GPS
Man kollar djupet och sedan så så kollar man på sjökortet över var det är så djupt...dock lär det i skärgården finnas djupsiffror som är modifierade för att man skall kunna gömma ubåtar där.
Dessutom så är det inte säkert att djupet är speciellt exakt då det kan ha vart ett tag sedan man mätte, vet att vissa sjökort är delvis baserade på över 100år gamla djupuppgifter....
Dessutom så är det inte säkert att djupet är speciellt exakt då det kan ha vart ett tag sedan man mätte, vet att vissa sjökort är delvis baserade på över 100år gamla djupuppgifter....
Galileo
Man får väl hoppas att Galileo blir verklighet så man slipper amerikansk inblandning.
det ska väl var klart typ 2020 tror jag.
Re: Galileo
Dette var litt pessimistisk. Galileo skal være operativt i 2008 ifølge ESA. Tre av de fire kvalitetsnivåene vil være betaltjenester, men med en høyere inklinasjon på satelittene vil vi i Nord-Europa kunne forvente bedre tjenester på alle nivå. En av de virkelig gode nyhetene med Galileo vil være at det er sivilt kontrollert, og at man ikke risikerer at Bush "trykker på en knapp" og ødelegger nøyaktigheten, slik tilfellet er med GPS og SA.we skrev:Man får väl hoppas att Galileo blir verklighet så man slipper amerikansk inblandning.
kanske
jag kände bara igen årtalet från någon aritikel om galileo i
illustrerad vetenskap men det var ju ett tag jag läste den.
illustrerad vetenskap men det var ju ett tag jag läste den.
Att Gallileo skulle vara operativt 2008 låter lite väl optimisikt i mina ögon måste jag säga, vet att dom måste skicka upp minst en satellit iår för att testa systemet annars så förlorar dom sina frekvenser...
Fast vill man skippa USA så finns GLONASS (det är väl mer eller mindre funktionsdugligt iofs....)
En fuling som USA håller på att införa är lite nya krypterade frekvenser så att dom skall kunna stänga av GPS signalen helt för vanliga mottagare utan att förlora den för sina egna militära...
Fast det bästa blir ändå om man kan köra kombinerade mottagare GPS/Gallileo i tex bilar, då kommer man kunna minska felet i städer ganska mycket genom att bara använda satelliter som ligger lämpligt placerade i skyn och därmed minska det absolut största felet som kommer av att signalen studsar på hus och andra höga föremål (kan bli över 100m fel) (skp Multipath)
/Oscar
(läste en kurs i globala satellit baserade navigationssytem i våras)
Fast vill man skippa USA så finns GLONASS (det är väl mer eller mindre funktionsdugligt iofs....)
En fuling som USA håller på att införa är lite nya krypterade frekvenser så att dom skall kunna stänga av GPS signalen helt för vanliga mottagare utan att förlora den för sina egna militära...
Fast det bästa blir ändå om man kan köra kombinerade mottagare GPS/Gallileo i tex bilar, då kommer man kunna minska felet i städer ganska mycket genom att bara använda satelliter som ligger lämpligt placerade i skyn och därmed minska det absolut största felet som kommer av att signalen studsar på hus och andra höga föremål (kan bli över 100m fel) (skp Multipath)
/Oscar
(läste en kurs i globala satellit baserade navigationssytem i våras)
- Per Andersson
- Medlem
Mer info om GPS-systemet i allmänhet och under Kuwait-kriget i synnerhet i den här tråden.