Blücher i Oslofjorden

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 27 november 2005, 20:42

Mille1 skrev:
Mako skrev:Var det inte så att en av killarna som sköt med de gamla kanonerna var med i Quislings nazistparti? Har för mig att jag läste det någonstans. En smula ironiskt i så fall.
Det där låter som en myt.
Jag har också läst att en av artilleristerna var med i Quislingpartiet, kan någon upplysa om det?

I en artikel från i norska Dagbladet från 2001, http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/02/08/240621.html
ställs f.ö. frågan:
----
"Hvordan var det mulig for tyskerne å komme seg nesten uhindret inn i flere norske fjorder og havner, uten at det ble åpnet ild eller lagt hindringer i veien for angrepet?

Trondheim og Kristiansand ble tatt tilnærmelsesvis uhindret. I Oslofjorden passerte «Blücher» flere stillinger uten kamp. Senkingen skjedde først i Drøbaksundet, da oberst Eriksen og offiseren Bonsak sendte torpedoen inn i skutesida og fyrte av kanonene «Aron» og «Moses».

Hva fikk tyskerne til å tro at de skulle få passere uhindret?

NAZIVENNER

Deler av svaret kan søkes i en overveldende tysk- og nazivennlighet som fantes i det øvre offiserssjikt i det norske Forsvaret før 9. april 1940.

En rekke høytstående offiserer var NS-medlemmer da Hitler tok Norge.

I den beslaglagte angrepsplanen «Operation Weserübung» ligger det etterretningsopplysninger, etter alt å dømme om norske kontakter og hjelpesmenn. Etterretningsrapporter inngår i beslaget hos Narvik-dykkeren som nå er anklaget for vraktyveri. Dette går fram av tiltalebeslutningen.

Hver femte offiser
Rundt 20 prosent av landets ledende offiserer var NS-medlemmer etter 9. april 1940."
--------
Finns f.ö. en lång tråd "Blücher till botten", viewtopic.php?t=6131&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 27 november 2005, 20:56

Stilleben skrev:
Mille1 skrev:
Mako skrev:Var det inte så att en av killarna som sköt med de gamla kanonerna var med i Quislings nazistparti? Har för mig att jag läste det någonstans. En smula ironiskt i så fall.
Det där låter som en myt.
Jag har också läst att en av artilleristerna var med i Quislingpartiet, kan någon upplysa om det?

Finns f.ö. en lång tråd "Blücher till botten", viewtopic.php?t=6131&postdays=0&postorder=asc&start=0
ok jag läste lite nogare nu jag läste och tolkade frågan fel. det är inte helt orimligt att någon var med Quislingpartiet, precis som dom övriga kanske var sossar eller kommunister. Dom hade lika liten chans att påverka det som skedde oavset vilket parti man tillhörde.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 27 november 2005, 21:11

Stilleben skrev: NAZIVENNER

Deler av svaret kan søkes i en overveldende tysk- og nazivennlighet som fantes i det øvre offiserssjikt i det norske Forsvaret før 9. april 1940.

En rekke høytstående offiserer var NS-medlemmer da Hitler tok Norge.

I den beslaglagte angrepsplanen «Operation Weserübung» ligger det etterretningsopplysninger, etter alt å dømme om norske kontakter og hjelpesmenn. Etterretningsrapporter inngår i beslaget hos Narvik-dykkeren som nå er anklaget for vraktyveri. Dette går fram av tiltalebeslutningen.

Hver femte offiser
Rundt 20 prosent av landets ledende offiserer var NS-medlemmer etter 9. april 1940."
--------
Om det var så få som var femte officerare och 20 procent efter den 9 april hur många var det då före den 9 april 5- 10 procent?

Faktum är ju att Norge gjorde motstånd, att det fanns nazister i den militära ledningen kan gott och väl tänkas men att dom skulle vara många är tveksamt, hade det varit på det sättet så skulle Norge aldrig ha kämpat i nästa två månader.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 28 november 2005, 10:29

Men även om du var med i Quislings parti före anfallet är det inte något som säger att du var solidarisk med det Tyska anfallet. Quislings parti och hans folk var inte informerade om det Tyska anfallet på förhand. Quislings maktövertagande i samband med att regering och storting lämnade Oslo var inte heller klarerat med Tyskarna på förhand. Han visade handlingskraft, utnyttjade möjligheten och gjorde en statskupp. De Tyska administratörer som sändes till Oslo i samband med ockupationen avrådde Hitler från att stödja Quislings regering.

Det var först sedan man hade misslyckats med att få till andra samarbetslösningar som Tyskarna accepterade Quislingregeringen.

När det så gäller Tirpitz blev den allvarligt skadad genom ett Brittiskt angrepp med miniubåtar i närheten av Alta. Detta var ett mycket dristigt angrepp som det har skrivits böcker om. Förspelet var en aktiv insats från den Norska motståndsrörelsen som klarade av att utspionera det mesta om Tirpitz och dess skydd. Även den saken har det skrivits mycket om. Det betraktas som en av de mest lyckade underrättelseoperationerna under kriget. En detalj i det hela är att man just innan angreppet lyckades arrestera den ledande personen i gruppen. Förd till Tromsø för att utsättas för "förhör under skärpta former" lyckades han slita sig loss, dyka ut genom ett fönster från andra våningen och landa med huvudet före i gatan. För att inte avslöja något under tortyr.

Tirpitz var efter attacken i ett skick som krävde dockining i Tyskland och långvarig reparation för att bli operativ igen. Man bogserade den till Håkøy, som ligger nära Tromsø. Där låg den som en flytande fästning till dess att den sänktes genom ett Brittiskt bombangrepp. Eller rättare sagt som en effekt av många bomer i sjön vid sidan av skrovet fick man till så mycket virvlar och luft i vattnet att bärkraften försvann och Tirpitz slog runt. Sedan låg den med botten upp och skrotades på 50-talet. Den låg alltså på väldigt grunt vatten.

Jag har hört många berättelser om bombningen av Tirpitz. Det var också en "reunion" mellan Britter och Tyskar här i Tromsø för ett par år sedan. Men det fanns en olöst gåta i sammanhanget - varför angrep inte det Tyska jagarflyget från Bardufoss de Brittiska bombplanen. De borde rimligen ha kunnat pulvrisera angreppet. Svaret kom härom året. Chefen därstädes hade åkt till Sverige på ledighet. Och när katten är borta, dansar råttorna på bordet.... Flygarna hade fyllefest.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 november 2005, 11:53

Vore intressant lära mera om 'fyllsjukan' på Bardufoss den 12:e november 1944? Uppgiften om att 'chefen' var på
permis i Sverige verkar tillhöra 'sägnerna'. Kommandeur för den enda Jagdgeschwadern, JG 5 - i Norge, var Major
Heinrich Ehrler och han startade från Bardufoss efter larmrapprten med en rotetvåa - men 'hittade inga bombplan'.
Helt klart att något var galet.....han ställdes inför krigsrätt, dömdes - först till döden, senare tukthus (att avtjänas
e f t e r kriget...) men togs till nåda och flög jetjaktplan i april 1945 där han stupade. Här en bild av den bålde majoren
som med 199 nedskjutningar i november 1944 - inte precis var någon gröngöling. Varjag
Bilagor
ehrler6.jpg
ehrler6.jpg (13.92 KiB) Visad 717 gånger

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 28 november 2005, 12:03

Det var inte attacken med miniubåtar som avgjorde Tirptz öde. Hon blev skadad men inte "livshotande".

Det som avgjorde Tirrpitz öde kom senare. Hon träffades av flygbomber som gjorde att spanten sprack. Detta gick inte att reparera och hon hölls ihop enbart av sidoplåtarna från att inte gå av. Pga detta så beslutade man att hon skulle gå till Håkøy, detta gjorde hon med egen maskin men kunde enbart göra max 10 knop.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 november 2005, 13:10

Mille1 skrev:Det var inte attacken med miniubåtar som avgjorde Tirptz öde. Hon blev skadad men inte "livshotande".

Det som avgjorde Tirrpitz öde kom senare. Hon träffades av flygbomber som gjorde att spanten sprack. Detta gick inte att reparera och hon hölls ihop enbart av sidoplåtarna från att inte gå av. Pga detta så beslutade man att hon skulle gå till Håkøy, detta gjorde hon med egen maskin men kunde enbart göra max 10 knop.
Mille 1 - du får gärna amplifiera det där med 'att spanten sprack'. Att TIRPITZ var ett litet mera än ett rörligt flytande
batteri efter miniubåtsattacken är ganska klart men trots ytterst våldsam behandling, 'hölls ihop enbart av sidoplåtarna...'
gick hon inte av under Lancaster-attacken i november 1944.......Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 28 november 2005, 13:50

Varjag - något var galet.

Jagarflyget från Bardufoss var aldrig uppe i samband med anfallet. Den här saken tillhör de stora händelserna i Tromsø stad och jag har personligen hört många äldre berätta om sina upplevelser den dagen. Och det är enstämmigt. Det var bombflyg och absolut inte något annat som var i aktion. Det mesta av fönsterrutor med mera rök på långt avstånd från Håkøy. Och dagarna efter kördes det många lastbilslass med Tyska lik in till Tromsø. Men man kunde i lång tid höra bankningarna från insidan av skrovet från dem som var instängda. Med de metoder som stod till buds på den tiden var det inte något man kunde göra för att rädda dem.

Och min källa till att jagarflyget glänste med sin frånvaro beroende på en fyllefest är artiklar i lokalpressen i samband med 60-årsjubileet härom året. Då beskrevs att chefen hade lämnat Bardufoss på ledighet. Han hade enligt dessa artiklar åkt till Sverige där han hade en älskarinna. Varvid kvarvarande personal tog sig en ordentlig fylla.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 28 november 2005, 15:39

varjag skrev:
Mille1 skrev:Det var inte attacken med miniubåtar som avgjorde Tirptz öde. Hon blev skadad men inte "livshotande".

Mille 1 - du får gärna amplifiera det där med 'att spanten sprack'. Att TIRPITZ var ett litet mera än ett rörligt flytande
batteri efter miniubåtsattacken är ganska klart men trots ytterst våldsam behandling, 'hölls ihop enbart av sidoplåtarna...'
gick hon inte av under Lancaster-attacken i november 1944.......Varjag
Hon fick en skada där spanten gick sönder, efter den skadan så blev hon förklarad som sjöoduglig. För att inte fresta på skrovet då delar av aktern endast hölls ihop av sidoplåtar så fick hon endast köra i max 10 knop. Innan hon lades på plats i Håkøy så muddrade man botten plant, så att hon vid en stor skada skulle kunna lägga sig på botten och ändå kunna skjuta.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

BE

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 december 2006, 20:39

Hej!

Jag har en enda källa för följande minst sagt hårresande påstående: att överste Birger Eriksen, Bluchers baneman var eller hade varit medlem av Nasjonal Samling. Andledningen till att jag inte utesluter att detta kanske kan vara sant är att:

1. Inte så få av den norska officerskåren var NS-medlemmar före 9 april (saknar exakt siffra).
2. Min källa, en brevskrivare, verkar inte galen.

Kort sagt söker jag bekräftelse/dementi på att Eriksen skall ha varit NS-medlem. Helst med källa (boktitel) också!

Följdfrågan om han verkligen var(it) NS-medlem blir - var han NS-medlem långt före kriget eller ända t o m 9 april 1940?

Är allt detta baserat på en skröna/missförstånd/lögn ber jag så mycket om ursäkt! Det är inte min avsikt att förtala Eriksen eller befläcka hans minne.

Mvh,

Lars

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 december 2006, 20:47

Eriksen med manskap visste inte nationaliteten på Blücher förrän man hörde tyska nationalsången från det sjunkande skeppet, brukar det väl sägas? Det kan ju vara intressant att veta i sammanhanget, även om det naturligtvis inte bör ha betydelse.

Mvh Petter

Skriv svar