Saker som stör i filmen
-
Trippad kick
- Medlem
stör mig lite på när Gandalf blir så där stor. Jag tycker alltid att det känns lite larvigt i filmen även om många tydligen får en känsla av att han bestitter makt när de ser det. Annars rycker det alltid i smil-groparna när "ringen-överger-Gollum" enligt mig ser det rätt lustigt ut när ringen kommer skuttande ner för klippan så där spontant 
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Trippad kick
- Medlem
Jag tycker inte om att det "alltid" är Frodo allt händer i filmen...Han gör allt bra och förståndigt, kommer på allt och tänker klokt...Finner det farligt störande, därför ska det bli kul och se lite senare hur allt utvecklas när Sam tar själva "stora-rollen" Annars gillar jag Froddan mycket men men...jaja 
När Frodo kommer på lösenordet till Moria så suckade jag....Gandalf knäckte den...Jag tycker inte om att det "alltid" är Frodo allt händer i filmen...Han gör allt bra och förståndigt, kommer på allt och tänker klokt...Finner det farligt störande, därför ska det bli kul och se lite senare hur allt utvecklas när Sam tar själva "stora-rollen" Annars gillar jag Froddan mycket men men...jaja
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Jag tror att PJ har målat in sig lite i ett hörn. Eftersom han har mesat till Frodo på de ställen i boken han faktiskt uträttar något (Väderklint och Vadstället), var han ju tvungen att ge honom nånting att göra på något annat ställe.
Och jag vet faktiskt inte varför inte Bilbo var med vid Rådslaget. Det hade väl inte varit så svårt att låta honom sitta där i en stol...
Och jag vet faktiskt inte varför inte Bilbo var med vid Rådslaget. Det hade väl inte varit så svårt att låta honom sitta där i en stol...
- Flikkan
- Medlem
Precis, håller med dig Danne. Frågan är varför han mesade till Frodo isåfall, det var säkert för att det skulle bli mer spännande. Men jag tycker det borde bli ännu mer spännande ifall Frodo inte bara kastat ifrån sig svärdet och tryckt i ett hörn och sett rädd ut medan de andra kämpade... Peter gör hela tiden Frodos situation mycket värre än vad den egentligen är, låter honom komma med alla bra idéer, alla lösningar, och tar liksom ifrån de andra äran.
Och det andra, Bilbo och Rådslaget. Herregu, varför kan de inte bara låta honom sitta där på en stol och så. Han var ju för tusan den som gjorde så att Ringen kom till Frodo..! Det var han som hittade den, varför kan det inte höra hans version av det hela? Snacka om att stryka ett streck över alla karaktärer utom just Frodo.
Och det andra, Bilbo och Rådslaget. Herregu, varför kan de inte bara låta honom sitta där på en stol och så. Han var ju för tusan den som gjorde så att Ringen kom till Frodo..! Det var han som hittade den, varför kan det inte höra hans version av det hela? Snacka om att stryka ett streck över alla karaktärer utom just Frodo.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Från SoKÅ:Danne skrev:Har du nåt belägg för det (om det nu var allvarligt menat)? Min uppfattning är att Stings "magiska natur" var begränsad till att lysa när orcher fanns i närheten. Om du hittar ett citat som motbevisar mig, blir jag väldigt glad...
Sid. 210: “(…) för vad han såg var inte en förskrämd liten hob som sökte hålla sitt svärd med stadig hand, utan en hög tigande gestalt insvept i grå skugga, som tornade upp sig mot det fladdrande ljuset bakom. I sin ena hand höll skepnaden ett svärd, vars klingas blå låga var en svår plåga för en betraktares öga [i original: ”a sword, the very light of which was a bitter pain”], den andra låg knuten på bröstet men höll i sitt grepp dold en namnlös hotelse av fruktansvärd makt och ödesdom.”
Jag extrapolerar visserligen, men om nu bara själva skenet från Sting var en sådan plåga, kan man tänka sig att kontakt med klingan var ytterst plågsam för ett mörksens kreatur...
Jag har alltid tolkat den passagen du citerade som om det framför allt var Ringen som fick Sam (med svärd och allt) att se så skräckinjagande ut.Jag extrapolerar visserligen, men om nu bara själva skenet från Sting var en sådan plåga, kan man tänka sig att kontakt med klingan var ytterst plågsam för ett mörksens kreatur...
Visserligen var ju Sting ett alvskapat svärd (undrar vad svärdet hette på sindarinska), och det i sig innebär ju obehag för ondskans anhang. Men frågan är om det räcker för att skrämma iväg ett rejält grottroll?
Det håller jag nog inte riktigt med om att Jackson har gjort. Hur mycket gjorde egentligen Frodo på Rådslaget? (Hur mycket gjorde egentligen någon på Rådslaget?) Men samtidigt är det viktigt att publiken lär känna Frodo, för att överhuvudtaget ha någon sympati för honom när det börjar bli riktigt jobbigt i kommande filmer.Snacka om att stryka ett streck över alla karaktärer utom just Frodo.
Jag stör mig inte så mycket på att Frodo fick lösa gåtan vid Morias portar. Det är snarare ganska logiskt, med tankte på hur mycket hobbitar älskar att gissa gåtor.
- Flikkan
- Medlem