter mer troligt, men varför skulle flygarna få mest? De utsätts väl ändå minst för krigets fasor (döda kamrater i skyttegraven, artillerield, o.s.v.)?

/Johan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2002, 14:56

Jaja skratta ni, men jag har för mej att jag har läst det någonstans och om jag inte missminner mej så var det ransoneringen vid Stalingrad, för att gjuta mod i soldaterna. Har man sen fått det tilldelat måste man ju kunna välja själv om man vill spara eller inte... (Dvs man kunde kanske efter 10 dagar vara berättigad till 10liter sprit) Hur som helst ska jag kolla upp det så snart jag kommer hem från jobbet!

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 29 augusti 2002, 15:40

Farsgubben gick på en kvarter om dagen i flera år utan minsta problem. Men han är ju aningen större och fetare än genomsnittsryssen 1945 så det kan ju spela in.

Men att låta en pilot hinka i sig 3 liter hojtarolja innan han flyger torde vara synnerligen oklokt.

Att man sedan precis innan offensiver delade ut extra spritransoner är nog bortom allt tvivel. (Har för mig att indiska muslimer i öknekriget fick en apelsin att mumsa på istället för rom eftersom alkohol är "harar" för rättrogna muslimer)

Thorbz
Medlem

Inlägg av Thorbz » 29 augusti 2002, 16:24

Johan Elisson skrev:1dl, 2dl och 3dl låter mer troligt, men varför skulle flygarna få mest? De utsätts väl ändå minst för krigets fasor (döda kamrater i skyttegraven, artillerield, o.s.v.)?

/Johan
Det stämmer nästan. Armén fick 100 gram/dag och person...vad de andra vapenslagen fick vet jag inte

/Tobbe

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2002, 16:27

Ok, jag får rätta mej.....jag är väl inte mer människa än att jag kan ha fel.
Fast helt fel har jag inte, så här står det i "Stalingrad-röda armén slår tillbaka", Eddy Bauer (Bokorama):
Vodka över Volga
".......Ryssarna fick inte sitt enorma hjältemod enbart av inre styrka. Det är känt att soldater i alla arméer vid svåra ögonblick dricker sig till mod. Stalingrad var ett sådant helvete att få skulle ha uthärdat utan sprit. Den normala ryska ransonen blev fördubblad före ett infanterianfall. Stridsvagnsbesättningar fick ännu mer. Piloterna drack också men först efter utfört uppdrag. Förhållandena i Stalingrad var så svåra att soldaterna fick en nästan obegränsad mängd vodka. Normal dagsranson var kvarts till en halv liter."
En kvarts till en halv liter som fördubblas före ett anfall blir ju faktiskt upp till 1 liter. Så helt ute och cyklat tycker jag inte att jag har varit när det gäller ransonen till armén i alla fall.....

Thorbz
Medlem

Inlägg av Thorbz » 29 augusti 2002, 16:32

Nej precis. Det kan ju säkert ha ökats under vissa episoder i kriget då det "behövdes", t.ex. Stalingrad.

Men en halv liter om dan minst! Man skulle ju skjuta som en gödselspridare efter en halv liter.

/Tobbe

AceRimmer
Medlem

Inlägg av AceRimmer » 29 augusti 2002, 16:47

Schwalbe skrev:Ok, jag får rätta mej.....jag är väl inte mer människa än att jag kan ha fel.
Fast helt fel har jag inte, så här står det i "Stalingrad-röda armén slår tillbaka", Eddy Bauer (Bokorama):
Vodka över Volga
".......Ryssarna fick inte sitt enorma hjältemod enbart av inre styrka. Det är känt att soldater i alla arméer vid svåra ögonblick dricker sig till mod. Stalingrad var ett sådant helvete att få skulle ha uthärdat utan sprit. Den normala ryska ransonen blev fördubblad före ett infanterianfall. Stridsvagnsbesättningar fick ännu mer. Piloterna drack också men först efter utfört uppdrag. Förhållandena i Stalingrad var så svåra att soldaterna fick en nästan obegränsad mängd vodka. Normal dagsranson var kvarts till en halv liter."
En kvarts till en halv liter som fördubblas före ett anfall blir ju faktiskt upp till 1 liter. Så helt ute och cyklat tycker jag inte att jag har varit när det gäller ransonen till armén i alla fall.....

Exakt! och vidare står det såhär: "Hur viktig vodkan var för de ryska trupperna i Stalingrad visar följande prioritering vid en beställning av varor, som skulle transporteras den mödosamma vägen över Volga: 1) Vapen och Ammunition 2) Vodka 3) Mat"

kurland
Medlem

Inlägg av kurland » 29 augusti 2002, 18:56

Jag tror att ryssarna använde mycket vodka.
Med tanke på de ryska förlusterna så måste många varit fulla.
Dom stora massanfallen som rysarna gjorde måste dom ha delat ut mycket vodka.

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 30 augusti 2002, 10:11

...men det är ingen som hört att supandet ökade när man gick över de tyska gränserna? Vad jag har hört ska superiet ha ökat extremt ibland trupperna när man gick över gränsen, vissa förband slutade helt enkelt att slåss och ägnade sig åt superi och plundring. Problemet ska visst ha varit så stort att det ska ha äventyrat hela invasions planen av Tyskland..?!

Skriv svar