Saker som stör i filmen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Re: Brännande fråga...

Inlägg av Flikkan » 26 augusti 2002, 11:32

*P* skrev: Jag har förresten hittat en bild på gamle Ohlmarks som jag tänkte försöka lägga in i veckan.

Ah, va bra! :D Välkommen tillbaka, förresten ;)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 augusti 2002, 12:09

Dalmas, visst har du all rätt att tycka att vi beter oss som kristna fundamentalister, men, som jag och andra redan sagt, att korta ner ca 1000 sidor bok till 3 timmar film låter sig inte göras, utan att stryka så pass mycket att ingen skulle känna igen ens grundstoryn. Nu råkar "Sagan om Ringen" dessutom vara en rejält komplex bok, men den noga uttänkt och intrikat story-struktur (något som vi inte har sett mycket av än i filmen, det skall medges. Det blir mycket "värre" i följande episoder).

Men det här gäller inte bara "Sagan om Ringen". Det skulle antagligen vara lika omöjligt med de flesta andra verk av samma längd, som existera. Nu råkar "Ringen" vara en bok jag är tämligen bekant med, så därför diskuterar jag den och inte, låt säga "Krig och Fred".

Du kan ju förstås hävda att boken inte borde ha filmats överhuvudtaget, om det är omöjligt att göra på mindre än 3 timmar, men jag tror att du är i minoritet (även om du säkert skulle få medhåll av många "Tolkienfundamentalister", eller "purister" som de kallas) med tanke på vilken kritiker- och publikframgång PJ lyckats skapa.

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 26 augusti 2002, 15:00

Något som jag retar mig väldigt på är när de ska på färjan ovh Frodo blirt jagad av en ringvåldnad. Det verkar som om Frodo och förföljaren håller samma takt eftersom att Frodo inte blir upphunnen. Sedan när Frodo hoppat på färjan så vill inte våldnaden följa efter utan gör allt för att brommsa.
Konstigt eftersom han bara är någon meter från Ringen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 augusti 2002, 15:52

Det kommenterade min lillasyster också häromdagen, när vi såg på filmen. Kan det vara så att det är halt eller för svår terräng för hästen att ta sig fram snabbt nog?

Jag stör mig också på det..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 augusti 2002, 17:26

Det verkar som om PJ gjort Ringvålnaderna rädda för både eld och vatten...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 26 augusti 2002, 18:29

troligen är det bara jag men jag tycker iaf. att orcherna känns ganska så "lätt-dödade" i filmen... På något sätt i boken har jag fått för mig att dom tål betydligt mer än vad som ser ut i filmen...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 26 augusti 2002, 19:14

att korta ner hela sagan om ringen till3 timmar film verkar ganska vårt...snabbspola genom hela filmen...verligen lückat!!!???

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 26 augusti 2002, 21:06

Trippad kick skrev:troligen är det bara jag men jag tycker iaf. att orcherna känns ganska så "lätt-dödade" i filmen... På något sätt i boken har jag fått för mig att dom tål betydligt mer än vad som ser ut i filmen...

Känns också så. Det behövs bara att Aragorn smäller till en och den är död. Det känns lite konstigt... Finns mycket i filmen som är konstigt.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 augusti 2002, 23:40

Jag tycker inte att filmen skiljer sig särskilt mycket från boken på just den punkten. Stör mig en aning även i boken på att orcherna är så lättdödade. Särskilt i Mazarbuls kammare. Jag menar, hur svårt skall det vara att ta kål på 9 personer? Dessutom hade de ju även i boken ett grottroll till sitt förfogande, men det sticker efter att Frodo har stuckit det i foten... Lite mesigt, grottroll, eller?!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 augusti 2002, 00:32

Danne skrev:Dessutom hade de ju även i boken ett grottroll till sitt förfogande, men det sticker efter att Frodo har stuckit det i foten... Lite mesigt, grottroll, eller?!
Knappast. Sting var ju magiskt till sin natur, och kan ha känts som 20000 volt i baken på det stackars trollet.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 27 augusti 2002, 07:37

det känns lite så att när Frodo blir skadad och får ett problem så avlägsnar sig de andra problemen...Lite för precis sammanhängande enligt mig :-/

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 27 augusti 2002, 09:34

Så tycker inte jag. När Merry och Pippin ser att Frodo "dött" (skadats) i Mazarbuls kammare, så börjar det väl gå till attack, medans de innan mest höll sig undan.. Eller har jag helt fel nu?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 augusti 2002, 11:40

Knappast. Sting var ju magiskt till sin natur, och kan ha känts som 20000 volt i baken på det stackars trollet.
Har du nåt belägg för det (om det nu var allvarligt menat)? Min uppfattning är att Stings "magiska natur" var begränsad till att lysa när orcher fanns i närheten. Om du hittar ett citat som motbevisar mig, blir jag väldigt glad...

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

Inlägg av Ioreth » 27 augusti 2002, 14:13

Det är inte PJ utan Tolkien själv som gjort Ringvålnaderna rädda för både eld och vatten :)

mitt största problem med filmen är fortfarande de totalt överdrivna ändringarna av Cate Blanchetts ansikte i några sekunder i det som på Tolkienonline (TORC) kallas "Radioactive Galadriel"-scenen ...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 27 augusti 2002, 14:40

Ja, hon ser ut som hon är drabbad av något radioaktivt. Dessutom är trollkarlsduellen väldigt onödig, och mesig.

Skriv svar