Avslutningsuppgift Historia A

Skriv svar
Hajen
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 december 2005, 23:03
Ort: Stockholm

Avslutningsuppgift Historia A

Inlägg av Hajen » 16 december 2005, 23:06

Under Gustav Eriksson (Wasa) trontillträde blir Sverige en nationalstat. Han inför sedan arvkungadöme. Under tiden fram till Karl XII död kommer Sverige att genomgå dramatiska förändringar. Sveriges inflytande kommer att växa och vi blir den dominerande nationen, en stormakt, i norra Europa. De starka kungarna ersätts i början av 1700talet av ett starkt parlament, den så kallade Frihetstiden, där hattar och mössor strider om makten. Upplysningstiden i Sverige domineras sedan av Gustav III som genomför statskupp 1772. Hans politik kommer att skapa stort missnöje i, framför allt, i officerskretsar. Gustav den III blir skjuten på Operan 1792, tre år efter den franska revolutionen.







Min uppgift : undersök och gör jämförelser mellan de olika regenterna/perioderna nedan.

Gustav Eriksson (Wasa)
Den Karolinska tiden
Frihetstiden
Gustav den III



Vilken ekonomisk politik och utrikespolitik förde man under respektive period? Kan vi se likheter i den ekonomiska politiken och utrikespolitiken; Hur ska vi förklare det i sådana fall? Här behöver du också undersöka på vilket eller vilka sätt den ekonomiska politiken påverkar den utrikespolitiska och tvärt om?

Jag kan inte så mycket om historia, kan någon av er hjälpa mig med denna?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 december 2005, 13:21

Vilka böcker har du använt hittills? Om du inte studerat den redan är Harald Gustafssons "Nordens historia" en bra början.

Mvh Petter

Hajen
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 december 2005, 23:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Hajen » 17 december 2005, 20:09

Gutekrigaren skrev:Vilka böcker har du använt hittills? Om du inte studerat den redan är Harald Gustafssons "Nordens historia" en bra början.

Mvh Petter
Nej har bara kollat igenom några böcker och hittade inget speciellt, men har hört att "Nordens historia" ska vara bra.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 17 december 2005, 22:15

Det kan egentligen bli en hur stor uppsatts som helst,

mitt tips är att börja läsa rätt överskådliga verk om politisk och ekonomisk historia och sedan fördjupa dig i deras fotnoter för intressanta skeenden. Med fotnoter menar jag att du skall kila iväg och låna källan för att få mer kött på benen.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 december 2005, 12:40

Jag vet inte vilket universitet du studerar vid, men borde ni inte ha kurslitteratur som i stort sett täcker detta och ger en möjlighet att komma en bra bit in i arbetet?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 december 2005, 13:56

Mathias Forsberg skrev:Jag vet inte vilket universitet du studerar vid, men borde ni inte ha kurslitteratur som i stort sett täcker detta och ger en möjlighet att komma en bra bit in i arbetet?
I tanke på att det är en A-kurs tänkte jag samma sak...

Tylluan
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 december 2005, 21:30
Ort: Göteborg

Inlägg av Tylluan » 20 december 2005, 18:10

Är det inte som så att det är Historia A på gymnasiet?
Den bok jag kan komma på på rak arm är "Adeln och klerkernas tid, svenska samhället 800-1720" som lättfattligt förklarar Sveriges utveckling.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 20 december 2005, 18:11

Mathias Forsberg skrev:Jag vet inte vilket universitet du studerar vid, men borde ni inte ha kurslitteratur som i stort sett täcker detta och ger en möjlighet att komma en bra bit in i arbetet?
Förmodligen är det A-kursen på gymnasiet.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Avslutningsuppgift Historia A

Inlägg av Armfeldt » 20 december 2005, 18:22

Hajen skrev: Min uppgift : undersök och gör jämförelser mellan de olika regenterna/perioderna nedan.

Gustav Eriksson (Wasa)
Den Karolinska tiden
Frihetstiden
Gustav den III



Vilken ekonomisk politik och utrikespolitik förde man under respektive period? Kan vi se likheter i den ekonomiska politiken och utrikespolitiken; Hur ska vi förklare det i sådana fall? Här behöver du också undersöka på vilket eller vilka sätt den ekonomiska politiken påverkar den utrikespolitiska och tvärt om?

Jag kan inte så mycket om historia, kan någon av er hjälpa mig med denna?
Lite grundinfo som du kan fördjupa dig i:
Under Vasaepoken använde man sig av ett fogdesystem för att samla in skatter. Fogdar ansvarade för olika distrikt och hade till uppgift att samla in skatter.
Skatteinsamlingen har under hela den epok du ska undersöka byggt på råvaruinsamling. Under större delen av din undersökningsperiod hade det s.k. Sekreta utskottet hand om utrikespolitiken.

Skriv svar