Nja, jag tror att det ar sa att SAMBO snarare ar en Sovjetisk bevapnad och obevapnad kampkonst, som var Sovjetiska krigsmaktens handgemangsystem, hur val sammanbuden och dokumenterad den ar vet inte jag. Det pastars att att det aven ska finns vapen tekniker fran lokala vapen sa som "kosack sabel" och piska, men om det ar sant later jag vara osakt. Det vanligaste som vasterlanningar ser ar spektakulara uppvisningar fran olika specialforband, med kamp mot flera motstandare, kamp med spade, osv.hangatyr skrev:jag har sett en del sambotävlingar. man slåpr och sparkar också, vilket gör det hela till ngn sorts MMA.Ubbe skrev:Ar inte Sambo fran Sovjetunionen ungdom, typ 1920 talet? Sport varianten ska vara till huvudsak ryssanpassad Judo som blandats upp med lite lokala brottningsstilar.Probstner skrev:Är rysk sambo gammal?
(Ot, men trodde faktiskt savate var ett Hergépåfund! Där ser man.)
/ Probstner
Sport Sambo daremot ar valdigt Judo liknande, jag tror tom de tavlar i Gi. Skillnaden mot Judo ska vara att Sambo har ett focus pa nertagningar och fallningar snarare an Judons hoga kast och att benlas tillats i Sambo tavlingar.
Men det finns sakert MMA liknande tavlingar for Sambo utovare, om inte annars ar Sambo tillsammans med brottning en bra bas om man vill medverka pa MMA tavlingar.