Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Jo killen hette Herbert Rowse Armstrong, och var solicitor. Han mördade sin fru, Katherine, med arsenik köpt för ogräsbekämpning. Och hade klarat sig - om han inte senare försökt mörda en kompanjon på samma sätt - då fruns dödsattest angav hjärtslag som orsak......VarjagBagheera skrev:Har ett svagt minne att jag sett ett program om detta på TV för några år sedan.
Om jag kommer ihåg rätt så mördade han sin fru med gift, arsenik tror jag.
Namnet har jag ingen aning om.
Mvh
Bagheera
Jajemensan! När man läser om fallet så känner man trots allt en viss sympati för mr Armstrong - som var allt annat än armstrong, då han endast vägde 55 kilo eller så. Hans maka var däremot en rejäl bit, som enligt samstämmiga vittnesmål domderade sin man å det värsta. Han fick t.ex. inte röka utomhus (vafan?), inte dricka något alkoholhaltigt om han inte var sjuk, blev ständigt tillrättavisad av sin fru när dom var på bjudning etc.
Varjags arsenikburk!
Varjags arsenikburk!
Sarvi - jag har aldrig haft mycken medkänsla med 'Lagvrängarna' - men din beskrivning av rökförbudet, får även Varjags stenhjärta att mjukna en smula,Sarvi skrev:Jajemensan! När man läser om fallet så känner man trots allt en viss sympati för mr Armstrong - som var allt annat än armstrong, då han endast vägde 55 kilo eller så. Hans maka var däremot en rejäl bit, som enligt samstämmiga vittnesmål domderade sin man å det värsta. Han fick t.ex. inte röka utomhus (vafan?), inte dricka något alkoholhaltigt om han inte var sjuk, blev ständigt tillrättavisad av sin fru när dom var på bjudning etc.
Varjags arsenikburk!
....en dum filtsula dock - som 'done the deed' - och blir tagen.
I detta fall var din 'giveaway' (Hay) och Google - mina vapen, och vinsten lite ärelös - så FRÅGAN ÄR FRI!
Varjag
Då ställer jag nästa fråga. Fortfarande Storbrittanien, och en son som inte var en filtsula.
Frågan handlar om den båt som nu heter Gratia och är ett av Kryssarklubbens skolfartyg.
En rik skotte hade en son som levde det glada livet med alkohol och kvinnor på 30-talet.
För att få ordning på honom lät pappan köpa denna båt. Med tanken att sonen skulle danas till ansvar på havet med dess absoluta och akuta krav på en längre seglats.
Sonen startade seglatsen med besättning, men det blev inte riktigt som pappan tänkt sig, sonen hade andra idéer.
Vad gjorde sonen?
F.ö. var Gratia ursprungligen riggad som yawl, när jag seglade henne som skonare, numera som ketch.
Har tyvärr bara bild på henne som ketch, vilket är en ful riggning till hennes vackra skrov.
Frågan handlar om den båt som nu heter Gratia och är ett av Kryssarklubbens skolfartyg.
En rik skotte hade en son som levde det glada livet med alkohol och kvinnor på 30-talet.
För att få ordning på honom lät pappan köpa denna båt. Med tanken att sonen skulle danas till ansvar på havet med dess absoluta och akuta krav på en längre seglats.
Sonen startade seglatsen med besättning, men det blev inte riktigt som pappan tänkt sig, sonen hade andra idéer.
Vad gjorde sonen?
F.ö. var Gratia ursprungligen riggad som yawl, när jag seglade henne som skonare, numera som ketch.
Har tyvärr bara bild på henne som ketch, vilket är en ful riggning till hennes vackra skrov.
- Bilagor
-
- GRATIA.gif (74.17 KiB) Visad 440 gånger
Ledtråden är ett nordiskt land.varjag skrev:Kunde möjligen Bagheera insmyga någon liten ledtråd...? Då detta verkar vara en riktig slamkrypare... Varjag
Slamkrypare är det inte, det som hittas på nätet om Gratia, eller som hon hette då, Blue Shadow har jag för mig, är inte hela sanningen, det jag frågar efter finns inte där.
Som sagt, sonen var ingen filtsula, snarare en klassisk gamäng från överklassen som såg till sina egna preferenser; ännu en ledtråd.
Tack Bagheera - DET har vi redan upptäckt....Bagheera skrev:Ledtråden är ett nordiskt land.varjag skrev:Kunde möjligen Bagheera insmyga någon liten ledtråd...? Då detta verkar vara en riktig slamkrypare... Varjag
Slamkrypare är det inte, det som hittas på nätet om Gratia, eller som hon hette då, Blue Shadow har jag för mig, är inte hela sanningen, det jag frågar efter finns inte där.
Som sagt, sonen var ingen filtsula, snarare en klassisk gamäng från överklassen som såg till sina egna preferenser; ännu en ledtråd.
Här kommer svaret.
Personen jag frågade efter var Quentin Roosevelt, son till president Theodore Roosevelt.
Quentin tjänstgjorde i flyget under VK1 och blev nedskjuten av den tyske flygaren Karl Thom den 14 juli 1918.
Hans bröder som deltog i båda krigen var Theodore Jr. och Archibald. Theodore har blivit inskriven i historiböckerna som den högste officer som landsteg de första landstingningsvågorna i Normandie. För sina förtjänster under landstigningen fick han Medal of Honor. Theodore dog den 12 juli pga en hjärtattack. Quentins grav flyttades senare och begravdes bredvid sin bror.
Släktingen som var president var förstås Franklin Roosevelt.
Frågan är fri
/CvD
Personen jag frågade efter var Quentin Roosevelt, son till president Theodore Roosevelt.
Quentin tjänstgjorde i flyget under VK1 och blev nedskjuten av den tyske flygaren Karl Thom den 14 juli 1918.
Hans bröder som deltog i båda krigen var Theodore Jr. och Archibald. Theodore har blivit inskriven i historiböckerna som den högste officer som landsteg de första landstingningsvågorna i Normandie. För sina förtjänster under landstigningen fick han Medal of Honor. Theodore dog den 12 juli pga en hjärtattack. Quentins grav flyttades senare och begravdes bredvid sin bror.
Släktingen som var president var förstås Franklin Roosevelt.
Frågan är fri
/CvD
Upprorsledare
Den här charmerande damen var en upprorsledare efter 1:a VK. Upproret slogs ned, men har fått namn efter en annan känd revoltör. Frågorna:
1) Vad hette damen ?...med bonus för hennes öknamn!
2) Var skedde upproret?
3) Vad kom upproret att kallas?
/Varjag
1) Vad hette damen ?...med bonus för hennes öknamn!
2) Var skedde upproret?
3) Vad kom upproret att kallas?
/Varjag
- Bilagor
-
- rr quiz.jpg (20.57 KiB) Visad 313 gånger
- Copernicus Polonus
- Medlem