Quiz: Andra världskriget
oobserverad eldgivning
Jag avfyrar ett långskott ut i natten.
Den 19 februari 1942 slår japanerna till mot Port Darwin. Ledare för denna japanska "strike force" är vice amiral Nagumo Chuichi. Resultatet av anfallet kan väl närmast liknas med australiens eget Pearl Harbour.
Eftersom Varjag ställt frågan är australien aktuellt. Hertigen som misslyckades var ledare för den spanska armadan som skulle raida England på ett liknanade sätt.
Vad tidningen heter har jag ingen aning om, men jag gissar på the Times, som ju har en sökbar databas så långt tillbaka som 1785. (dock inte 1500 talet!)
Den 19 februari 1942 slår japanerna till mot Port Darwin. Ledare för denna japanska "strike force" är vice amiral Nagumo Chuichi. Resultatet av anfallet kan väl närmast liknas med australiens eget Pearl Harbour.
Eftersom Varjag ställt frågan är australien aktuellt. Hertigen som misslyckades var ledare för den spanska armadan som skulle raida England på ett liknanade sätt.
Vad tidningen heter har jag ingen aning om, men jag gissar på the Times, som ju har en sökbar databas så långt tillbaka som 1785. (dock inte 1500 talet!)
Re: oobserverad eldgivning
Grattis - Alexcykel! Bonusfrågan tog du....tidningen var The Times. Men dina vilda svingar i mörkret bommade bådealexcykel skrev:Jag avfyrar ett långskott ut i natten.
amiralen och hans bedrift....
Otto Ciliax
Hade KB:s server inte legat nere i förmiddags hade jag tagit den med en gång. 8)
Nåväl: vice amiral Otto Ciliax tog Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen från Brest genom engelska kanalen till Kiel och wilhelmshaven.
The Times kan bara beklaga att Engelsmännen misslyckas att sänka ett så fett byte.
Nåväl: vice amiral Otto Ciliax tog Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen från Brest genom engelska kanalen till Kiel och wilhelmshaven.
The Times kan bara beklaga att Engelsmännen misslyckas att sänka ett så fett byte.
Re: Otto Ciliax
Träffbilden förbättras alexcykel.....! Det var Otto Ciliax och 'Gatloppet genom Kanalen' som var dealexcykel skrev:Hade KB:s server inte legat nere i förmiddags hade jag tagit den med en gång. 8)
korrekta svaret.........Din fråga, Varjag
Ny fråga
Under fortsättningskriget organiserade Finland en särskild sorts spaningsförband.
Vad kom dessa patruller att kallas?
Bonusfrågan: deras specialbyggda telegrafapparater vägde endast en tredjedel av standardmodellen. Hur fick de sitt smeknamn?
Bonusfrågan: deras specialbyggda telegrafapparater vägde endast en tredjedel av standardmodellen. Hur fick de sitt smeknamn?
- hoffe_salem
- Medlem
Re: Ny fråga
Jag gissar du söker de finska 'Fjärrpatrullerna' som 'spanade'(= flögs/traskade) långt in i Ryssriket och deras radiosändarealexcykel skrev:Under fortsättningskriget organiserade Finland en särskild sorts spaningsförband.
som väl kallades 'Kyynel'......Varjag
På rätt väg
Just det! Vad kallades dessa finska avdelningar? Ledtråd, de fick sitt namn efter den mest berömde av de fyra kompanichefer som ledde sådana förband. Just hans avdelning opererade i olonetsk. Han var även med i skapandet av dessa förband.
"Kyynel" är smeknamnet på radioapparten precis som Varjag skriver. Bonusfrågan är hur de fick det namnet.
En ledtråd är att Kyynel betyder "tår".
"Kyynel" är smeknamnet på radioapparten precis som Varjag skriver. Bonusfrågan är hur de fick det namnet.
En ledtråd är att Kyynel betyder "tår".
OK - jag kör en snabb interimfråga....idag, den 17:e december - är det 64-årsdagen av ett sjöslagMD650 skrev:varjag skrev:Alexcykel - om inte ens MD 650 kan...måste det vara dags för ett tips.., Varjag
Tips eller ny fråga!
i Medelhavet......vad kallas det sjöslaget? ...tips, den kände Amiral Vian deltog...../Varjag
Är vi i närheten av Malta möjligen?varjag skrev:OK - jag kör en snabb interimfråga....idag, den 17:e december - är det 64-årsdagen av ett sjöslagMD650 skrev:varjag skrev:Alexcykel - om inte ens MD 650 kan...måste det vara dags för ett tips.., Varjag
Tips eller ny fråga!
i Medelhavet......vad kallas det sjöslaget? ...tips, den kände Amiral Vian deltog...../Varjag
/Otto