Quiz: Andra världskriget
Presidentflygplan
President Roosevelt tilldelades ett 'personligt flygplan' - en av de första Douglas DC-4,
(C-54 Skymasters) för sina flygresor. Flygplanet fick ett ganska roligt namn. Vilket?
......../Varjag
(C-54 Skymasters) för sina flygresor. Flygplanet fick ett ganska roligt namn. Vilket?
......../Varjag
sacred cow
Enligt Boeing som väl är Douglas nuvarande ägare(?) hette Roosevelts plan "sacred cow"
Fridlysta kossan som Bagheera skrev kanske är en rimlig översättning.
Fridlysta kossan som Bagheera skrev kanske är en rimlig översättning.
Ojoj, svårt skilja Bagheera och Alexcykel som bägge svarade rätt. Skymaster'n hette 'Sacred Cow' - som egentligen
betyder '(den) Heliga Kon' - med anspelning på sagda boviners ställning i Indien, men även det amerikanska
uttrycket 'Holy Cow...!' uttryckande stor och plötslig förvåning. Enligt Salomoniska principer - dömer jag ej, utan
ger nästa fråga 'enligt kvarnprincipen' till de bägge rätta svararna......nedan en bild av den 'Heliga Kon' i bästa trim.
...........Varjag
betyder '(den) Heliga Kon' - med anspelning på sagda boviners ställning i Indien, men även det amerikanska
uttrycket 'Holy Cow...!' uttryckande stor och plötslig förvåning. Enligt Salomoniska principer - dömer jag ej, utan
ger nästa fråga 'enligt kvarnprincipen' till de bägge rätta svararna......nedan en bild av den 'Heliga Kon' i bästa trim.
...........Varjag
Vad jag vet så hade inte ubåtsvapnet några egna flygplan. Flygplan som användes av/åt ubåtsvapnet var t e x Fw 200C Kondor, Junkers Ju-88 och Junkers Ju-290 and Ju-390. Samtliga av dessa flögs av Luftwaffe.
Även samtliga flyg som var stationerade på fartyg flögs av Luftwaffe.
Men nu kanske man lär sig något nytt
Även samtliga flyg som var stationerade på fartyg flögs av Luftwaffe.
Men nu kanske man lär sig något nytt
Senast redigerad av 2 Mille1, redigerad totalt 14 gång.
Hmmm....Bagheera har blandat leken väl för denna giv...! Arado 231 byggdes FÖR ubåtsbasering menBagheera skrev:Jag tar den, blandar korten:
Vilket flygplan användes av det tyska U-båtsvapnet?
mig veterligen gick ingen båt till sjöss (utom hjälpkryssare) med den typen ombord. En gyrokopter, 'Bachstelze'
prövades också - men var för farlig och oberäknelig & dessutom inte ett 'flygplan' eftersom
den bogserades i lina bakom och över ubåten.
Kan frågan röra sig om ubåtsbasen i Penang
och de flygplan som opererade där? Någon eller några Arado 196 fanns tillgängliga där. Men även ett
eller två japanska sjöspaningsplan, ett var en Mitsubishi F1M 'Pete' och det andra k a n ha varit en
Aichi E13A 'Jake'.....detaljerna om den är luddiga....gissar detta svar var 'gaffling' av allra värsta
sorten
Tack Bagheera, Bachstelze betyder sädesärla - för alla oss som inte visste det... (inkl. Varjag, som fattade detBagheera skrev:Du är rätt varjag med autogyron, Bachstelze eller Focke-Achelis Fa-330, gräshoppan, var det svar jag sökte
Att flygplanet inte har egen drivning ser jag inte som att det per definition inte är ett flygplan.
Din gyro i tanken för nästa fråga, varjag, inväntas nyfiket.
sökande efter bilden nedan)....Vill inte undanhålla forumnisterna en bild av Kriegsmarines 'sädesärla' in action...
Vem ville sitta på denna lilla gräshoppa över en stormig Atlant - med bara 400 meter lina mellan piloten och drunkningsdöden??? 'Bachstelze' användes tydligen bara vid ett fåtal tillfällen och då över Sydatlanten
där vädret är bättre och BADVATTNET VARMARE !!!.......Varjag
Vem, var, vaför ?
En omtalad ledar-artikel i en känd tidning skrev i februari 1942;
Vice-amiral..............har lyckats, där Hertigen av Medina Sidonia misslyckades....
Vem var vice-amiralen som 'lyckats' ?
Vad hade han lyckats med ?
Bonus; I vilken tidning stod ledarartikeln ?
..../Varjag
Vice-amiral..............har lyckats, där Hertigen av Medina Sidonia misslyckades....
Vem var vice-amiralen som 'lyckats' ?
Vad hade han lyckats med ?
Bonus; I vilken tidning stod ledarartikeln ?
..../Varjag