Hejsan!
Jag undrar bara om någon vet vart man kan få tag på ett lexikon eller ordbok över svenska språket på 1600-talet? Helst då på internet.
Jag har hittat "ordbok öfver svenska-medeltidsspråket" Men det är inte riktigt det jag söker.
Skulle vara tacksam för hjälp, då jag har verkligen svårt att tyda 1600-tals texter.
Tack!
1600-talssvenska?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Du borde nog ta och delta i en kurs i paleografi om du har svårigheter med att tyda svenska 1600-talstexter skrivna för hand. Jag har lite samma problem som du. Jag kan visserligen tyda 1600-talshandstilar utan problem men medeltida handstilar är redan svårare. Känner någon till om det existerar någon bra handbok i paleografi där man skulle kunna lära sig tyda medeltida handstilar. Här är en länk till SVENSKA AKADEMIENS ORDBOK (A–TILL):
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
- Belisarius
- Medlem
Läs tyska, 1600-talssvenskan blir mycket lättare efter det. Plus, att stavningsregler fanns knappt på den tiden så det är mycket fonetisk skrift. Om man läser högt förstår man tydligare vad som står. Så gör iallafall jag, fast det är ju bara när man ramlar över nåt. Kanske behövs mer om man ska kritiskt granska texterna.
Re: 1600-talssvenska?
Vad är det du letar efter? Kan du vara mer precis? Söderwalls ordbok är väldigt bra för att läsa onormaliserade texter dock med latinsk skrift. Problemet kan vara om man inte vet vilken stavning Söderwall använder, om textens stavning avviker från hans. Om det är någon speciell text du läser kanske du kan finna en utgåva med noter samt ordlista; sådant hjälper alltid. Också SAOB är bra, men då måste du gå den andra vägen; dvs att du slår upp den moderna formen för att se den medeltidska.Khamul skrev:Hejsan!
Jag undrar bara om någon vet vart man kan få tag på ett lexikon eller ordbok över svenska språket på 1600-talet? Helst då på internet.
Jag har hittat "ordbok öfver svenska-medeltidsspråket" Men det är inte riktigt det jag söker.
Skulle vara tacksam för hjälp, då jag har verkligen svårt att tyda 1600-tals texter.
Tack!