Har jag inget minne av....CvD skrev:Är du säker att du inte var på Carlsberg också?? 8)Hans skrev:
Tillbaka från Köpenhamn och Töjhus.![]()
/CvD
MVH
Hans
....mamman, värdinnan - satt i vrån, hon tog min pistol och min baton.....'Hans skrev:...nästan i kanten av den blåa Atlanten och med pampas bakom sej många hundra gröna mil,dit kom jag ridande en afton i april
för jag ville se en Pulqui (II).
MVH
Hans
Tillbaka från Köpenhamn och Töjhus.
Hans skrev: Vad är bakom denne danske komiker, den stora gröna saken. Bonus om ni tar den svartvita saken också.
Bakom, inte under eller mellan benen - den stora gröna - sorry om jag var otydlig.hoffe_salem skrev:Hmm mynningsbromsen ser väldigt 17 pundig ut men det borde inte var det för det är för lätt så...jag gissar på en 20 eller 17 pundig kanon...??
Tack Hans - och den blir en flygarluva - men UTAN bild! No more 'aeroplane-spotters' - dragen till bokhyllorna....Hans skrev:Visst är det en grodotank, Renault FT 17. Jag vet inte om den kallades Beutepanzerwagen FT 17. Huromhelst kan du ju också landgrunkor! Pansarluvan sitter nu på dig.varjag skrev:Fransk FT 17? Varjag
MVH
Hans
OK - jag tipsar......hushållerskans arbetsgivare var en Kapten - Ernst Fogman, vid Flygkompaniet..../Varjagvarjag skrev:Tack Hans - och den blir en flygarluva - men UTAN bild! No more 'aeroplane-spotters' - dragen till bokhyllorna....Hans skrev:Visst är det en grodotank, Renault FT 17. Jag vet inte om den kallades Beutepanzerwagen FT 17. Huromhelst kan du ju också landgrunkor! Pansarluvan sitter nu på dig.varjag skrev:Fransk FT 17? Varjag
MVH
Hans
Det är ganska ovanligt - att en vanlig hushållerska - plötsligt beställer ett tjog jaktplan från
utrikes. Och står som godsmottagare - när 'försändelsen' anländer. Men det är likväl något som hände
i Konungariket Sverige. Att det var 'mot alla bestämmelser' och att betalningen för flygplanen myglades fram
genom grumliga kanaler - ändrar inte det faktum att jaktplanen småningom fick Kronmärkning och gjorde
god tjänst åt Riket!
Vilka jaktplan rörde det sig om ?
Vad hette hushållerskan - i 'stormens öga'?
Varjag