En fransk general

Skriv svar
FredH
Medlem

En fransk general

Inlägg av FredH » 21 november 2005, 20:22

Söker en fransk general.
Han var intervjuad igår (söndag 20/11) i dokumentären "En intim fiende" om kriget i Algeriet som gick på Kunskapskanalen. Det var den gamle gubben med tejp för ena ögat.
Jag missade att skriva upp hans namn, namnet lät som "Ossausent", han var major under "slaget om Alger" och ledde en styrka som mest var inblandad i represalier och mord på motståndsmän samt oskylldiga. Han har skrivit en biografi om sitt liv som jag skulle vilja hitta. Fick intrycket att han avslutade sin karriär som general.

Någon som har koll på var man kan tänkas hitta information om vem det var, har letat på sidor om dokumentären men där nämns bara han som gjort den. Har även försökt söka på olika stavningar på namnet. Men ingen lycka.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 november 2005, 20:33

Torde vara gen. Paul Aussaresses - boken finns på Amazon i engelsk översättning. Orsakade rätt mycket rabalder när den kom ut.

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 21 november 2005, 22:19

Yes det var han, tack så mycket.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Tusenbach
Medlem

Inlägg av Tusenbach » 22 november 2005, 22:05

Lånar tråden, istället för att skappa en ny. Söker också en fransk general(tror jag).

En fransk general som anlände till inspektioner, via fallskärm. Har för mig att det var Jacques Massu, men minns inte.

/Marcus

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 november 2005, 23:11

Tusenbach skrev:Lånar tråden, istället för att skappa en ny. Söker också en fransk general(tror jag).

En fransk general som anlände till inspektioner, via fallskärm. Har för mig att det var Jacques Massu, men minns inte.

/Marcus
Har för mig att den var en general som var inblandad i Dien Bien Phu. Kan de vara Christian de Castries?

/CvD

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 augusti 2007, 22:23

Visserligen en ytterst gammal tråd, men ändå och för protokollet: fallskärmshopparen var Marcel "Bruno" Bigeard, som i Algeriet var överste (inte general) och chef för 3e RPC. Han deltog mycket riktigt i Dien Bien Phu, där han blev befordrad till övlt, och spenderade efter nederlaget några månader som krigsfånge. Han är också känd för att ha avancerat från soldat de deuxième classe (menig, andra klass))till général de corps d'armée (generallöjtnant). Inte illa pinkat.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Bigeard

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 augusti 2007, 10:34

Sarvi skrev:Visserligen en ytterst gammal tråd, men ändå och för protokollet: fallskärmshopparen var Marcel "Bruno" Bigeard, som i Algeriet var överste (inte general) och chef för 3e RPC. Han deltog mycket riktigt i Dien Bien Phu, där han blev befordrad till övlt, och spenderade efter nederlaget några månader som krigsfånge. Han är också känd för att ha avancerat från soldat de deuxième classe (menig, andra klass))till général de corps d'armée (generallöjtnant). Inte illa pinkat.
Marcel Maurice Bigeard, som enligt uppgift ännnu lever, blev statssekreterare i franska försvarsministeriet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Re: Bigeard

Inlägg av Belisarius » 22 augusti 2007, 12:41

Stellan Bojerud skrev:
Marcel Maurice Bigeard, som enligt uppgift ännnu lever, blev statssekreterare i franska försvarsministeriet.
Enligt Wiki var han statssekreterare 75-76 i d'Estaings regering. Lämnade armén 1976 och minister i d'Estaings regering 78-88 som representant för Meurthe-et-Moselle.

Ska leva fortfarande, figurerade i intervju om Dien Bien Phu 2004. Gav senast ut "Adieu Ma France" så sent som förra året, så han är fortfarande aktiv i sin pension.

Ördög
Medlem

Re: En fransk general

Inlägg av Ördög » 18 juni 2010, 14:19

Marcel Bigeard avled idag, på morgonen den 18 juni, i en ålder av 94 år. Mycket lägligt inföll hans död på årsdagen av de Gaulles radiotal år 1940.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Marcel_Bigeard
http://www.lemonde.fr/carnet/article...4880_3382.html
http://www.lefigaro.fr/actualite-fra...-centurion.php
http://www.lexpress.fr/actualite/pol...rd_900261.html
Encore un Grand Français qui s'en va, et le 18 juin !! Des hommes comme ça il n'y en a plus en France malheureusement
.

Skriv svar