Händelse som förändrade världen?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 17 december 2005, 23:45

Nej den är kvar den första som paja 86 eller 87 har jag för mig

Helböhmen
Ny medlem

Inlägg av Helböhmen » 18 december 2005, 00:38

Händelser som förändrat .... jag anser att uppfinningar kan betraktas som händelser, om än svåra att tidsbestämma exakt.
Vad tycker ni andra?
Säg vad ni tycker, jag vill veta!

Min lista:
Transistor (=>radio, TV, datorn)
Laser (=>datakommunikation, CD/DVD)
Atomur (=>satellit, GPS, datakommunikation)
Kärnkraft
Supertanker
Plast
Organtransplantation

Euro, valutan

AIDS
Organiserad terrorism
Folkhemmets uppbyggnad och fall

Min egen favorit är: Plast
Plast hade extremt dåligt rykte ända in på 1960-talet, ”plastskit” var det vanligaste omdömet då.
Den sprack, missfärgades, pulvriserades, blev skev, krympte. Dessa problem har lösts.
Idag tillverkas det största passagerarflygplanet – Airbus 800 – till största delen av plast.
Vad görs inte av plast idag?

Billig, (numera) hållfast/låg vikt, beständig mot nästan alla kemikalier, kan fås hård eller böjlig i valfri kulör, kan göras brandsäker, elektrisk isolator (kan dopas och göras elektriskt ledande om man så önskar).

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 18 december 2005, 05:45

Asien? Där har vi rysk-japanska kriget 1904-05 där den japanska segern var ett avgörande steg framåt för det japanska imperiet, på den stig som tog slut 1945. Störtande av det kinesiska kejsardömet 1911. Utropandet av Folkrepubliken Kina 1948. Koreakriget som fortfarande är aktuellt idag. Vietnamkriget. Massakern på Himmelska Fridens torg.

Annars kanske man kan ta kulturella fenomen som förändrat världen också, typ Beatles? Lite trevligare än alla mord och krig.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 18 december 2005, 11:39

Rymdfarjan Columbia brann upp i 2003 sa den kastastrofen kan inte anses aktuell. (dock kan man alltid skriva om den forsta resa som farjan gjorde da den inledde en ny fas i utforskninge av rymden).

Rymdfarjan Challenger sprangdes daremot sonder i 1986 och den kastrofen hade ocksa storre inverkan pa rymdprogrammet och det amerikanska allmanheten

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 december 2005, 12:14

henki skrev:Intressanta och bra förslag! 11:e september kan jag inte ta av just den anledning att det fanns med som exempel, och då ser alla min bristande fantasi. Men bra förslag, mer vill jag ha. Finns det kanske något intressant i Asien?
Den japanska segern i Rysk-Japanska kriget 1904-05. Vilken etablerade Japan som en stormakt. Tyvärr också en
som blev stor i korken - och trodde att Ostasien plötsligt blivit 'en japansk leklåda'.....Varjag

henki
Ny medlem

Inlägg av henki » 18 december 2005, 16:28

Mycket bra för slag nu, tack!

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 18 december 2005, 18:31

Varför inte Suez-kanalen och dess stängning pga krigen emellan Egypten och Israel, hur påverkade det världsekonomin?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 december 2005, 02:43

Jag är inne på samma som Dalmas tidigare, införandet av Penicilin. Alla andra händelser, krig och katastrofer förändrar inte världen utan är bara det normala i världens gång. Att man upptäcker ett sätt att bota mängder av sjukdomar i hela världen är större tycker jag. Även om det nu hotas av att bakterierna blir resistenta.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 19 december 2005, 10:43

Hitlers anfall på amerikanska fartyg vilket resulterade i USA's engagemang i WW2.
Detta gjorde förmodligen att USA övergav den tidigare isolationistiska inställning framför den interventionistiska som lever kvar idag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 december 2005, 14:16

Carolus skrev:Hitlers anfall på amerikanska fartyg vilket resulterade i USA's engagemang i WW2.
Detta gjorde förmodligen att USA övergav den tidigare isolationistiska inställning framför den interventionistiska som lever kvar idag.
USA hade redan innan kriget bestämt var deras läger låg, krig hade det blivit hur som helst. Hitler hjälpte bara till att sälja in det till den amerikanska allmänheten.

/Martin

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 19 december 2005, 14:28

Martin Lundvall skrev:
Carolus skrev:Hitlers anfall på amerikanska fartyg vilket resulterade i USA's engagemang i WW2.
USA hade redan innan kriget bestämt var deras läger låg, krig hade det blivit hur som helst. Hitler hjälpte bara till att sälja in det till den amerikanska allmänheten.

/Martin
Ja visst, men iochmed det så bröt USA sin isolationism. Det gjorde de även under första världskriget, men återgick till isolationismen. Iochmed Hitlers anfall så försvann isolationismen ifrån de breda lagren av befolkningen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 december 2005, 18:33

Carolus skrev:
Martin Lundvall skrev:

/Martin
Ja visst, men iochmed det så bröt USA sin isolationism. Det gjorde de även under första världskriget, men återgick till isolationismen. Iochmed Hitlers anfall så försvann isolationismen ifrån de breda lagren av befolkningen.
Även om det fanns en stark rörelse för isolationism i USA under Mellankrigstiden, så var USA:s utrikespolitik inte under någon period isolationistisk, inte under Mellankrigstiden heller. Så jag tycker inte det platsar som "betydande händelse" att isolationismen försvann som inhemsk politisk rörelse. :)

Mvh -Dan

Skriv svar