Ja, närmare bestämt åtta st men mer?CvD skrev:Grg?
Quiz: Militär utrustning
- hoffe_salem
- Medlem
- BMP-trekker2
- Medlem
leo2 skrev:Inget värkar undgå dig varjag. Det är rätt. 3530km och då pressa dom inte planet till max heller.
X-15 flugit fortare än så men 'rekordböckerna' sköts av FAI - och har blivit lite meningslösa de sista 30 åren
Till nästa fråga - reducerar vi farten betydligt - till omkring maximalt 55 km/t - vilket är
= 29 knop( det var ett tips
/Varjag
- Bilagor
-
- kbord.jpg (31.85 KiB) Visad 388 gånger
The Dumaresq was a clever analog computer to relate the motion of one's own ship, the target ship and target bearing to the Range Rate in yards per minute along the line of fire and the "speed across" (in knots) across the line of fire.
Tror ni att jag googlade?
Maskinen uppkallades efter uppfinnaren löjtnant John Saumarez Dumaresq, tydligen kunde man ha flera stycken, HMS Hood hade fem stycken, bl a en som beräknade vindens effekt på granaterna, och flera andra.
Tror ni att jag googlade?
Maskinen uppkallades efter uppfinnaren löjtnant John Saumarez Dumaresq, tydligen kunde man ha flera stycken, HMS Hood hade fem stycken, bl a en som beräknade vindens effekt på granaterna, och flera andra.
Hahaha! Lade in fel bild Gerle - den med texten Dumaresq oretucheradGerle skrev:The Dumaresq was a clever analog computer to relate the motion of one's own ship, the target ship and target bearing to the Range Rate in yards per minute along the line of fire and the "speed across" (in knots) across the line of fire.
Tror ni att jag googlade?![]()
helt rätt. Dumaresq-en var en mekanisk kalkylator och del av plottingbordet för det tunga artilleriet på
slagskepp och kryssare.
Nästa salva skjuter X-tornet......Marinsoldaternas torn! Varjag
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt: