Röda armén...
- S.P.Q.R.
- Medlem
Röda armén...
Har precis läst att Röda armén hade lika många stridsvagnar, innan andra världskriget, som den övriga världen hade ihop.
Strax innan "Barbarossa" hade stora pansarformationer avskaffats inom Röda armén. Stämmer detta?
MVH
S.P.Q.R.
Strax innan "Barbarossa" hade stora pansarformationer avskaffats inom Röda armén. Stämmer detta?
MVH
S.P.Q.R.
Till antaletverkar det stämma, ja
Har läst siffran 26000-30000 vagnar på många blandade sajter och i böcker.
Men frågan är ju hur många av dem som var särskilt effektiva i praktiken?
Det fanns ju gott om föråldrade designer, vagnar som bara var "fel" (T-35) och jag vet inte om man räknar in bandkanoner och/eller pansarbilar i denna siffra heller.
De stora pansarformationerna hade väl inte avskaffats, som jag fattade det men man hade upptäckt att en omorganisation var av nöden efter upplevelsena i Finska Vinterkriget, Chalkin Gol och efter Stalins utrensningar.
Har läst siffran 26000-30000 vagnar på många blandade sajter och i böcker.
Men frågan är ju hur många av dem som var särskilt effektiva i praktiken?
Det fanns ju gott om föråldrade designer, vagnar som bara var "fel" (T-35) och jag vet inte om man räknar in bandkanoner och/eller pansarbilar i denna siffra heller.
De stora pansarformationerna hade väl inte avskaffats, som jag fattade det men man hade upptäckt att en omorganisation var av nöden efter upplevelsena i Finska Vinterkriget, Chalkin Gol och efter Stalins utrensningar.
- Belisarius
- Medlem
Antalet kan stämma (eller snarare, det stämmer nog för att inte säga att det var ännu fler), men bulken av Röda Arméns vagnar var antingen små och lätta, som BT-7 och T-26 eller stora kolosser som T-35. Ingendera av de modellerna är speciellt moderna runt 1940. Vid Barbarossas utrbrott hade de ungefär 900 T-34 i tjänst, det säger en del om hur enormt många mindre vagnar där fanns. I princip alla T-34 var utslagna eller hade övergivits efter den första veckan.
Re: Röda armén...
Hitler själv lär ha sagt till Mannerheim(?och troligen andra) 1942 'att om någon hade sagt mig att Sovjet har 30 000 stridsvagnar' [före Barbarossa] 'hade jag förklarat denne sinnesjuk...men det visade sig vara sant...'. Som påpekats redan - var de flesta inte moderna och troligen till stor del skrot - men då föga kastas bort i Ryssland, fanns fortfarande en fungerande vagnpark av dimensioner - helt okända i väst. Dessutom är jag inte helt överens med Belisarius om att T 26 och BT-vagnarna var så omoderna.....tyskarna själva satte ju in stora mängder av sina lättare typer Pz I och II som var klart underlägsna motsvarande ryska. Det var i taktiken och avändningen av stridsvagnar som ryssarna kom till korta.S.P.Q.R. skrev:Har precis läst att Röda armén hade lika många stridsvagnar, innan andra världskriget, som den övriga världen hade ihop.
MVH
S.P.Q.R.
- Belisarius
- Medlem
Det fanns 639 KV-1 när Sovjetunionen invaderadesSrednar skrev:Hur många KV-1/KV-2 hade man?
KV-2 vet jag inte, men man byggde 334 st innan stridsvagnen gick ur produktion i oktober 1941
Allt enligt http://www.battlefield.ru.