Jaws

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 december 2005, 12:45

Widsith skrev:
CvD skrev:Hur snabbt kan en bläckfisk ta sig fram egentligen?
Den kan denna sida svara på:
http://nationalzoo.si.edu/Animals/Inver ... motion.cfm
Bläckfiskar kan använda jetdrift för att ta sig fram i hastigheter upp till "25 miles an hour", dvs mellan 20-25 knop....

Ledsen om jag ger er mardrömmar, men ni får nog faktiskt försöka acceptera att jättebläckfiskar finns, är snabba, samt att möjligheten finns att de skulle kunna ge sig på både båtar och människor. Det kan dock finnas en rimlig orsak till denna svårighet att acceptera existensen av jättebläckfiskar:
http://eddie.mit.edu/~jc/humor/Squid.html
:)
OK OK OK - havet kokar av jättebläckfiskar - och norska tankers som inte finns i norska handelsflottans register
angrips ständigt av dom.....marinbiologerna står frågande inför norska sjökaptener - kanske M/S BRUNSWICK
rent av hade ett parti av Lysholms Linieaquavit ombord - och befälet tullade av lasten... :lol: Varjag

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 december 2005, 13:02

Jättebläckfiskar... eller Cthulhu?!
DA-DA-DA-DAAA

varjag, att jättebläckfiskar finns är inget att diskutera, särskilt inte nu när fotografier på levande djur i sin naturliga miljö finns. Det finns dessutom en ännu större bläckfiskart än jättebläckfisken - Mesonychoteuthis hamiltoni.

Här är en bra sida med (seriös) information om jättebläckfiskar.

För övrigt vill jag säga att jag skulle sova mycket bättre om nätterna om jag inte visste att dessa monster faktiskt existerade.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 2 december 2005, 13:13

varjag skrev: OK OK OK - havet kokar av jättebläckfiskar - och norska tankers som inte finns i norska handelsflottans register
angrips ständigt av dom.....marinbiologerna står frågande inför norska sjökaptener - kanske M/S BRUNSWICK
rent av hade ett parti av Lysholms Linieaquavit ombord - och befälet tullade av lasten... :lol: Varjag
Du menar att enda möjligheten att ge dig rätt i ditt tvivel på jättebläckfiskens existens är att båten aldrig existerat och att kaptenen var full.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 december 2005, 13:23

Widsith skrev:
varjag skrev: OK OK OK - havet kokar av jättebläckfiskar - och norska tankers som inte finns i norska handelsflottans register
Du menar att enda möjligheten att ge dig rätt i ditt tvivel på jättebläckfiskens existens är att båten aldrig existerat och att kaptenen var full.
Det kanske vore givande - om du googlade fram lite mera detaljer om vår m/s Brunswick? För att liasom
sätta lite mera 'kött på benen'...förlåt...sugkoppar på tentaklerna (alla ÅTTA)...mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 2 december 2005, 14:37

varjag skrev:Widsinth - jag tror inte det var någon tillfällighet - att en fransk båt på Jules Verne-värdlsomseglingen siktade en jättebläckfisk :lol: ........Varjag
varjag skrev:Ledsen Widsith över felstavningen. Men jag tror fortfarande inte på 'jättebläckfiskar' - f.ö. HUR kunde dom 'räkna armar' under dom omständigheterna? Både en bläckfisk och en squid i vattnet rör sig mycket snabbt och mest i elongerad form - då det inte finns en chans att räkna tentakler..dessutom rapporterades 'mötet' i media men kopplingen mellan Jules Verne och franskt vin - ledde till småleenden över hela världen.
I brist på bättre bevis - ansluter jag mig till de med ett :) - på läpparna, mvh, Varjag
varjag skrev:m/s BRUNSWICK måtte ha varit ett fantastiskt fartyg...som gjorde 'mellan 20-25 knop' på tidigt 30-tal. Med 3-4 meters djupgående och propeller kanske det var en norsk torpedbåt på gästning i Stillehavet? Då INGENTING annat gjorde 20+ knop vid den tiden. Förmodar han menar
att destinationen var Samoa - det kanske var en 'oceansångare' i United States Lines? 20 000 ton eller så - men med hyperobservanta passagerare?
Vad betr. NewYorker-länken (låång..) skall jag läsa den med luskam - innan jag kommenterar...
mvh,Varjag
varjag skrev:Hela m/s BRUNSWICK-historien luktar skröna lång väg.....Om hon nu var en tanker borde en norrman ha kallat henne m/t Brunswick, inte m/s. Men mest grotesk är den angivna farten - 20-25 knop! Inget handelsfartyg utom passagerarliners, gjorde '20-25 knop' på den tiden, allra minst ett M/S = ett motordrivet fartyg. Hade farten angetts till 8-12 knop hade jag kanske lyssnat - 20-25 är fantasier.....mvh, Varjag
varjag skrev:OK OK OK - havet kokar av jättebläckfiskar - och norska tankers som inte finns i norska handelsflottans register angrips ständigt av dom.....marinbiologerna står frågande inför norska sjökaptener - kanske M/S BRUNSWICK rent av hade ett parti av Lysholms Linieaquavit ombord - och befälet tullade av lasten... :lol: Varjag
varjag skrev:Det kanske vore givande - om du googlade fram lite mera detaljer om vår m/s Brunswick? För att liasom sätta lite mera 'kött på benen'...förlåt...sugkoppar på tentaklerna (alla ÅTTA)...mvh, Varjag
Ja, det kanske vore givande, men jag skulle knappast få dig att ändra åsikt. Du säger att en fransk båt på Jules Verne-världsomsegling måste vara en skröna, och antyder felaktigt att "världen" smålett åt en koppling mellan franskt vin och Jules Verne. En full kapten och en full besättning på en icke existerande båt, således. Du häpnar över det fantastiska fartyget m/s Brunswick som gjort 20-25 knops fart med 3-4 meters djupgående, och hävdar att även detta måste vara en skröna, och när jag visar att inget fantasteri föreligger förklarar du att båten aldrig funnits samt att kapten och besättning varit berusade, fast på Lysholms Linieaquavit denna gång. Jag fruktar, att om jag bevisar frånvaron av fantasteri även i detta fall, så kommer du att hävda att jättebläckfisken aldrig har funnits, samt att den i vilket fall som helst varit berusad. Dvs, här biter inga bevis.

Jag skulle vilja stryka ett streck över hela denna tramsdebatt, vilken kommit sig av att det varit så svårt att ens erkänna existensen av ett djur som vetenskapligt erkänts för länge sedan, och gå vidare till den ursprungliga frågan, vilken var om det ligger något bakom historien om sjömän, som under andra världskriget efter att deras båt förlist, angripits av en jättebläckfisk. Jag tycker mig kunna hävda, att möjligheten för en sådan händelse finns, men det är inte det samma som att hävda att den faktiskt inträffat. Men att betvivla en sådan händelse utifrån påståendet att inga jättebläckfiskar existerar, det är enligt mig inte berättigat.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 2 december 2005, 15:59

Frågan i den här tråden har väl aldrig varit om det finns tioarmade jättebläckfiskar (squid) utan om det även finns 8 armade jättebläckfiskar (octopus). Den ursprungliga frågan var om någon visste något om ett angrepp som ska ha skett på en skeppsbruten, det ska dock inte rört sig om någon jättebläckfisk utan en vanlig, möjligen stor, åttaarmad sådan. Nu är väl det en skröna men 8-armade bläckfiskar kan väga hela 45kg så skulle en sån få för sig att ta död på en människa så skulle det ju inte vara något större problem.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 2 december 2005, 16:18

Widsith skrev:[
Bläckfiskar kan använda jetdrift för att ta sig fram i hastigheter upp till "25 miles an hour", dvs mellan 20-25 knop....
Att de kan "skutta fram" är ju välkänt, men det är väl normalt korta skurar, två-tre kraftiga utblås följda av några svagare?! Det är väl knappast en hel timme iaf?

OK, kan de blåsa på så pass att de kan komma ikapp en båt? - dvs säg ett par tre hundra meter??

Det är denna frågan vi får analysera.

(nej jag har inte läst länken).

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 december 2005, 13:36

Tack Stefan för att du tog ned debatten i vattnet....En 'bläckfisk' - alltså en Octopus (=8 armar)
är ett bottenlevande djur som dväljs i håligheter och snabbt förflyttar sig med bottenkontakt.
De kan - med 'sug-och-blås' pumpa sig fram med imponerande fart över korta sträckor - innan
suget och blåset får andtäppa s.a.s. En squid (= 10-armade varianten) - är ett frisimmande
djur med betydligt bättre rörlighet. Både fram och inte minst bak! I motsats till de flesta frisimmande
fiskar kan dom ju snabbt backa också. Om några '20-25' knop vet jag (och troligen ingen annan) mycket
men när man fiskar (DE MINDRE VARIANTERNA!) här tycks dom inte ha någon speciellt hög
fart - utan närmar sig betet/kroken och ser mest ut som en bunt sjögräs.
Sen väntar vi bara på att Widsith - skall verifiera existensen av den norska tankern
m/s BRUNSWICK??????...Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 december 2005, 15:17

Att varjag hela tiden erkänt existensen av såväl 10-armade som 8-armade jättebläckfiskar är något som tyvärr undgått mig. Jag har utgått från att det funnits ett hårdnackat motstånd mot att erkänna dessas existens ö h t. Den 10-armade "squiden" kan varjag tydligen se som möjlig förövare när det gäller attacker mot människor och båtar, men däremot inte den 8-armade bläckfisken (Octopus) som lever endast på havsbottnen och där kan förflytta sig relativt snabbt kortare sträckor.
Om några '20-25' knop vet jag (och troligen ingen annan) mycket
men när man fiskar (DE MINDRE VARIANTERNA!) här tycks dom inte ha någon speciellt hög
fart - utan närmar sig betet/kroken och ser mest ut som en bunt sjögräs.
Uppgiften om "more than 25 miles an hour" har jag fått från Smithsonian National Zoological Park, på tidigare redovisad länk. Jag ser inget behov att betvivla information därifrån.
Sen väntar vi bara på att Widsith - skall verifiera existensen av den norska tankern
m/s BRUNSWICK??????...
Ja, vad kan jag göra mer än hänvisa till tidigare redovisad källa? Boken The Norwegian Sea Ecosystem. Vilka mer bevis behövs?
Här är en länk till en intressant berättelse berörande Brunswick av Michael Onarheim, norsk sjöman under andra världskriget, men då ingen tycks läsa de länkar jag ger är det väl av mindre värde:
http://www.warsailors.com/freefleet/historier.html

Stefan skrev:(nej jag har inte läst länken)
Då kan vi knappast analysera någonting.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 3 december 2005, 15:30

Widsith skrev: Här är en länk till en intressant berättelse berörande Brunswick av Michael Onarheim, norsk sjöman under andra världskriget, men då ingen tycks läsa de länkar jag ger är det väl av mindre värde:
Kan det vara så att BRUNSWICK inte tillhörde den norska handelsflottan utan ex.vis den amerikanska?
Läste genom länken och jag tolkar det som att berättaren har tjänstgjort på amerikanska fartyg utöver norska.

/CvD

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 december 2005, 16:49

CvD skrev:
Widsith skrev: Här är en länk till en intressant berättelse berörande Brunswick av Michael Onarheim, norsk sjöman under andra världskriget, men då ingen tycks läsa de länkar jag ger är det väl av mindre värde:
Kan det vara så att BRUNSWICK inte tillhörde den norska handelsflottan utan ex.vis den amerikanska?
Läste genom länken och jag tolkar det som att berättaren har tjänstgjort på amerikanska fartyg utöver norska.

/CvD
Vad jag förstår gäller Onarheims berättelse angående Brunswick åren 1933-1935, medan de famösa bläckfiskattackerna som bekant inträffade under åren 1930-1933. Jag tolkar däremot berättelsen såsom att Brunswick var en 15000-tons tanker som under det tidiga 30-talet användes av den norska marinen, men som sedan bland andra blev en båt i Atlantic Oils ägo, med bibehållen skandinavisk besättning.

Men det där har jag visst berättat en gång förut.

Märk också att även (den enligt varjag berusade) kapten Arne Grønningsaeter nämns i berättelsen, men nu som kapten på M/t Permian, ett likavärdigt fartyg.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 december 2005, 19:03

Stefan skrev:
Widsith skrev:[
Att de kan "skutta fram" är ju välkänt, men det är väl normalt korta skurar, två-tre kraftiga utblås följda av några svagare?! Det är väl knappast en hel timme iaf?

OK, kan de blåsa på så pass att de kan komma ikapp en båt? - dvs säg ett par tre hundra meter??

Det är denna frågan vi får analysera.

(nej jag har inte läst länken).
Man kan hitta vad som helst på nätet, som den här artikeln från The Journal of Experimental Biology:
Jet flow in steadily swimming adult squid

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 december 2005, 19:32

OK, lite information angående det ursprungliga ämnet (8-armad bläckfisk angriper sjömän från kapsejsad båt under 2:a världskriget). Jag hittade ett forum där ämnet tagits upp angående möjligheten att bläckfiskar skulle angripa människor, och så här svarar signaturen "Clem":
There are no authenticated reports of any fatal attacks on people committed by squid. In the 1991 movie "Mission of the Shark," about the 1945 sinking of the U.S.S. Indianapolis, the film's creators made the wholly unsupported claim that Navy crewmen were attacked by squid. There was also a documentary about sea monsters, hosted by Arthur C. Clarke, in which the late Dr. Frederick Alldrich made the (again) wholly unsupported claim that survivors of a transport sunk off the coast of Newfoundland had been attacked by giant squid. Peter Benchley told a similar tale in his squid novel "Beast," but, again, there's no proof that anything of the sort ever happened.

Dosidicus gigas, the "jumbo squid," is a very aggressive animal, and several of them grabbed an underwater cameraman some years ago during a night dive off Baja. (Joel, I think it was Alex Kerstitch...not sure about the spelling of his last name) Mexican fishermen who ply those waters are justly worried about falling into the water with them, but there haven't been any authenticated maulings or fatalities. Put simply: if it ain't on film or in the science journals, it's purely anecdotal.

There is a famous tale of a giant squid, Architeuthis dux, that "attacked" a small boat off Newfoundland in 1873/74. The occupants had approached the (presumably) unhealthy animal while it floated on the surface, poked it, and were surprised to find it still alive, whereupon it grabbed the vessel and struck the gunwhale with its beak. One of the occupants chopped off a tentacle, which served as proof of the encounter. For a full account of the incident and its various retellings, you and your friend might check out "The Search for the Giant Squid," by Richard Ellis (available in paperback from Penguin books).

It's possible that a big squid could kill a human. A few species are big and aggressive enough to pull it off, but they would not have many occasions on which to do so. The current and unusual presence of large numbers of aggressive jumbo squid off the western coast of the U.S. does make me wonder if a surfer might not get nipped in the near future, but that's just my own bloody-minded fantasy.
http://www.tonmo.com/forums/showthread.php?t=3837

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 4 december 2005, 00:35

Corsair skrev:
Det är verkligen inte otroligt då jättebläckfiskar kan bli över 10 meter långa (kolossbläckfisken 40 meter). De har en näbb som lätt skulle kunna tugga igenom en människa, och tillräckligt många tentakler för att dra ner denne i djupet. Så någon omöjlighet är det verkligen inte.
Kolossbläckfisken vid namn hade jag inte hört talas om men 40 meter? 17-18 meter har jag sett angivas på många ställen som vad man kan få till om man lägger i hop tentakler och andra delar från döda djur. Har visserligen hört spekulationer om strax över 20 meter.

Men vill man se en kan man gå till Naturhistoriska riksmuséet. Där ligger det en ihopvikt i en glaskista. Tror det är en jättebäckfisk. Den var där sist jag var där så jag har sett den själv. Något sönderruttnad men väl några meter lång har jag för mig. Skall finnas ett exemplar på lagret också men kanske är det den som finns framme.

För övrigt såg jag en utställning om dem på Muséum National d'Histoire Naturelle i Paris. Kan ha glömt bort vilket muséum det var, har varit på så många.
Senast redigerad av 1 Johan Matsson, redigerad totalt 4 gånger.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 4 december 2005, 00:50

varjag skrev: Undrar just hur dom kunde omplantera kadavret från en
öde strand till bredvid en trädstam där gubben med hatten står?? :roll: , Varjag
På den här bilden verkar det som om man dragit upp den en bit.

http://www.jaxshells.org/0715a.htm

Skriv svar